„A múlt ismerete, történelmi örökségünk megbecsülése nélkül nincs jobb jövő. Mert nem tudni, mi történt születésed előtt, annyi, mint mindig gyermeknek maradni” – figyelmeztetett Apáczai Csere János, a magyar kultúra, tudomány és nevelésügy négyszáz éve született úttörő, iránymutató zsenije. Szabó Zoltán, a Magyar Nemzet egykori munkatársa pedig a Szerelmes földrajz című remekművében rámutatott, hogy egy nemzet, egy ország nagysága nem kis részben azon múlik, hogy hány és milyen költő, író beszél róla. A nagy svájci írót, Ramuzt idézte: „Azok az országok, melyek csupán kiterjedésük szerint léteznek, elmúlnak, és végeredményben olyanok, mintha sohase lettek volna; azok az országok, melyek kifejezik önmagukat, tovább élnek, minthogy beléptek az emberek emlékezetébe.”
Az emlékezet őrzői a könyvek. Őrzői, ébren tartói és elmélyítői. De nem csak a könyvek: a scriptura. Hanem a pictura is. Hiszen az ember ősidők óta vizuális lény – előbb alkotott képet (rajzot, festményt, szobrot stb.), mint írott szöveget.
A közösségi emlékezés és emlékeztetés formái, eszközei között a képzőművészeti ágaknak pótolhatatlan szerepük volt és van. Egy szép és igaz rajz vagy festmény nemegyszer több tudást, érzést, mélyebb, hitelesebb élményt őriz meg s ad át az utókornak, mint egy jó vers vagy elbeszélés. A lényeg a hatás. De mi a hatás, a hatásosság titka? Kosztolányi írta a Halottak című versében: „Volt emberek. / Ha nincsenek is, vannak még. Csodák. / Nem téve semmit, nem akarva semmit, / hatnak tovább. (…) Ábrándok ők, kiket valóra bűvöl / az áhitat, az ima és a csók.”
Ilyen értelemben csodaemberek vonulnak fel Diószegi Balázs festőművész képein is, melyekből első ízben nyújt átfogó válogatást a Méry Ratio Kiadó és a kecskeméti Bozsó Gyűjtemény Alapítvány közös kiadásában az idei ünnepi könyvhétre megjelent, lenyűgözően látványos és evokatív album.
Az 1914-ben Kunszentmiklóson született és 1999-ben Kiskunhalason elhunyt jelentős, de mára kevéssé ismert művész életútját, alkotói korszakait és legfontosabb műveit bemutató, elemző, kétszázharminc festményt és grafikát tartalmazó, szerfölött igényes kivitelű kötetet lapozva úgy érezzük, mintha egy exkluzív kiállítás képeit tartanánk a kezünkben. Alföldi tájak és emberek, pusztai, falusi és kisvárosi életképek, zsánerképek sora, megannyi portré parasztemberekről és -asszonyokról, öregekről, fiatalokról, a festő édesanyjáról, önmagáról, barátokról, ismerősökről, naturális és szimbolikus festmények virágokról, fákról, állatokról, életről és halálról. Egyszóval mindenről, amit Diószegi élete folyamán látott és láttatni akart sajátos, egyéni szemléletével és kreatív kifejezésmódjával.