Kormányszóvivő: nem az agglomeráció megadóztatása a kiindulópont

A kormány évek óta foglalkozik a megyei matricák kérdésével – mondta el a kormányszóvivő hétfőn.

MD
2014. 12. 15. 15:08
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kurucz Éva emlékeztetett: a kiindulópont a megyei matricák bevezetése, nem a budapesti agglomeráció megadóztatása, a kormány célja a közlekedők helyzetének javítása. Mint mondta, a megyei matricák bevezetésével olcsóbbá válik az autópályák használata helyben, míg a tranzitforgalom többet fizet.

Hangsúlyozta: a kormány évek óta foglalkozik a kérdéssel, készültek hatástanulmányok. Egy kérdésre válaszolva közölte, hogy a hatástanulmányok elérhetők lesznek.

Arra a kérdésre, hogy a kormány végzett-e egyeztetéseket a bejelentés előtt, a szóvivő azt mondta, az egyeztetések folyamatosak, a hét végén a fuvarozókkal, hétfőn az önkormányzatokkal egyeztetnek, a kormány pedig szerdai ülésén foglalkozik a témával.

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) nem sokkal később közölte, tizenkilenc települési önkormányzat képviselőit tájékoztatta hétfőn a tervezett útdíjrendszer kedvező változásairól Fónagy János, az NFM parlamenti államtitkára. Fónagy kifejtette: az ötezer forintos éves megyei matrica megvásárlása havi szinten egyetlen liter benzin árának felel meg, 400 forintnyi kiadást jelent. Ez sokkal olcsóbb a majdnem 43 ezer forintos éves országos matricánál. Az autópályák elkerülése – az időveszteséggel nem is számolva – a hosszabb megtett út miatt ennél jelentősen magasabb költséggel járna – tette hozzá az államtitkár.

A megbeszélésen elhangzott: a Pest megyei matrica az M0-s körgyűrűre és az autópályák bevezető szakaszaira is érvényes lesz. Budapest belterületén a sztrádák nem gyorsforgalmi útnak, hanem csak főútnak minősülnek, így itt díjfizetési kötelezettségről nincs szó.

A minisztérium szerint gyors nemzetközi körültekintéssel látható, hogy Ausztriában és Szlovéniában egyáltalán nincsenek, Csehországban és Szlovákiában pedig csak rendkívül kis számban találhatók díjmentesen használható gyorsforgalmi szakaszok. A közlemény idézi Fónagy Jánost: a minisztérium várakozásai szerint nem kell tartani a forgalom tömeges átterelődésétől a vidéki nagyvárosok, agglomerációs települések és a külső kerületek útjaira, ezzel éppen ellentétes folyamatként új úthasználók megjelenésével számolnak az autópályákon.

Akik korábban a rendszeres 5-10-20 kilométeres utazásokra nem váltottak matricát, a kedvezményes árú megyei matricák megjelenésével a gyorsabb, kényelmesebb és biztonságosabb sztrádákat választják majd a belterületi útszakaszok helyett. Budapest valamennyi megyeszékhelyről kedvezőbben, olcsóbban lesz elérhető, mint korábban.

A megbeszélésen megjelent polgármesterek és delegáltjaik jelezték: a megyei matrica bevezetésének szándékával alapvetően egyetértenek – fejeződik be az NFM közleménye.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.