Kiemelte: alapképzésekre 68 597-en jelentkeztek a február 15-i határidőig, ami 1,6 százalékos csökkenést jelent, az osztatlan képzések ugyanakkor nagyon népszerűek, 10 400-an jelentkeztek, ami 6 százalékos bővülés.
Az előző évinél többen preferálták a felsőoktatási szakképzéseket, míg a mesterképzéseknél minimális a csökkenés. Előbbinél 8,3 százalékos a növekedés, míg utóbbira 1,6 százalékkal kevesebben jelentkeztek.
Állami ösztöndíjas képzésekre 91 595 felvételi kérelmet regisztráltak, ami 0,1 százalékkal kevesebb, mint tavaly, míg önköltséges képzésekre 14 021-en, az előző évinél 2 százalékkal kevesebben jelentkeztek.
A legnépszerűbb képzési terület – hasonlóan a tavalyihoz – a műszaki volt, 16 százalékkal, amelyet a gazdaságtudományi és pedagógusképzés követett 15 és 12 százalékkal – ismertette a helyettes államtitkár, aki kitért arra is: orvos- és egészségtudományi képzésre 9, informatikai képzésekre 8 százalékos volt a jelentkezési arány.
A legnépszerűbb szak a gazdálkodás és menedzsment volt, míg a második helyre az óvodapedagógus-képzés jött fel, a harmadik pedig a gépészmérnök szak. Utánuk a mérnökinformatikus és a jogász szakok következtek – jelezte.
Emelkedett az osztatlan tanárképzésre jelentkezők száma is, míg 2013-ban 2607-en, tavaly 3537-en, idén 3963-an adtak be kérelmet. A pedagógusképzés népszerűbbé válását az államtitkár az életpályamodell bevezetése mellett az általános óvodáztatási kötelezettséggel és a kapcsolódó fejlesztésekkel indokolta. Ez azt mutatja, hogy a felsőoktatásba jelentkező fiatalok jelentős része részt vesz a pályaorientációban és ennek megfelelően választ hivatást – mutatott rá.
Maruzsa Zoltán elmondta: az összes jelentkezések száma – 358 115 – gyakorlatilag megegyezik a tavalyival.
Kitért arra is, hogy duális képzések műszaki, informatikai, agrár-, természettudományi és gazdaságtudományi területen indulnak. Első alkalommal 20 felsőoktatási intézményben 350 cég közreműködésével, négy képzési területen 832 meghirdetés között lehetett választani. Közlése szerint a tavalyi eljárásban az adott képzésekre beadott jelentkezésekhez képest átlagosan 7 százalékos a növekedés a duális formában is induló képzések esetén.