Kurucz Éva emlékeztetett: a kiindulópont a megyei matricák bevezetése, nem a budapesti agglomeráció megadóztatása, a kormány célja a közlekedők helyzetének javítása. Mint mondta, a megyei matricák bevezetésével olcsóbbá válik az autópályák használata helyben, míg a tranzitforgalom többet fizet.
Hangsúlyozta: a kormány évek óta foglalkozik a kérdéssel, készültek hatástanulmányok. Egy kérdésre válaszolva közölte, hogy a hatástanulmányok elérhetők lesznek.
Arra a kérdésre, hogy a kormány végzett-e egyeztetéseket a bejelentés előtt, a szóvivő azt mondta, az egyeztetések folyamatosak, a hét végén a fuvarozókkal, hétfőn az önkormányzatokkal egyeztetnek, a kormány pedig szerdai ülésén foglalkozik a témával.
A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) nem sokkal később közölte, tizenkilenc települési önkormányzat képviselőit tájékoztatta hétfőn a tervezett útdíjrendszer kedvező változásairól Fónagy János, az NFM parlamenti államtitkára. Fónagy kifejtette: az ötezer forintos éves megyei matrica megvásárlása havi szinten egyetlen liter benzin árának felel meg, 400 forintnyi kiadást jelent. Ez sokkal olcsóbb a majdnem 43 ezer forintos éves országos matricánál. Az autópályák elkerülése – az időveszteséggel nem is számolva – a hosszabb megtett út miatt ennél jelentősen magasabb költséggel járna – tette hozzá az államtitkár.
A megbeszélésen elhangzott: a Pest megyei matrica az M0-s körgyűrűre és az autópályák bevezető szakaszaira is érvényes lesz. Budapest belterületén a sztrádák nem gyorsforgalmi útnak, hanem csak főútnak minősülnek, így itt díjfizetési kötelezettségről nincs szó.
A minisztérium szerint gyors nemzetközi körültekintéssel látható, hogy Ausztriában és Szlovéniában egyáltalán nincsenek, Csehországban és Szlovákiában pedig csak rendkívül kis számban találhatók díjmentesen használható gyorsforgalmi szakaszok. A közlemény idézi Fónagy Jánost: a minisztérium várakozásai szerint nem kell tartani a forgalom tömeges átterelődésétől a vidéki nagyvárosok, agglomerációs települések és a külső kerületek útjaira, ezzel éppen ellentétes folyamatként új úthasználók megjelenésével számolnak az autópályákon.
Akik korábban a rendszeres 5-10-20 kilométeres utazásokra nem váltottak matricát, a kedvezményes árú megyei matricák megjelenésével a gyorsabb, kényelmesebb és biztonságosabb sztrádákat választják majd a belterületi útszakaszok helyett. Budapest valamennyi megyeszékhelyről kedvezőbben, olcsóbban lesz elérhető, mint korábban.
A megbeszélésen megjelent polgármesterek és delegáltjaik jelezték: a megyei matrica bevezetésének szándékával alapvetően egyetértenek – fejeződik be az NFM közleménye.