Mint a nokedli

Van nekem egy csíkos gatyám – a mulatós műfaj diadalútja a Zsiguli csomagtartójától a tömegmédiáig (1.)

Wekerle Szabolcs
2015. 02. 14. 5:54
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Apósomnak akkora a feje, Budapesten futballoznak vele.

Aki 1987-ben nézte a jugoszláv televízió Zenebona című műsorának szilveszteri adását, egyebek mellett ilyen rímeket hallhatott. A stúdióban vidám volt a hangulat, az óév búcsúztatására a Délvidéken „muskátlinak” nevezett zenei stílus reprezentánsai gyűltek össze. Megannyi kipróbált vajdasági lakodalmas zenész, köztük a később kultikussá váló 3+2 zenekar.

Az adás nézői valószínűleg nem sejtették, hogy egy új zenei kor kezdetének tanúi. A Bugyi fivérek által alakított 3+2 ekkor már túl volt Halvány őszi rózsa című lemezének megjelentetésén, amely később minden idők legkelendőbb magyar nyelvű hanghordozója lett, és rekordját azóta is tartja: másfél millió fogyott belőle, amivel máig kenterben veri az István, a királyt (egymillió eladott példány).

Lakodalmas, mulatós zene már addig is létezett mind a Vajdaságban, mind az anyaországban, ám képernyőre és így széles nyilvánosság elé előbb engedték Jugoszláviában, mint Magyarországon, ahol ez – mint majd látni fogjuk – csak jó tíz évvel később történt meg.

Az egykor a Budapest Sportcsarnokot is könnyedén megtöltő 3+2 azóta is él és virul, épp egy többállomásos kanadai turné után hívjuk őket telefonon. Bugyi Zoltántól, az egyik alapítótól megtudjuk, hogy évi nyolcvan-száz fellépésük van, elsősorban a Kárpát-medence magyarlakta területein zenélnek, de távolabbra is eljutnak olykor.

A három Bugyi testvér az 1970-es években – amint az a honlapjukon leírt mesés történetükből kiderül – „valahol a bús, kietlen, homokos Dél-Bánátban” kezdte tevékenységét. Az öreg zenészektől eltanult közkedvelt nótákból, csárdásokból álló, rockosított repertoárjukat hívták lakodalmas rocknak, Bugyi-rocknak, és az Egy asszony miatt vagyok ilyen léha, a Kicsiny falum, a Halvány őszi rózsa, a Kombiné csakhamar szerte a Vajdaságban a mulatságok állandó zenei betevője lett. A zeneileg magasan képzett Bugyi fivérek – akik, mint azt a szakmában dolgozóktól megtudtuk, minden további nélkül eljátsszák Santana számait is, és közönségüket olykor dzsesszes hangzású darabokkal is meglepik – gyorsan megadták magukat a közakaratnak: műsorukon mindmáig túlnyomórészt igényesen előadott lakodalmas dalok szerepelnek.

– Hála istennek még ma is keresettek vagyunk – mondja Bugyi Zoltán –, de ez azért már nem a nyolcvanas-kilencvenes évek. Annak idején, amikor Temerinben a helyi rádióban felvettünk egy négy számból álló kis anyagot, a kívánságműsorban előfordult, hogy órákon át olvasták azok listáját, akik a mi számainkat küldték valakinek. A kilencvenes években pedig az Omega hangosította a pesti koncertünket – ilyesmiről Ürményházán (itt alakult a 3+2, először 3+1 néven) álmodni sem mertünk, amikor apám kocsmájában a fater felszólítására elkezdtünk a „csinn-bumm zene”, vagyis a diszkó meg a rock mellett csárdásokat, nótákat is játszani.

A közvélekedés nekik tulajdonítja a lakodalmas vagy mulatós műfaj megteremtését, ám ezt sokan vitatják. Tény, hogy hasonló dalok az 1970-es évek végétől már javában szóltak Magyarországon is. Vendéglátós zenészek, vidéki, kisvárosi mulatságok, lakodalmak, brigádbulik trubadúrjai ugyancsak bátran nyúltak ehhez a zenei anyaghoz, ám „legalizálásuk” – vagyis a lemezkiadás, a fősodratú médiában való megjelenés – masszív falakba ütközött. A 3+2 viszont – déli szomszédunk kiadói, köszönhetően minden bizonnyal az ott uralkodó piacközelibb szemléletnek is, hajlandóak voltak teret adni a nagy érdeklődésre számot tartó műfajnak – pillanatok alatt letarolta mind a vajdasági, mind a magyarországi lemez- és kazettapiacot. S nem is csak magyar hallgatóik voltak: mint a Bugyi testvérek egyik interjújából kiderül, az akkor már Temerinben tevékenykedő zenekart a szomszédos, szerbek lakta falvakba is hívták játszani.

