Metró helyett villamos megy majd Újpalotára

A Külső Bécsi úti vonal megtervezéséről, valamint a Fogaskerekű vasút fejlesztésének előkészítéséről is döntöttek.

2015. 04. 29. 16:02
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A tervezési feladatok több mint másfél milliárd forintba kerülnek. A képviselők 23 igen szavazattal és 1 tartózkodás mellett döntöttek a beruházások előkészítéséről.

A Külső Bécsi úti villamosvonal fejlesztése keretében az 1-es villamos európai uniós forrásból megújult pályáját a tervek szerint a Bécsi út külső szakaszán, az esztergomi elővárosi vasútvonal új Aranyvölgy állomásáig hosszabbítják meg. Az új végállomásnál intermodális csomópont létesül P+R és B+R parkolóval, helyközi autóbusz-végállomással.

Az elfogadott javaslat szerint az újpalotai villamosvonalat Zugló és Újpalota sűrűn lakott térsége felől a belváros felé irányuló nagy utazási igény indokolja. Ezt az igényt az 5-ös és a 7-es buszcsalád jelenleg „gazdaságtalan és környezetszennyező módon képes kiszolgálni”, ezért indokolt egy új, nagy kapacitású, magas szolgáltatási színvonalú kötött pályás kapcsolat kiépítése. A magas kivitelezési költsége miatt a 4-es metró Bosnyák térig és Újpalotáig történő továbbvezetése „nem tud megvalósulni”.

A tervek szerint visszaépítik a 44-es villamos megszüntetett Thököly úti infrastruktúráját, de egyúttal teljesen új szakasz épül meg a Csömöri út–Drégelyvár utca–Nyírpalota utca útvonalon a Rákos-pataktól az újpalotai lakótelepig. A projekt keretében megtörténik a Mexikói úti vágányok rekonstrukciója és a Thököly úti villamosvonalba való bekötése, ezzel reaktiválva az 1997-ben megszüntetett 67-es villamos közlekedését is.

A Fogaskerekű vasút fejlesztése keretében egyebek mellett megtervezik az új pályát, a beszerzendő járművekhez kapcsolódó alacsony peronokat, a Városmajornál a Szilágyi Erzsébet fasorban futó villamospályához létesülő vágánykapcsolatot, valamint a Széchenyi-hegy és a Normafa közötti új pályát.

Tarlós István korábban közölte, hogy az európai uniós költségvetési ciklusban körülbelül 340 milliárd forint támogatást kaphat a főváros fejlesztésre. A Baross tér és Újpalota közötti villamosvonal kiépítésére 26 milliárdot, a Külső Bécsi úti villamosra – a Vörösvári úttól az esztergomi vasútvonal új megállójáig – 14 milliárdot fordíthatnak majd.

A Fővárosi Közgyűlés azt az előterjesztést is elfogadta, amelynek értelmében huszonnégymilliárd forintos támogatást kap a főváros az ez évi központi költségvetésből a közösségi közlekedés finanszírozásához.

Az előterjesztés szerint a 2015. évi központi költségvetéséről szóló törvény rendelkezése alapján Budapest Főváros Önkormányzata a kötelezően ellátandó helyi közlekedési feladatokra huszonnégymilliárd forint vissza nem térítendő támogatásban részesül, amely összeg a helyi közösségi közlekedés ez évi működésének támogatására fordítható.

A jóváhagyott támogatási szerződés alapján a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium és a Belügyminisztérium mint támogató vállalja a költségvetési törvény szerinti huszonnégymilliárd forint támogatás folyósítását.

Ez vissza nem térítendő támogatás formájában közösségi közlekedési személyszállítási közszolgáltatások megrendelésére és a megrendelt közszolgáltatások bevétellel nem fedezett indokolt költségeinek, valamint a BKK Zrt. helyi közösségi közlekedés működtetésével kapcsolatos költségek ellentételezésére használható fel.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.