Nehezebb lesz a TTK-s felvételi

Várhatóan jelentősen emelkednek a felvételi ponthatárok a természettudományos szakokon.

Csókás Adrienn
2015. 04. 10. 10:12
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Jelentős átalakulás várható a természettudományos (TTK) képzésekben a kormány tervei szerint. Az egyik legfőbb változás, hogy a mostaninál sokkal nehezebb lesz a TTK-s szakokra való bejutás, mert kevesebb diákot akarnak felvenni. – Jelenleg a TTK-k felvételi pontszámai rendkívül alacsonyak, a felkészületlen hallgatók tömegei pedig rossz hatással vannak a tehetséges diákok tanulmányaira is. A beiratkozott hallgatóknak jó, ha fele végzi el az alapképzést – olvasható a felsőoktatási stratégiában, amely szerint szerencsés lenne, ha ezeken a szakokon úgy szabnák meg a felvételi ponthatár minimumát, hogy hozzávetőlegesen csak annyi elsőéves jusson be, amennyi várhatóan végezni is fog.

Nemcsak a ponthatárokat emelhetik, de a szakállamtitkárság álláspontja szerint ezen a területen „a lehető leghamarabb” be kell vezetni az emelt szintű érettségi megkövetelését is a felvételin, legalább egy, a képzéshez kapcsolódó tantárgyból. Elképzelhető tehát, hogy itt a többi szaknál korábban, már 2020 előtt megjelennek az új kritériumok.

Változik a képzési szerkezet is, a tervek között szerepel, hogy több TTK-s alapszakot, például a fizikus vagy kémikus szakot osztatlan képzés formájában is elindítanák a jövőben, arra hivatkozva, hogy ezekben a szakmákban a BSc-végzettség „munkaerő-piaci értéke csekély”. Megmaradna viszont a kétciklusú (alap- és mesterszak felosztású) verzió is, mert, mint írják, nemzetközi kompatibilitási okokból kell a bachelor kiágazás a rendszerből azoknak, akik időközben jönnek rá, hogy nem tudják vagy nem akarják teljesíteni a mesterszak elvárásait.

A követelmények emelése rendkívül fontos az ELTE Természettudományi Karának dékánja szerint. Surján Péter lapunknak azt mondta: a mai helyzet senkinek nem jó, mert a felkészületlen, és az adott tárgyat elsajátítani nem képes hallgatók rontják az oktatás átlagszínvonalát, hátráltatják a rátermettebb diákok tanulását, és a végén, amikor kikerülnek a rendszerből, kudarcélménnyel, rossz emlékekkel távoznak. A kormány pedig a rájuk költött pénzt kidobta az ablakon, holott ugyanezek a diákok egy nekik megfelelő képzésben örömmel és sikeresen vennének részt. – Ha feleennyi diákból lenne biológus-, vegyész-, fizikushallgató, de kétszeres finanszírozással, mindenki jobban járna, és körülbelül ugyanannyian végeznének, mint most – fogalmazott a dékán, aki szerint az emelt szintű érettségit minél hamarabb meg kell követelni a felvételin.

Surján Péter a képzési szerkezet átalakítása kapcsán megjegyezte: néhány szak esetében valóban érdemes megfontolni az osztatlan képzésre való áttérést, hiszen alapszakos fizikust valóban nem keresnek a munkáltatók, legfeljebb a külföldi versenytárs egyetemek kínálnak számukra mesterképzéseket. Ezzel együtt fontosnak tartja, hogy az alapdiploma kiadására továbbra is legyen lehetőség.

Elodázhatatlan az emelt szintű érettségi bevezetése a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME) Természettudományi Karának dékánja szerint is. Pipek János megkeresésünkre elmondta: a Műegyetemre bejutó elsőévesek körében végzett felmérés szerint az emelt szintű matematikaérettségi 40 százalékról 80 százalék fölé viszi a teljesítési arányt a középszintű érettségivel rendelkező hallgatókhoz képest. – A magasabb követelményszint véleményem szerint nem riasztja el a diákokat, mivel a felvételire való felkészülést többnyire a „minimális erőfeszítés” motiválja, így alacsonyra helyezett léc esetén kicsit ugranak, magasabb léc esetén pedig nagyobbat. Feltéve természetesen, hogy elegendő időt biztosítunk a felkészülésükre – hangsúlyozta Pipek János.

A természettudományos szakok egyciklusúvá alakítását ugyanakkor nem tartja célszerűnek a dékán; mint mondta, a Műegyetem biztosan maradna a kétszintű, alap- és mesterképzés kombinációnál. – Egy alapszakot végzett fizikushallgató különböző műszaki mesterképzések felé is továbbléphet, sőt nemegyszer megtörténik, hogy valamely műszaki alapképzésen végzett hallgató csatlakozik a fizikus Msc-képzéshez. Nem beszélve arról, hogy már a BSc szintű felsőfokú diploma is komoly anyagi előnyt jelent például az államigazgatásban való elhelyezkedésnél – tette hozzá.

A felsőoktatási stratégia megreformálná az informatikaképzéseket is, amelyekben csökkentenék a legnagyobb mértékű lemorzsolódást okozó nehéz, elméleti alapozó tantárgyak arányát. Ezzel kapcsolatban Pipek János azt mondja, nem mindegy, hogy milyen szintű képzésről van szó. – Egy információtechnológiai szakképzésben bizonyára elfogadható az alapozó tárgyak súlyának csökkentése, azonban egy világszínvonalú képzés igényeivel fellépő egyetemi képzésben ez katasztrofális hiba lenne. A magas hozzáadott értéket előállító területeken dolgozó kollégák ugyanis a kimagaslóan jó matematikatudásukat hasznosítják, utalnék például volt matematikushallgatónkra, akit a Google svájci fejlesztőcsoportjába hívtak, de említhetnénk a modern orvosdiagnosztika kifinomult szoftvereinek fejlesztőit, vagy a mobiltelefon-kapcsolatok szerveződésének elemzőit is – hangsúlyozta a dékán.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.