A magyarországi hőskor egyik nagy tanúja Kadlott Károly, aki idén lesz hetvenéves, de még ma is aktív – mint megtudjuk tőle, havi egy-két fellépése most is akad. Ez persze összehasonlíthatatlan korábbi elképesztő sikereivel: 1990-ben épp a 3+2 oldalán lépett fel a telt házas Budapest Sportcsarnokban, és alig győzött eleget tenni a kisebb-nagyobb felkéréseknek.

Kadlott Károly budapesti „repülős zenészként” kezdte pályafutását 1968-ban. Ez annyit jelent, hogy olyankor hívták az akkoriban még élő zenét szolgáltató presszókba, bárokba, éjszakai helyekre, amikor az adott vendéglátóegység állandó zenészei szabadnaposak voltak. Gyakran muzsikált a körúti Savoyban, a Keringő és a Bocskai presszóban. Ekkor még klasszikus vendéglátós slágereket játszott.

– A vendéglátózást 1985-ben fejeztem be, ekkor tértem át a magyar nótára, mert érezni lehetett, hogy kezdődik valami – eleveníti fel a modern mulatós honi genezisét, amikor felhívjuk telefonon. – Lakodalmakba, névnapokra kezdtem járni, de volt, hogy kisebb vállalatok, brigádok hívtak zenélni. Akkoriban még a melósoknak is volt pénzük szórakozni. Rendszeresen megfordultam Nagykőrösön a nyolcvanas években. Az üzemekhez közeli presszókban szokás volt, hogy az esti műszakból bejöttek a munkások mulatni, éjfélig játszottam nekik, megittak két-három sört, aztán hazamentek, és közben még a családjukat is eltartották. Ezt csinálja meg ma valaki!

Az aranyidők a kilencvenes évek közepéig tartottak, amikor Kadlott már régebbi és saját nótákat tartalmazó kazettákon is terjesztette művészetét. Ám a presszós, lakodalmas mulatozás mára jelentősen visszaesett.
– Megszűntek a brigádok, a szomszédok sem járnak össze, lakodalom sincs már – panaszolja a zenész. – Öreganyám mondta mindig, hogy ma már nem adják meg a módját, csak összeállnak, mint a nokedli. Nem járnak össze az emberek, inkább leülnek a tévé elé, megveszik a borukat, sörüket, aztán otthon hallgatják a mulatós zenét.

Ám itt még nem tartunk: a mulatós képernyőkig vezető útja hosszú volt, s buktatókkal teli.

Bár a nóta és a mulatós búvópatakként a szocializmus éveiben mindvégig jelen volt a magyar kultúrában, az, hogy a szélesebb közvélemény és az értelmiség is tudomást vett róla, és hogy végső soron polgárjogot nyert, egy fajsúlyos és kitűnő üzleti érzékkel megáldott sváb férfinak köszönhető. Történeténél érdemes hosszabban is elidőznünk. A hőskor egyik legfontosabb, máig meghatározó szereplője Galambos Lajos, művésznevén Lagzi Lajcsi, a műfaj megkerülhetetlen figurája. Karrierje kezdeteiről, személyiségéről és hitvallásáról kiváló képet kapunk Szabados Péter Karnevál a médiában – Lagzi Lajcsi, a sámán című, 2005-ben a Médiakutatóban megjelent remek tanulmányából. Ebből kiderül, hogy Galambos négyéves kora óta trombitált, és jó ideig a klasszikus muzsikában akart sokat elérni. („Tizenkét éves koromtól fogva teljesen tudatosan készültem, és nagyon nagy művésznek” – idézi Szabados Lagzi Lajcsit Doszpod Béla 1997-ben megjelent Angyali társaságban című interjúkötetéből.) Elvégezte a Zeneakadémia ének-, trombitatanár szakát, ám – ősi soroksári sváb zenészcsalád sarjaként – a komolyzene mellett már gyerekkorától magától értetődő természetességgel játszotta a lakodalmakon, bálokon népszerű mulatós zenét.

Pályája és életútja az 1980-as évek közepén vett népmesei fordulatot. Az Állami Könyvterjesztő Vállalat 1984-ben felkérte a Zeneakadémia frissen végzett hallgatóit, játsszanak térzenét a Sugár Üzletközpont előtt. A klasszikus fúvós darabok nem arattak zajos sikert a járókelők körében, mígnem egy idős úr odalépett hozzájuk, és azt mondta nekik, adják elő inkább a Schneider Fánit. S lőn: a Fánira, a Majd ha nékem sok pénzem lesz című nótára és társaira már tömegek torpantak meg, és a hallgatóság egy idő után kazettán is követelte a mulatós muzsikát. Galambos és társai stúdiót béreltek, és felvették az első hanganyagot, amelyből kétszázat gyártottak. Mint kiderült, tévesen mérték fel az igényeket: a debütáló Grüsse von Schorokschar című hanghordozóból rövid idő alatt százezer darab fogyott. Galambos ekkoriban vette fel a Lagzi Lajcsi nevet: édesapja kérte, hogy a jól csengő családnevet – a família férfi tagjai mind jó nevű zenészek, nagyapja például nívódíjas trombitaművész volt, egyebek mellett A Tenkes kapitánya főcímzenéjében hallható trombita megszólaltatója – ne tüntesse fel a „bugyitematikájú” dalokat tartalmazó kazettán.

