A buszbérlés miatt állt a bál a közgyűlésen

A korábban megkötött, hetvenöt jármű bérlésére vonatkozó szerződést csak negyven új busz esetében hagyták jóvá.

MTI
2015. 11. 04. 10:28
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Fővárosi Közgyűlés nem hagyta jóvá a BKV Zrt. és a BYD Europe BV között öt elektromos busz rendelkezésre tartásáról idén augusztusban kötött szerződést, de engedi, hogy a BKV hitelt vegyen fel e járművek beszerzésére.

A testület ugyanakkor nem emelt kifogást húsz dízelüzemű szólóbusz rendelkezésre tartása ügyében. Az eredetileg szintén így bérelni tervezett ötven csuklós busz közül ugyancsak húsz rendelkezésre bocsátását veheti igénybe a BKV, további harminc esetében pedig engedélyezték a társaságnak a hitelfelvételt.

A BKV nyolc évre a szóló autóbuszokat kilométerenként 246 forintért, a csuklós járműveket pedig kilométerenként 330 forintért bérli, évente legfeljebb 86 ezer kilométerre. A hitelfelvételekhez a kormány engedélye is szükséges.

Tarlós István főpolgármester a napirendi pont vitájában arról beszélt, úgy tűnik neki, hogy többféle, politikai, egzisztenciális, gazdasági és fővárosi érdek keveredik az ügybe. A Fővárosi Közgyűlés számára nincs választási alternatíva, hogy melyik mellett kell dönteni – mondta.

Kijelentette: azon lesz, hogy olyan felelős döntést hozzanak, amely a város érdekeinek felel meg. „Nem a Fidesznek, még kevésbé a DK-nak, a legkevésbé a rejtett pártoknak, aztán annál is kevésbé olyan gazdasági társaságoknak, amelyek (...) a háttérben érzékelhetően mozognak” – fogalmazott Tarlós István. A főpolgármester közölte azt is, hogy a kormány szerdai ülésén tárgyalja a BKV ügyét.

Bolla Tibor, a BKV vezérigazgatója a vitában felszólalva azt mondta, a járművek saját forrásból történő beszerzése lenne a legolcsóbb konstrukció, ám erre a társaságnak jelenleg nincs elegendő forrása. Költséghatékonyság szempontjából ezt követi a hitelből történő vásárlás, ami évente 130 millió forinttal drágább az előzőnél, a rendelkezésre bocsátás pedig ennél is évente 190 millió forinttal többe kerül, de kedvezőbb, mint a szolgáltatás kiszervezése.

A BKV vezetője hangsúlyozta, ezek az adatok csak becslések, hiszen nem lehet tudni, hogy a következő években miként alakulnak a hitelkamatok. Példaként említette, hogy a kamatok három százalékpontos emelkedésével eltűnne a hitelből finanszírozott vásárlás és a rendelkezésre tartás közötti árkülönbség.

A közlekedési társaság vezérigazgatója ettől függetlenül megjegyezte, ha a BKV rendelkezne elég forrással, akkor nem javasolnák a rendelkezésre tartást.

Szeneczey Balázs főpolgármester-helyettes arra emlékeztetett, hogy a fővárosnak 2018-ig 550 autóbuszt kell lecserélnie, ennek finanszírozását szerinte nem lehet kizárólag hitelből fedezni, ezért a rendelkezésre bocsátás is járható út.

Kiemelte, ennek a konstrukciónak az előnye a kiszervezéssel szemben, hogy a BKV saját sofőrjeivel és üzemanyagával látja el a szolgáltatást, az új buszok pedig egy hitelfelvételnél lényegesen hamarabb rendelkezésre állnak. Az ellenzék ezzel szemben egyértelműen új járművek vásárlását javasolta.
A jobbikos Tokody Marcell arra hívta fel a figyelmet, a várost milliárdos kár éri azzal, hogy a tízéves bérlet után nem maradnak a tulajdonában a járművek.

Az LMP-s Csárdi Antal azt kifogásolta, hogy miközben az új buszokat rendelkezésre bocsátó társaság egy jármű karbantartására évente 13 millió forintot fordít, addig a BKV egy saját tulajdonában álló csuklós buszra évi 820 ezer forintot költ.

A DK-s Gy. Németh Erzsébet hangsúlyozta, a BKV-nak szüksége van új buszokra, azonban szerinte ezt azért is hitelből kellene finanszírozni, mert az új buszokat rendelkezésre bocsátó társasággal korábban gondok voltak Debrecenben.

A szocialista Horváth Csaba azt vetette fel, hogy a BKV-nak jelenleg lenne pénzügyi lehetősége saját buszok megvásárlására. Az ellenzéki politikus emellett kezdeményezte, hogy a korábbi buszjárat-kiszervezésekhez kapcsolódó operátori rendszert vizsgálja felül a közgyűlés.

A fideszes Wintermantel Zsolt az ellenzéki felvetésekre reagálva azt mondta, a fővárosnak diverzifikálnia kell a járműbeszerzéseit, vagyis az említett konstrukciók mindegyikét igénybe kell vennie azért, hogy minden kockázatra felkészüljön.

A közgyűlés a november 4-ei nemzeti gyásznap alkalmából egyperces néma felállással kezdte meg ülését.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.