A Budapest–Esztergom-vonalat, ami a budapesti elővárosi vasúti közlekedés egyik legfontosabb szakaszaként naponta akár 14 ezer utast is kiszolgál, az Új Széchenyi Terv keretein belül az úgynevezett Közlekedés operatív program (Közop) részeként újítják fel a Kohéziós Alap társfinanszírozásával, 85 százalékban uniós pénzből, 15 százalékban pedig magyar finanszírozásból. A munkálatokat 2012 júniusában kezdték el, és eredetileg 2013 decemberében adták volna át.
A fejlesztésnek köszönhetően az ingázók jelentősen rövidebb időn belül érhetnek be a budapesti munkahelyükre, illetve onnan haza is: a tervek szerint csak a Pilisvörösvár–Esztergom-vonalon (32,7 kilométer) 10-15 perccel csökken majd a menetidő, mivel a vonatok akár 100 kilométer per órás sebességgel is mehetnek majd. Ezek mellett azt ígérik, hogy nő a személyszállítás színvonala, például azzal, hogy a megállókhoz közel kiépített parkolókból egyenesen a vonatra ülhetünk át.
Egyelőre a vonalat még nem adták át teljesen, de az utasok türelme nem emiatt fogyott el. A legnagyobb közösségi portálon fellelhető egy levél, amiben az egyik utas azon fakadt ki egy népszerű blognak, hogy a MÁV-Start amellett, hogy – a csúcsidőszakokban is – csak óránként indít járatokat Budapestről Esztergomba, és vissza(vonatot és pótlóbuszt), további kellemetlenséget okoz azzal, hogy a 2003-ban beszerzett, vonatkocsinként több mint 110 személyes modern Siemens Desiro vonatok helyett az eredetileg is mellékvonalakra tervezett Bzmot sorozatú motorkocsik járnak, 44 férőhellyel.
Amúgy meg nem a korszerűségen van a hangsúly, hanem a nagy utasforgalmat nem bírják a Bz-k, a kb. 40 fős befogadóképességükkel. A Desiróra 200-an is felférnek, ha tele van. Itt is jártak nagyon sokáig a Bz-k, akkor negyedennyi utas nem volt. (Facebook)
A fővárosból Pilisvörösváron és Solymáron keresztül közlekedő pótlóbuszok megérkezése után az emberek tömegével indulnak meg a vonat(ok) felé. Mivel forgalomtól és napszaktól függően akár 2-2 pótlóbusz is ide érkezhet, ezért járatonként akár 200 ember is megpróbál néha feljutni egy 44 (!) fős vonatra. A bejegyzés szerint kedd este hat óra körül például a Pilisvörösvárra beérkező buszokról 100-150 ember rohamozta meg az egyetlen Bzmotot, a „lincselés közeli” helyzetet a kalauz volt kénytelen megoldani, így nagy nehezen egy, eredetileg csak Vörösvárig közlekedő pótlóbuszt is tovább indítottak Esztergom felé.