Lukácsi Zoltán, a Magyar Cetelem Bank marketingigazgatója a felmérés szerdai budapesti ismertetésekor elmondta, hogy a reprezentatív felmérésben 12 országból csaknem 8 ezren vettek részt.
A kutatás eredményei szerint a tavalyi 33 százalékos aránnyal szemben az idén már az emberek 40 százaléka tervezi, hogy növelni fogja fogyasztását. Az európai polgárok közül a német (6,3), a belga (5,6) és az angol (4,7) fogyasztók értékelték legpozitívabban országuk általános gazdasági helyzetét az 1-től 10-ig tartó skálán. A franciák 4,1-ről 3,9-re rontották értékelésüket, ami soha nem volt ilyen gyenge.
A marketingigazgató kifejtette, a magyarok elszakadtak az évekig tartó mélypontról, s bár osztályzataik alacsonyak, a javuló tendencia egyértelmű. Több mint 30 százalékkal – 2,6-ról 3,4-re – növekedett a gazdasági állapot általános érzékelését jelző mutató. Ezzel Magyarország a legnagyobb növekedést érte el, de még így is a magyar szám a legalacsonyabb.
A fogyasztók nem csak a gazdaság általános állapotát, hanem saját háztartásuk helyzetét is jobbnak érzékelik: ezt a magyarok a tízes skálán 4,2-re (tavaly 3,6-ra), a lengyelek 4,4-re, a csehek 4,8-ra, a szlovákok 4,5-re értékelték.
Kelet-Európában minden második válaszadó a korábbinál többet kíván vásárolni, Nyugat-Európában azonban háromból alig egy ember; az előbbiek háztartási gépek beszerzésére, lakásfelújításra vagy bútorvásárlásra, az utóbbiak inkább szabadidőre, utazásra költenek a tervek szerint.
A magyarok – az új autó vásárlásának kivételével – az összes vizsgált termék- és szolgáltatás kategóriában növelnék a fogyasztásukat, a tavalyinál 38 százalékkal több költést terveznek, mégpedig leginkább utazásra, szabadidős elfoglaltságokra, valamint lakásfelújításra és háztartási gépek vásárlására.
Lukácsi Zoltán szerint a növekvő fogyasztási kedvet támasztja alá a személyi kölcsönök bővülése is, a Cetelem 2014-re 15 százalékos bővülést vár a magyar piacon. Az első negyedévben országosan 14, a Cetelemnél 45 százalékkal bővültek a személyi kölcsönök.
A Cetelem Körkép 2014. évi kutatása vizsgálta a hagyományos üzletek és az internet viszonyát is – ismertette Tarcsay Bálint üzletág igazgató, aki elmondta, hogy a kettő szépen megfér egymás mellett. Az európaiak 70 százaléka még olyan internetes slágertermékeket, mint a hifi vagy az elektronikai cikkek, hagyományos boltban vásárolt utoljára. Az e-kereskedelem aránya még a legfejlettebb országokban – Japánban, az Egyesült Államokban – sem haladja meg a kiskereskedelmi forgalom 10 százalékát.
A felmérés szerint egyre inkább terjed ugyanakkor az a gyakorlat, hogy vásárlás előtt a világháló segítségével ellenőrzik az árat. Tízből 4 fogyasztó használt már ár-összehasonlító oldalt, miközben egy üzletben válogatott a termékek között, és további 32 százalék tartja ezt igen hasznos lehetőségnek.
Csaknem minden negyedik európai használta már okostelefonját, miközben egy hagyományos üzletben tartózkodott, hogy valamelyik közösségi hálón megkérdezze ismerősei véleményét a kiszemelt termékről.
A Cetelemnél az áruhitel-kihelyezés 5,5 százaléka online történt 2013-ban, az online áruhitel-igénylések száma tavaly a 2012. évi mintegy duplájára nőtt. Az idén a növekedési tendencia fennmaradására számítanak.