A tiltakozó akciót az egyik közösségi portálon hirdették meg, egyelőre ezerötszázan jelezték, hogy biztosan részt vesznek a megmozduláson.
A megyei matricák bevezetése és több, eddig ingyenesen használható útszakasz fizetőssé tétele miatt kialakult feszültséget növeli, hogy tegnap sem működött olajozottan az útdíjfizetési rendszer. A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. honlapja szombaton az oldal túlterheltsége miatt leállt, s voltak, akik még vasárnap is panaszkodtak az online rendszerre. Annak sem volt könnyebb dolga, aki a benzinkutakon próbált éves matricát vásárolni. Pest megyében jelentős sorok alakultak ki a pénztáraknál, volt, ahol egyáltalán nem tudtak jegyet váltani a sofőrök. Ráadásul akik például Rajkánál jönnének be az országba, hiába akarnának megyei matricát venni, ugyanis a szlovák oldalon nem kapható.
Az internetes közösségi oldalakon sokan a rendszer átláthatatlanságára panaszkodnak, valamint arra, hogy nem megfelelő a tájékoztatás a fizetős szakaszokról. Mások azt kifogásolták, hogy a matrica megvásárlásáról kapott bizonylatot egy évig kell megőrizni, holott egy-egy ilyen blokkon szereplő írás néhány hónapon belül annyira elhalványodik, hogy szinte lehetetlen elolvasni.
Eközben még az sem biztos, hogy mely útszakaszokért kell valóban fizetni, a napokban ugyanis kiderült, hogy a Miskolcot elkerülő M30-as autópályáért mégsem kell fizetniük az arra autózóknak. Róna Márta, a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. kommunikációs vezetője tegnap elmondta, hogy az útszakasz főút besorolású, ezért eredetileg is díjmentes volt, csupán a megyei térképen szerepelt – helytelenül – a fizetős utak közt.
– Akik csak és kizárólag emiatt vásároltak Borsod-Abaúj-Zemplén megyei matricát, azokat kár nem éri, a matrica árát visszatérítjük az átmeneti rendelkezés ideje alatt – nyilatkozta az Origó.hu-nak. A Jobbik tegnapi közleménye szerint az útdíj alól kivont útszakasz a párt és a borsodiak tiltakozásának köszönhető, a Fidesz ezzel a megyében kifarolt az útdíjból.
Az útdíjrendszer hibáit Gulyás Gergely, az Országgyűlés fideszes alelnöke is elismerte. A Hír TV P8 című műsorában elmondta: bár az új rendszer igazságos, a változások nem voltak egyértelműek, és a lakosságot sem tájékoztatták időben. – Hiába van egy döntésben elvi igazság, ha a végrehajtás vagy a kellő idő hiányában, vagy más okból nem jó. Ez konfliktushoz vezet – hívta fel a figyelmet. A politikus szerint még mindig van húsz olyan útszakasz, ahol vita folyik arról, hogy érdemes-e bevezetni a matricát.
Becsey Zsolt közlekedési helyettes államtitkár korábban jelezte, január végén a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium felülvizsgálja az új útdíjrendszert.