Elfogyott a türelem, lincshangulat Pilisvörösvárnál

Az Esztergom–Budapest-vasútvonal felújítása miatti fennakadások mellé a MÁV-Start is odatett egy lapáttal.

Németh Tamás
2014. 06. 25. 17:30
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Budapest–Esztergom-vonalat, ami a budapesti elővárosi vasúti közlekedés egyik legfontosabb szakaszaként naponta akár 14 ezer utast is kiszolgál, az Új Széchenyi Terv keretein belül az úgynevezett Közlekedés operatív program (Közop) részeként újítják fel a Kohéziós Alap társfinanszírozásával, 85 százalékban uniós pénzből, 15 százalékban pedig magyar finanszírozásból. A munkálatokat 2012 júniusában kezdték el, és eredetileg 2013 decemberében adták volna át.

A fejlesztésnek köszönhetően az ingázók jelentősen rövidebb időn belül érhetnek be a budapesti munkahelyükre, illetve onnan haza is: a tervek szerint csak a Pilisvörösvár–Esztergom-vonalon (32,7 kilométer) 10-15 perccel csökken majd a menetidő, mivel a vonatok akár 100 kilométer per órás sebességgel is mehetnek majd. Ezek mellett azt ígérik, hogy nő a személyszállítás színvonala, például azzal, hogy a megállókhoz közel kiépített parkolókból egyenesen a vonatra ülhetünk át.

Egyelőre a vonalat még nem adták át teljesen, de az utasok türelme nem emiatt fogyott el. A legnagyobb közösségi portálon fellelhető egy levél, amiben az egyik utas azon fakadt ki egy népszerű blognak, hogy a MÁV-Start amellett, hogy – a csúcsidőszakokban is – csak óránként indít járatokat Budapestről Esztergomba, és vissza(vonatot és pótlóbuszt), további kellemetlenséget okoz azzal, hogy a 2003-ban beszerzett, vonatkocsinként több mint 110 személyes modern Siemens Desiro vonatok helyett az eredetileg is mellékvonalakra tervezett Bzmot sorozatú motorkocsik járnak, 44 férőhellyel.

Amúgy meg nem a korszerűségen van a hangsúly, hanem a nagy utasforgalmat nem bírják a Bz-k, a kb. 40 fős befogadóképességükkel. A Desiróra 200-an is felférnek, ha tele van. Itt is jártak nagyon sokáig a Bz-k, akkor negyedennyi utas nem volt. (Facebook)

A fővárosból Pilisvörösváron és Solymáron keresztül közlekedő pótlóbuszok megérkezése után az emberek tömegével indulnak meg a vonat(ok) felé. Mivel forgalomtól és napszaktól függően akár 2-2 pótlóbusz is ide érkezhet, ezért járatonként akár 200 ember is megpróbál néha feljutni egy 44 (!) fős vonatra. A bejegyzés szerint kedd este hat óra körül például a Pilisvörösvárra beérkező buszokról 100-150 ember rohamozta meg az egyetlen Bzmotot, a „lincselés közeli” helyzetet a kalauz volt kénytelen megoldani, így nagy nehezen egy, eredetileg csak Vörösvárig közlekedő pótlóbuszt is tovább indítottak Esztergom felé.

Állítólag a MÁV-Start otthagyott a vonalon egy Desirót, de ha ez így is van, az még messze nem elég. Úgy tudjuk egyébként, hogy a népszerű piros Siemenseket a nyári szezon miatt vezényelték le az itteni vonalról a Balatonra.


A probléma az MNO értesülései szerint mindennapos. Úgy tűnik, nem sikerült száz százalékig megvalósítani azt, amit a MÁV-Start a felújítások előtt ígért: „minden vonathoz egy-egy buszpár illeszkedik, így a június 16-ig még a teljes vonalszakaszon futó Desirók kapacitásához közeli létszámú utasnak nyújtanak közösségi közlekedési lehetőséget”. A gond az, hogy több ezer embernek június 17-től is be kell érnie időben a munkahelyére. És azt sem bánnák az utasok, ha a 30-50 kilométeres utat nem extrém körülmények között tehetnék meg.

És vajon a balatoni járatok is tele vannak? Vagy csak félig vannak megtöltve?! (Egy utas, Facebook)

A vasútpálya átépítése miatt az eddig vonatozókat is áttették buszra, az ürömi lámpa áldozatai közé, de ez még elment, mert legalább valahogy bejutottak az emberek a munkahelyeikre busszal (fél-1 óra késéssel). Az új menetrenddel egyszerűen nem elég az egy szerelvény, ami a 4 pótlóbusz utasát hivatott felvenni, de már egy busznyi emberrel megtelik. (Egy utas, Facebook)

Az ügyben kerestük a MÁV-Start Zrt.-t, a cég kommunikációs igazgatósága a következő válaszokat adta:

– Valóban levezényelték a Balatonra a száz fölötti kapacitással bíró, 2003-ban beszerzett Desirókat?
– Az elmúlt évek nyári menetrendjéhez hasonlóan jelenleg is közlekednek Desiro motorvonatok a Balaton északi partján. Az érintett balatoni vonatokhoz szükséges járműveket – a hivatásforgalom szezonális csökkenésének tendenciáját kihasználva – elsősorban a közvetlen budapesti elővárosi forgalomból csoportosítottuk át, nem a Pilisvörösvár–Esztergom-vasútvonalról.


– Lecserélik a most szolgálatot teljesítő Bzmotot, vagy továbbra is azok futnak majd a Budapest–Esztergom-vonal előreláthatólag decemberre esedékes átadásáig?
– Ahogy az eddigiekben sem, úgy a továbbiakban sem tervezzük a (Budapest)–Pilisvörösvár–Esztergom-vasútvonalon Bz motorvonatok közlekedtetését. Amennyiben valamely előre nem tervezhető, így műszaki és egyéb okok miatt operatívan, eseti jelleggel ilyen járműnek kell közlekednie ezen a vonalon, akkor a lehető legkorábban intézkedünk annak Desiro motorvonatra visszacseréléséről.


– Kaptak róla bejelentést, utaspanaszt, hogy nagy a fennakadás Pilisvörösváron vagy máshol a vonalon?
– Igen, konkrétan például egy telefonos hívást tegnap, illetve ügyfélszolgálati jelzést.


– Ennek megfelelően terveznek változtatni az óránként induló buszok menetrendjén?
– Igen, tervezzük a sűrítést, a 2014. szeptember 1-jével induló ütemben, az induló iskolai időszak emelkedett utasigényét is kiszolgálva. Jelenleg az órás ütemű vonatokhoz biztosítjuk a vonatpótlást.

 

– A felújítást megelőzően azt írták közleményükben, hogy a buszok kapacitásához mérten állnak rendelkezésre majd a vonatok is. Ez miért nincs így?
– A buszok mennyiségét is igazítjuk az igényekhez, így a Volánbusz jelzése alapján egyeztettünk, és holnaptól az E7-es járatot erősítik. A vonat kapacitása alapesetben megfelelő, ha nem ismétlődik meg a jelen levelezést kiváltó műszaki probléma és az eredetileg előírt Desiro motorvonat közlekedik.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.