Annál nagyobb volt a meglepetés, amikor a kereskedelmi Tv2 először mutatta be a Dáridót, és a műsor mindent elsöprő sikert ért el. (Első adása hetvenszázalékos rekordnézettséget hozott.) Ezzel, állítja György Péter, egyfelől lezárta a tömegkultúrát a képernyőről kiszorító korszakot, egyúttal új éra kezdetét is jelezte: a magyar médiában megjelent milliónyi magyar ember mindennapi kultúrája. „Pandóra szelencéje kinyílott” – zárja tizenhét évvel ezelőtti sorait az esztéta. És talán maga sem gondolta volna, mindezek után hová fajulnak az események.
A Dáridóban bemutatott és az addiginál is szélesebb körben ismertté vált műfaj ma már két tévécsatornán (a Slágeren és Muzsikán), egy rádióadón (a közszolgálati Dankón), különféle hanghordozókon (elsősorban CD-n), internetes videomegosztó oldalakon és a falunapok, búcsúk, egyéb mulatságok révén az ország legeldugottabb zugaiban is ömlik a fogyasztókra. A finnyás értelmiség nemhogy nem kapja fel a fejét egy-egy hangosabb umcaca hallatán, a mulatós gyakorlatilag a kultúra és a közélet minden szintjén polgárjogot nyert. Fásy Ádám lakodalmas truppja – vagy ahogyan ő szereti hívni: gigantikus sztárparádé – a 2014-es parlamenti és önkormányzati választások kampányában olyan természetességgel szórakoztatta országszerte a Fidesz-rendezvényekre sereglő érdeklődőket, hogy a fanyalgók egy idő után már élcelődni is elfelejtettek a sajátos szavazatmaximálási technikán. A műfaj élvonalbeli csillagai – Zámbó Krisztiántól Bódi Csabin át Galambos Lajosig – egymásnak adják a kilincset a kereskedelmi televíziók bulvárműsoraiban, de rég elmúlt az az idő is, amikor még páriának számítottak a közmédiában. (Lagzi Lajcsi már 2003-ban műsort kapott a köztelevízióban: a 2006-ig a Magyar Televízió műsorán szereplő Szuperbuli számtalanszor elérte azt a bravúrt, hogy egyetlen nem kereskedelmi műsorként első tízbe verekedte be magát a nézettségi listán.)
– Nem estünk át a ló túloldalára? – tesszük fel a kérdést Szabados Péternek, a már idézett Karnevál a médiában című tanulmány szerzőjének. Szabados 2005-ös írásában többek közt azt vetette fel, hogy Lagzi Lajcsi hatalmas sikere a „szennykultúra” áttörését hozta, melyet – mint fentebb is láttuk – később a politikai elit és a média is legitimált. – Nem, egyáltalán nem estünk át a ló túlsó oldalára – feleli Szabados. – A mulatós műfajra egyre nagyobb az igény, hiszen itt alapvetően a szórakoztatás, a „búfelejtés” a cél. Ha arra gondolunk, hogy a média – a közmédia is – piaci alapon, annak törvényei szerint működik, ezen nem szabad csodálkoznunk. A média világa is a piacgazdaság része, ahol a kereslet-kínálat törvényei uralkodnak. Itt a kereslet-kínálat kölcsönhatásban van, együtt lélegeznek, de a kereslet mindig erősebb, mint a kínálat, amely, ha életben akar maradni a piacon, az előbbire reagál.
Kérdés, miért van kereslet effajta „búfelejtésre”.
– Az emberiségnek mindig megvolt az igénye a kikapcsolódásra, a szórakozásra, gondoljunk csak a Dionüszosz- vagy Bakkhosz-ünnepekre, később a középkori karneválokra, ahol a hétköznapok sodrából kilépve mindent lehetett csinálni, még a papoknak is – mondja Szabados Péter. – Itt fontosak voltak a szélsőségek, amelyek kapaszkodót, viszonyítási pontot nyújtottak az embereknek. Nem szabad elfelejtenünk, hogy a középkorban sokkal szigorúbb volt a rend, ezért a gőzkieresztésnek is nagyobb szerep jutott. Ugyanakkor a világ is kiszámíthatóbb volt, az emberek jobban tudták a tól–ig határokat, mint ma. Egyszerűen fogalmazva ott, az ünnepeken biztosan tudták, mit lehet csinálni, amit máskor nem.
Mulattatásra mindig szükség volt tehát, és a szórakoztatóipar ezt mindig más és más csatornákon biztosította. Ez a csatorna ma főként a tömegmédia. „A felvilágosodás a racionalizmus nevében elfojtotta a szekuláris ünnepek rítusait – írta Szabados a Karnevál a médiában című tanulmányban –, például az ivászatot, a verekedős látványosságokat, a kihívó hangoskodásokat, az altesti humor megnyilvánulásait, és a civil parádék, a kirakodóvásárok üres kellékeivé minősítette át azokat. Amikor a XIX. század közepén-végén megjelent a tömegsajtó, a karneváli kultúra néhány évtized alatt végképp kikopott a köztudatból. Mivel azonban a karneváli zaj a társadalomban mindig is meglévő általános emberi igényt elégítette ki, e szükségletnek később is kielégülésre kellett találnia. A tömegmédia alkalmasnak bizonyult e szerep betöltésére, s a tömegmédia hősei, a populáris kultúra sztárjai képesek arra, hogy egy műsoridőnyi terminusra visszacsempésszék a megnyirbált karneváli vigasságot az emberek életébe.”
Folytatjuk.
A cikk a Magyar Nemzet Hétvégi Magazin mellékletében jelent meg.