A populáris váltást mások sem vették jó néven – Lajcsi több interjúban is beszámolt arról, hogy pályatársai, akik korábban nagy tehetségnek tartották, a mulatós vállalása után szóba sem álltak vele többé. Ő előremenekült: Zsigulija csomagtartójából vásárokon, parkolókban, rendezvényeken árulta kazettáit – 1996-ig két és fél millió darabot értékesítve. Ez az elképesztő szám annak is köszönhető, hogy Lagzi Lajcsi eladta pasaréti lakását, majd televíziós reklámot gyártatott, melyet a Híradó előtti méregdrága hirdetési sávban mutattak be 800 ezer forintért. Idősebb olvasóink talán még fel tudják idézni döbbenetüket, amikor először hallották meg a képernyőről a Van szerencsém, s önnek is lesz, ha kazettát Lajcsitól vesz! szlogent, mely alatt a Van nekem egy csíkos gatyám, benne hordom a ceruzám sláger szólt.

A közönséget tehát az 1990-es évek második felére végképp meghódította a másolt kazettákon tűzvészszerűen terjedő mulatós – már csak a média, a kultúra hivatalos bástyái voltak hátra. Nemsokára azokra is sor került.

Miközben Galambos Lajos már súlyos milliókat keresett a kazettái eladásából, az értelmiség – esztéták, zenetörténészek, szociológusok – mintha nem akart volna tudomást venni a jelenségről. Sokáig hiányoztak a mulatóst értelmező, sikere megfejtésére kísérletet tévő elemzések. Ez a mai napig jellemző – de azért akad néhány kivétel.

György Péter valószínűleg elsőként szentelt írást „komoly” lapban a témának: 1998 májusában az Élet és Irodalomban közölt figyelemre méltó esszét Dáridó – avagy a szocializmus vége címmel a Tv2-n Lagzi Lajcsi épp akkortájt induló és mellbevágóan nagy nézettséget elérő műsoráról. Cikkében – amelyért sok értelmiségi kollégája hevesen támadta, mondván, bűnt követ el, amikor ezt a „szemetet” beemeli az intellektuális diskurzusba – szemléletesen vezeti le a műfaj váratlannak tűnő sikerének titkát. Állítása szerint a Kádár-korban minden értelmiségi és a kultúrát alakító politikai szereplő egyetértett abban, hogy a televíziózás nem a tömegkultúra piacon már rendelkezésre álló javainak terjesztésére, hanem a tömegek magaskultúra általi nevelésére való. Épp ezért, állapítja meg az esztéta, a Magyar Televízió műsor-politikai alapelvei 1957 és 1989 között „az értelmiségiek magaskultúráról alkotott elképzeléseinek feleltek meg, s a jónép – az adott évjáratnak megfelelő mértékben – távol volt tartva az úgymond egyszerű giccstől, a semmitmondó ürességtől”. A Szabadság tér, írja György Péter, tudomást sem vett erről a milliók által fogyasztott populáris kultúráról, a „mindennapi alsó középosztálybeli és szegénykultúra bizonyos rítusairól, gyakorlatáról” – és ez a hozzáállás, ha lanyhuló következetességgel is, egészen 1998-ig, Hankiss Elemér, Nahlik Gábor és utódaik tévéelnöksége idején fennmaradt.

Annál nagyobb volt a meglepetés, amikor a kereskedelmi Tv2 először mutatta be a Dáridót, és a műsor mindent elsöprő sikert ért el. (Első adása hetvenszázalékos rekordnézettséget hozott.) Ezzel, állítja György Péter, egyfelől lezárta a tömegkultúrát a képernyőről kiszorító korszakot, egyúttal új éra kezdetét is jelezte: a magyar médiában megjelent milliónyi magyar ember mindennapi kultúrája. „Pandóra szelencéje kinyílott” – zárja tizenhét évvel ezelőtti sorait az esztéta. És talán maga sem gondolta volna, mindezek után hová fajulnak az események.

