A Budapest–Esztergom-vonalat, ami a budapesti elővárosi vasúti közlekedés egyik legfontosabb szakaszaként naponta akár 14 ezer utast is kiszolgál, az Új Széchenyi Terv keretein belül az úgynevezett Közlekedés operatív program (Közop) részeként újítják fel a Kohéziós Alap társfinanszírozásával, 85 százalékban uniós pénzből, 15 százalékban pedig magyar finanszírozásból. A munkálatokat 2012 júniusában kezdték el, és eredetileg 2013 decemberében adták volna át.
A fejlesztésnek köszönhetően az ingázók jelentősen rövidebb időn belül érhetnek be a budapesti munkahelyükre, illetve onnan haza is: a tervek szerint csak a Pilisvörösvár–Esztergom-vonalon (32,7 kilométer) 10-15 perccel csökken majd a menetidő, mivel a vonatok akár 100 kilométer per órás sebességgel is mehetnek majd. Ezek mellett azt ígérik, hogy nő a személyszállítás színvonala, például azzal, hogy a megállókhoz közel kiépített parkolókból egyenesen a vonatra ülhetünk át.
Egyelőre a vonalat még nem adták át teljesen, de az utasok türelme nem emiatt fogyott el. A legnagyobb közösségi portálon fellelhető egy levél, amiben az egyik utas azon fakadt ki egy népszerű blognak, hogy a MÁV-Start amellett, hogy – a csúcsidőszakokban is – csak óránként indít járatokat Budapestről Esztergomba, és vissza(vonatot és pótlóbuszt), további kellemetlenséget okoz azzal, hogy a 2003-ban beszerzett, vonatkocsinként több mint 110 személyes modern Siemens Desiro vonatok helyett az eredetileg is mellékvonalakra tervezett Bzmot sorozatú motorkocsik járnak, 44 férőhellyel.
Amúgy meg nem a korszerűségen van a hangsúly, hanem a nagy utasforgalmat nem bírják a Bz-k, a kb. 40 fős befogadóképességükkel. A Desiróra 200-an is felférnek, ha tele van. Itt is jártak nagyon sokáig a Bz-k, akkor negyedennyi utas nem volt. (Facebook)
A fővárosból Pilisvörösváron és Solymáron keresztül közlekedő pótlóbuszok megérkezése után az emberek tömegével indulnak meg a vonat(ok) felé. Mivel forgalomtól és napszaktól függően akár 2-2 pótlóbusz is ide érkezhet, ezért járatonként akár 200 ember is megpróbál néha feljutni egy 44 (!) fős vonatra. A bejegyzés szerint kedd este hat óra körül például a Pilisvörösvárra beérkező buszokról 100-150 ember rohamozta meg az egyetlen Bzmotot, a „lincselés közeli” helyzetet a kalauz volt kénytelen megoldani, így nagy nehezen egy, eredetileg csak Vörösvárig közlekedő pótlóbuszt is tovább indítottak Esztergom felé.
Állítólag a MÁV-Start otthagyott a vonalon egy Desirót, de ha ez így is van, az még messze nem elég. Úgy tudjuk egyébként, hogy a népszerű piros Siemenseket a nyári szezon miatt vezényelték le az itteni vonalról a Balatonra.
A probléma az MNO értesülései szerint mindennapos. Úgy tűnik, nem sikerült száz százalékig megvalósítani azt, amit a MÁV-Start a felújítások előtt ígért: „minden vonathoz egy-egy buszpár illeszkedik, így a június 16-ig még a teljes vonalszakaszon futó Desirók kapacitásához közeli létszámú utasnak nyújtanak közösségi közlekedési lehetőséget”. A gond az, hogy több ezer embernek június 17-től is be kell érnie időben a munkahelyére. És azt sem bánnák az utasok, ha a 30-50 kilométeres utat nem extrém körülmények között tehetnék meg.
És vajon a balatoni járatok is tele vannak? Vagy csak félig vannak megtöltve?! (Egy utas, Facebook)
A vasútpálya átépítése miatt az eddig vonatozókat is áttették buszra, az ürömi lámpa áldozatai közé, de ez még elment, mert legalább valahogy bejutottak az emberek a munkahelyeikre busszal (fél-1 óra késéssel). Az új menetrenddel egyszerűen nem elég az egy szerelvény, ami a 4 pótlóbusz utasát hivatott felvenni, de már egy busznyi emberrel megtelik. (Egy utas, Facebook)
Az ügyben kerestük a MÁV-Start Zrt.-t, a cég kommunikációs igazgatósága a következő válaszokat adta:
– Valóban levezényelték a Balatonra a száz fölötti kapacitással bíró, 2003-ban beszerzett Desirókat?
– Az elmúlt évek nyári menetrendjéhez hasonlóan jelenleg is közlekednek Desiro motorvonatok a Balaton északi partján. Az érintett balatoni vonatokhoz szükséges járműveket – a hivatásforgalom szezonális csökkenésének tendenciáját kihasználva – elsősorban a közvetlen budapesti elővárosi forgalomból csoportosítottuk át, nem a Pilisvörösvár–Esztergom-vasútvonalról.
– Lecserélik a most szolgálatot teljesítő Bzmotot, vagy továbbra is azok futnak majd a Budapest–Esztergom-vonal előreláthatólag decemberre esedékes átadásáig?
– Ahogy az eddigiekben sem, úgy a továbbiakban sem tervezzük a (Budapest)–Pilisvörösvár–Esztergom-vasútvonalon Bz motorvonatok közlekedtetését. Amennyiben valamely előre nem tervezhető, így műszaki és egyéb okok miatt operatívan, eseti jelleggel ilyen járműnek kell közlekednie ezen a vonalon, akkor a lehető legkorábban intézkedünk annak Desiro motorvonatra visszacseréléséről.
– Kaptak róla bejelentést, utaspanaszt, hogy nagy a fennakadás Pilisvörösváron vagy máshol a vonalon?
– Igen, konkrétan például egy telefonos hívást tegnap, illetve ügyfélszolgálati jelzést.
– Ennek megfelelően terveznek változtatni az óránként induló buszok menetrendjén?
– Igen, tervezzük a sűrítést, a 2014. szeptember 1-jével induló ütemben, az induló iskolai időszak emelkedett utasigényét is kiszolgálva. Jelenleg az órás ütemű vonatokhoz biztosítjuk a vonatpótlást.
– A felújítást megelőzően azt írták közleményükben, hogy a buszok kapacitásához mérten állnak rendelkezésre majd a vonatok is. Ez miért nincs így?
– A buszok mennyiségét is igazítjuk az igényekhez, így a Volánbusz jelzése alapján egyeztettünk, és holnaptól az E7-es járatot erősítik. A vonat kapacitása alapesetben megfelelő, ha nem ismétlődik meg a jelen levelezést kiváltó műszaki probléma és az eredetileg előírt Desiro motorvonat közlekedik.