Az NVB szerint átgondolandó a kettős ajánlás

A választópolgárok személyes adatainak védelme érdekében javasolja az Országgyűlésnek ezt az NVB elnöke.

MD
2014. 06. 06. 10:47
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az NVB elnöke a dokumentumban azt írta: az EP-választásra 37 szervezet vetette magát nyilvántartásba, de csak 29 nyújtotta be az ajánlóív iránti igényét, amelyek közül egy a benyújtást követően azt vissza is vonta. Négy párt fel sem vette az igényelt ajánlóíveket, egy párt pedig olyan kis számban igényelt íveket, hogy az eleve kizárta a lista állításának lehetőségét. Tíz jelölőszervezet úgy adta le az íveket a Nemzeti Választási Irodának, hogy azok egyáltalán nem, vagy elenyésző számban tartalmaztak ajánlásokat. Végül 11 bejelentett lista közül 8 felelt meg a törvényi követelményeknek, a 20 ezer érvényes ajánlásnak.

Az NVB elnöke emlékeztetett: az EP-választás kampánya 50 napig tartott, a jelölőszervezetek aktivitása azonban „a választási eljárás egész időszaka alatt mérsékelt volt, melynek egyik kiváltó oka valószínűsíthetően a kampányfinanszírozási támogatás hiánya volt”.

Patyi András a többes ajánlással kapcsolatban azt írta: az országgyűlési választáshoz hasonlóan az EP-választáson is lehetőség volt arra, hogy a választópolgár több jelölőszervezetet is ajánljon. A testület elnöke szerint bár a többes ajánlás bevezetése mögött az volt az egyik jogalkotói szándék, hogy visszaszorítsa a választópolgárok személyes adataival való visszaéléseket, ez a cél nem valósult meg teljes mértékben, a rendőrség jelenleg is eljárást folytat jogosulatlan aláírással, illetve hamis adatok feltüntetésével elkövetett bűntett gyanúja miatt.

Mint írta, a többes ajánlásnak a jelölőszervezetek szempontjából az a legfőbb előnye, hogy az ajánlásgyűjtés tétje csökkent, és könnyebbé vált a jelölt- és listaállítás, ugyanakkor „ez a hatás, támogatottság korántsem realizálódik a választópolgároknak a szavazás napján kifejtett választói akaratában”.

Patyi András hozzátette: a listát állító jelölőszervezetek közül kettő nem érte el a mandátumszerzéshez szükséges 5 százalékos szavazatarányt, a rájuk leadott érvényes szavazatok „a listaállítás során gyűjtött ajánlásaik számát is jelentősen alulmúlja”, azonban a csekély mértékű választópolgári támogatottság ellenére ezeket a jelölőszervezeteket is ugyanolyan jogosultságok illették meg (például tag megbízása a választási bizottságokba), mint a valós társadalmi, választópolgári támogatottságú pártokat. Mindezek alapján az NVB-elnök javasolja az Országgyűlésnek a többes ajánlás fenntartásának ismételt mérlegelését.

A többes ajánlással kapcsolatban jelezte azt is, az ajánlások ellenőrzésére biztosított háromnapos határidő „nem szolgálja kellően a választási irodák biztonságos feladatellátását”, ezért indokoltnak tartaná a határidő módosítását.

Az NVB elnöke kitért arra is, hogy a választópolgároknak az információs önrendelkezési jogról és információszabadságról szóló törvény alapján joguk van tájékoztatást kérni arról, mely jelölőszervezet ajánlóívén szerepel az ajánlásuk, ugyanakkor ezen jogosultság teljesítése nem egyértelműen vezethető le a választási eljárási törvényből, amely szerint a választási irodáknak nem kell az összes benyújtott ajánlást ellenőrizniük. Patyi András mindezek alapján indokoltnak tartja a két jogszabály közötti összhang megteremtését.

Patyi András javasolja a késve, illetve egyáltalán vissza nem vitt ajánlóívek miatt kiszabandó bírság ívenkénti 50 750 forintos mértékének csökkentését, mivel azt „indokolatlanul magasnak” tartja.

Az NVB elnöke indokoltnak tartja a választási plakát elhelyezését tiltó szabály kiterjesztését az építményre mint gyűjtőfogalomra is, mert ezzel – mint írta – szélesebb körben lenne biztosítható a véleménynyilvánítás szabadsága és a tulajdonjoghoz való jog gyakorlása közötti egyensúly. A jelenlegi szabály szerint ugyanis a plakátnak csak az épület falán vagy kerítésén történő elhelyezéshez szükséges a tulajdonos hozzájárulása, az építmény többi részére engedély nélkül kihelyezett plakátokat azonban a tulajdonos tűrni köteles, ez pedig a tulajdonhoz való jog alkotmányos sérelmét vetheti fel.

Patyi András javasolja a választási eljárási törvény olyan pontosítását is, amely egyértelműen rögzíti, hogy a jelöltek, jelölőszervezetek ugyanazon választási bizottságba csak egy jogcímen bízhatnak meg tagot, jelenleg ugyanis nem egyértelmű, hogy ha két választási eljárás időben egybeesik, a mindkét választás esetében tag delegálására jogosult jelölőszervezetek mindkét vagy csak egy jogcímen bízhatnak meg tagot.

Nem egyértelmű az sem – tette hozzá az NVB-elnök –, hogy az EP tagjainak választásán a listát állító pártok a listaállítás jogán jogosultak-e az országgyűlési egyéni választókerületi választási bizottságba tag megbízására. Felhívta a figyelmet arra, az egyik értelmezés szerint a listaállítás országos – és nem egyéni választókerületi – illetékességgel történik, ebből pedig az következik, hogy az EP-választáson működő országgyűlési egyéni választókerületi bizottságokba a jelölőszervezetek nem jogosultak tag delegálására. A másik értelmezés szerint a delegálási jogosultság ahhoz kötődik, hogy az adott választáson mely választási bizottságok működnek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.