A Dáridóban bemutatott és az addiginál is szélesebb körben ismertté vált műfaj ma már két tévécsatornán (a Slágeren és Muzsikán), egy rádióadón (a közszolgálati Dankón), különféle hanghordozókon (elsősorban CD-n), internetes videomegosztó oldalakon és a falunapok, búcsúk, egyéb mulatságok révén az ország legeldugottabb zugaiban is ömlik a fogyasztókra. A finnyás értelmiség nemhogy nem kapja fel a fejét egy-egy hangosabb umcaca hallatán, a mulatós gyakorlatilag a kultúra és a közélet minden szintjén polgárjogot nyert. Fásy Ádám lakodalmas truppja – vagy ahogyan ő szereti hívni: gigantikus sztárparádé – a 2014-es parlamenti és önkormányzati választások kampányában olyan természetességgel szórakoztatta országszerte a Fidesz-rendezvényekre sereglő érdeklődőket, hogy a fanyalgók egy idő után már élcelődni is elfelejtettek a sajátos szavazatmaximálási technikán. A műfaj élvonalbeli csillagai – Zámbó Krisztiántól Bódi Csabin át Galambos Lajosig – egymásnak adják a kilincset a kereskedelmi televíziók bulvárműsoraiban, de rég elmúlt az az idő is, amikor még páriának számítottak a közmédiában. (Lagzi Lajcsi már 2003-ban műsort kapott a köztelevízióban: a 2006-ig a Magyar Televízió műsorán szereplő Szuperbuli számtalanszor elérte azt a bravúrt, hogy egyetlen nem kereskedelmi műsorként első tízbe verekedte be magát a nézettségi listán.)

– Nem estünk át a ló túloldalára? – tesszük fel a kérdést Szabados Péternek, a már idézett Karnevál a médiában című tanulmány szerzőjének. Szabados 2005-ös írásában többek közt azt vetette fel, hogy Lagzi Lajcsi hatalmas sikere a „szennykultúra” áttörését hozta, melyet – mint fentebb is láttuk – később a politikai elit és a média is legitimált. – Nem, egyáltalán nem estünk át a ló túlsó oldalára – feleli Szabados. – A mulatós műfajra egyre nagyobb az igény, hiszen itt alapvetően a szórakoztatás, a „búfelejtés” a cél. Ha arra gondolunk, hogy a média – a közmédia is – piaci alapon, annak törvényei szerint működik, ezen nem szabad csodálkoznunk. A média világa is a piacgazdaság része, ahol a kereslet-kínálat törvényei uralkodnak. Itt a kereslet-kínálat kölcsönhatásban van, együtt lélegeznek, de a kereslet mindig erősebb, mint a kínálat, amely, ha életben akar maradni a piacon, az előbbire reagál.

Kérdés, miért van kereslet effajta „búfelejtésre”.

– Az emberiségnek mindig megvolt az igénye a kikapcsolódásra, a szórakozásra, gondoljunk csak a Dionüszosz- vagy Bakkhosz-ünnepekre, később a középkori karneválokra, ahol a hétköznapok sodrából kilépve mindent lehetett csinálni, még a papoknak is – mondja Szabados Péter. – Itt fontosak voltak a szélsőségek, amelyek kapaszkodót, viszonyítási pontot nyújtottak az embereknek. Nem szabad elfelejtenünk, hogy a középkorban sokkal szigorúbb volt a rend, ezért a gőzkieresztésnek is nagyobb szerep jutott. Ugyanakkor a világ is kiszámíthatóbb volt, az emberek jobban tudták a tól–ig határokat, mint ma. Egyszerűen fogalmazva ott, az ünnepeken biztosan tudták, mit lehet csinálni, amit máskor nem.

Mulattatásra mindig szükség volt tehát, és a szórakoztatóipar ezt mindig más és más csatornákon biztosította. Ez a csatorna ma főként a tömegmédia. „A felvilágosodás a racionalizmus nevében elfojtotta a szekuláris ünnepek rítusait – írta Szabados a Karnevál a médiában című tanulmányban –, például az ivászatot, a verekedős látványosságokat, a kihívó hangoskodásokat, az altesti humor megnyilvánulásait, és a civil parádék, a kirakodóvásárok üres kellékeivé minősítette át azokat. Amikor a XIX. század közepén-végén megjelent a tömegsajtó, a karneváli kultúra néhány évtized alatt végképp kikopott a köztudatból. Mivel azonban a karneváli zaj a társadalomban mindig is meglévő általános emberi igényt elégítette ki, e szükségletnek később is kielégülésre kellett találnia. A tömegmédia alkalmasnak bizonyult e szerep betöltésére, s a tömegmédia hősei, a populáris kultúra sztárjai képesek arra, hogy egy műsoridőnyi terminusra visszacsempésszék a megnyirbált karneváli vigasságot az emberek életébe.”

Folytatjuk.

A cikk a Magyar Nemzet Hétvégi Magazin mellékletében jelent meg.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.