Az emberi erőforrások minisztere tanévnyitó beszédében rámutatott: bízni kell a tanárban, s a tanárnak is bíznia kell a diákban, a nevelés ugyanis nem egyenlő a szolgáltatással, hanem a család és az iskola közös felelőssége. Balog Zoltán a bekövetkezett változásokra utalva hangsúlyozta az állam, a kormány, a minisztérium, a tankerületi irányítás felelősségét, ami – mint hangsúlyozta – végképp nem megy bizalom nélkül.
Hozzátette: azért változtatunk, hogy jobb legyen, nem a költségvetésnek, nem a minisztériumnak, hanem az iskolának, s ezen belül a gyerekeknek és az országnak. A változtatásoktól azt is várják, hogy a pedagógus teljesítménye ne magánügy legyen, elismerése ne függjön a jó kapcsolatoktól, jelenjen meg nyíltan az iskolában a szakmai érték. A tárcavezető szerint ez a tanév a lehetőségek tanéve lesz.
Balog Zoltán a mindennapi testnevelés, valamint a hit- és erkölcstan bevezetésére utalva rámutatott: a testi, a lelki és a szellemi erő jelenléte kell, hogy jellemezze a 21. századi iskolát.
„Ez lesz az 1018. magyarországi tanév, ám ha sokadik is, igazi megújulást hozó, mert változások sora jellemzi, ( ), amelyek java része most, 2013. szeptember 1-jétől gyökeresen más, jobb megvilágításba helyezi rövidesen a tanügyet\" – hangsúlyozta Hoffmann Rózsa.
A köznevelési államtitkár a megújulást hozó változások közül egyebek mellett az új nemzeti alaptantervet, az újrainduló szaktanácsadói rendszert és tanfelügyeletet, az intézmények állami fenntartásba vételét és a jelentős, minden pedagógusra kiterjedő, öt számjegyű, értékét megőrző béremeléssel kísért pedagóguséletpálya-modell bevezetését nevezte meg. Hozzátette: az igazgatók kinevezésének miniszteri szintre emelése a tanártársadalom egészének korábbinál sokkal nagyobb megbecsülését szimbolizálja, akárcsak a felálló Nemzeti Pedagógus Kar.
„A mi nevelési elgondolásunk leginkább ebben különbözik több 20-21. századitól: ( ) csak a szeretetből táplálkozó, az egyén és a közösségek javát egyaránt szolgáló pedagógiának van jövője” – fogalmazta meg üzenetét Hoffmann Rózsa, megjegyezve: az ilyen pedagógiának az erkölcs, a társadalmi együttélés normáinak a megismerése, tudatosítása és gyakorlása alkotja az alapszövetét. Ezért kezdik el az új tanévben az erkölcstan, illetve alternatívájaként a hit- és erkölcstan tanítását.