Már a magyar sem látja annyira borúsan a jövőt

A gazdasági válság kitörése óta először javult a lakosság gazdasági várakozásokkal kapcsolatos hangulata Európában.

LM
2014. 05. 14. 16:36
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Lukácsi Zoltán, a Magyar Cetelem Bank marketingigazgatója a felmérés szerdai budapesti ismertetésekor elmondta, hogy a reprezentatív felmérésben 12 országból csaknem 8 ezren vettek részt.

A kutatás eredményei szerint a tavalyi 33 százalékos aránnyal szemben az idén már az emberek 40 százaléka tervezi, hogy növelni fogja fogyasztását. Az európai polgárok közül a német (6,3), a belga (5,6) és az angol (4,7) fogyasztók értékelték legpozitívabban országuk általános gazdasági helyzetét az 1-től 10-ig tartó skálán. A franciák 4,1-ről 3,9-re rontották értékelésüket, ami soha nem volt ilyen gyenge.

A marketingigazgató kifejtette, a magyarok elszakadtak az évekig tartó mélypontról, s bár osztályzataik alacsonyak, a javuló tendencia egyértelmű. Több mint 30 százalékkal – 2,6-ról 3,4-re – növekedett a gazdasági állapot általános érzékelését jelző mutató. Ezzel Magyarország a legnagyobb növekedést érte el, de még így is a magyar szám a legalacsonyabb.

A fogyasztók nem csak a gazdaság általános állapotát, hanem saját háztartásuk helyzetét is jobbnak érzékelik: ezt a magyarok a tízes skálán 4,2-re (tavaly 3,6-ra), a lengyelek 4,4-re, a csehek 4,8-ra, a szlovákok 4,5-re értékelték.

Kelet-Európában minden második válaszadó a korábbinál többet kíván vásárolni, Nyugat-Európában azonban háromból alig egy ember; az előbbiek háztartási gépek beszerzésére, lakásfelújításra vagy bútorvásárlásra, az utóbbiak inkább szabadidőre, utazásra költenek a tervek szerint.

A magyarok – az új autó vásárlásának kivételével – az összes vizsgált termék- és szolgáltatás kategóriában növelnék a fogyasztásukat, a tavalyinál 38 százalékkal több költést terveznek, mégpedig leginkább utazásra, szabadidős elfoglaltságokra, valamint lakásfelújításra és háztartási gépek vásárlására.

Lukácsi Zoltán szerint a növekvő fogyasztási kedvet támasztja alá a személyi kölcsönök bővülése is, a Cetelem 2014-re 15 százalékos bővülést vár a magyar piacon. Az első negyedévben országosan 14, a Cetelemnél 45 százalékkal bővültek a személyi kölcsönök.

A Cetelem Körkép 2014. évi kutatása vizsgálta a hagyományos üzletek és az internet viszonyát is – ismertette Tarcsay Bálint üzletág igazgató, aki elmondta, hogy a kettő szépen megfér egymás mellett. Az európaiak 70 százaléka még olyan internetes slágertermékeket, mint a hifi vagy az elektronikai cikkek, hagyományos boltban vásárolt utoljára. Az e-kereskedelem aránya még a legfejlettebb országokban – Japánban, az Egyesült Államokban – sem haladja meg a kiskereskedelmi forgalom 10 százalékát.

A felmérés szerint egyre inkább terjed ugyanakkor az a gyakorlat, hogy vásárlás előtt a világháló segítségével ellenőrzik az árat. Tízből 4 fogyasztó használt már ár-összehasonlító oldalt, miközben egy üzletben válogatott a termékek között, és további 32 százalék tartja ezt igen hasznos lehetőségnek.

Csaknem minden negyedik európai használta már okostelefonját, miközben egy hagyományos üzletben tartózkodott, hogy valamelyik közösségi hálón megkérdezze ismerősei véleményét a kiszemelt termékről.

A Cetelemnél az áruhitel-kihelyezés 5,5 százaléka online történt 2013-ban, az online áruhitel-igénylések száma tavaly a 2012. évi mintegy duplájára nőtt.  Az idén a növekedési tendencia fennmaradására számítanak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.