Metró helyett villamos megy majd Újpalotára

A Külső Bécsi úti vonal megtervezéséről, valamint a Fogaskerekű vasút fejlesztésének előkészítéséről is döntöttek.

2015. 04. 29. 16:02
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A tervezési feladatok több mint másfél milliárd forintba kerülnek. A képviselők 23 igen szavazattal és 1 tartózkodás mellett döntöttek a beruházások előkészítéséről.

A Külső Bécsi úti villamosvonal fejlesztése keretében az 1-es villamos európai uniós forrásból megújult pályáját a tervek szerint a Bécsi út külső szakaszán, az esztergomi elővárosi vasútvonal új Aranyvölgy állomásáig hosszabbítják meg. Az új végállomásnál intermodális csomópont létesül P+R és B+R parkolóval, helyközi autóbusz-végállomással.

Az elfogadott javaslat szerint az újpalotai villamosvonalat Zugló és Újpalota sűrűn lakott térsége felől a belváros felé irányuló nagy utazási igény indokolja. Ezt az igényt az 5-ös és a 7-es buszcsalád jelenleg „gazdaságtalan és környezetszennyező módon képes kiszolgálni”, ezért indokolt egy új, nagy kapacitású, magas szolgáltatási színvonalú kötött pályás kapcsolat kiépítése. A magas kivitelezési költsége miatt a 4-es metró Bosnyák térig és Újpalotáig történő továbbvezetése „nem tud megvalósulni”.

A tervek szerint visszaépítik a 44-es villamos megszüntetett Thököly úti infrastruktúráját, de egyúttal teljesen új szakasz épül meg a Csömöri út–Drégelyvár utca–Nyírpalota utca útvonalon a Rákos-pataktól az újpalotai lakótelepig. A projekt keretében megtörténik a Mexikói úti vágányok rekonstrukciója és a Thököly úti villamosvonalba való bekötése, ezzel reaktiválva az 1997-ben megszüntetett 67-es villamos közlekedését is.

A Fogaskerekű vasút fejlesztése keretében egyebek mellett megtervezik az új pályát, a beszerzendő járművekhez kapcsolódó alacsony peronokat, a Városmajornál a Szilágyi Erzsébet fasorban futó villamospályához létesülő vágánykapcsolatot, valamint a Széchenyi-hegy és a Normafa közötti új pályát.

Tarlós István korábban közölte, hogy az európai uniós költségvetési ciklusban körülbelül 340 milliárd forint támogatást kaphat a főváros fejlesztésre. A Baross tér és Újpalota közötti villamosvonal kiépítésére 26 milliárdot, a Külső Bécsi úti villamosra – a Vörösvári úttól az esztergomi vasútvonal új megállójáig – 14 milliárdot fordíthatnak majd.

A Fővárosi Közgyűlés azt az előterjesztést is elfogadta, amelynek értelmében huszonnégymilliárd forintos támogatást kap a főváros az ez évi központi költségvetésből a közösségi közlekedés finanszírozásához.

Az előterjesztés szerint a 2015. évi központi költségvetéséről szóló törvény rendelkezése alapján Budapest Főváros Önkormányzata a kötelezően ellátandó helyi közlekedési feladatokra huszonnégymilliárd forint vissza nem térítendő támogatásban részesül, amely összeg a helyi közösségi közlekedés ez évi működésének támogatására fordítható.

A jóváhagyott támogatási szerződés alapján a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium és a Belügyminisztérium mint támogató vállalja a költségvetési törvény szerinti huszonnégymilliárd forint támogatás folyósítását.

Ez vissza nem térítendő támogatás formájában közösségi közlekedési személyszállítási közszolgáltatások megrendelésére és a megrendelt közszolgáltatások bevétellel nem fedezett indokolt költségeinek, valamint a BKK Zrt. helyi közösségi közlekedés működtetésével kapcsolatos költségek ellentételezésére használható fel.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.