A buszbérlés miatt állt a bál a közgyűlésen

A korábban megkötött, hetvenöt jármű bérlésére vonatkozó szerződést csak negyven új busz esetében hagyták jóvá.

MTI
2015. 11. 04. 10:28
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Fővárosi Közgyűlés nem hagyta jóvá a BKV Zrt. és a BYD Europe BV között öt elektromos busz rendelkezésre tartásáról idén augusztusban kötött szerződést, de engedi, hogy a BKV hitelt vegyen fel e járművek beszerzésére.

A testület ugyanakkor nem emelt kifogást húsz dízelüzemű szólóbusz rendelkezésre tartása ügyében. Az eredetileg szintén így bérelni tervezett ötven csuklós busz közül ugyancsak húsz rendelkezésre bocsátását veheti igénybe a BKV, további harminc esetében pedig engedélyezték a társaságnak a hitelfelvételt.

A BKV nyolc évre a szóló autóbuszokat kilométerenként 246 forintért, a csuklós járműveket pedig kilométerenként 330 forintért bérli, évente legfeljebb 86 ezer kilométerre. A hitelfelvételekhez a kormány engedélye is szükséges.

Tarlós István főpolgármester a napirendi pont vitájában arról beszélt, úgy tűnik neki, hogy többféle, politikai, egzisztenciális, gazdasági és fővárosi érdek keveredik az ügybe. A Fővárosi Közgyűlés számára nincs választási alternatíva, hogy melyik mellett kell dönteni – mondta.

Kijelentette: azon lesz, hogy olyan felelős döntést hozzanak, amely a város érdekeinek felel meg. „Nem a Fidesznek, még kevésbé a DK-nak, a legkevésbé a rejtett pártoknak, aztán annál is kevésbé olyan gazdasági társaságoknak, amelyek (...) a háttérben érzékelhetően mozognak” – fogalmazott Tarlós István. A főpolgármester közölte azt is, hogy a kormány szerdai ülésén tárgyalja a BKV ügyét.

Bolla Tibor, a BKV vezérigazgatója a vitában felszólalva azt mondta, a járművek saját forrásból történő beszerzése lenne a legolcsóbb konstrukció, ám erre a társaságnak jelenleg nincs elegendő forrása. Költséghatékonyság szempontjából ezt követi a hitelből történő vásárlás, ami évente 130 millió forinttal drágább az előzőnél, a rendelkezésre bocsátás pedig ennél is évente 190 millió forinttal többe kerül, de kedvezőbb, mint a szolgáltatás kiszervezése.

A BKV vezetője hangsúlyozta, ezek az adatok csak becslések, hiszen nem lehet tudni, hogy a következő években miként alakulnak a hitelkamatok. Példaként említette, hogy a kamatok három százalékpontos emelkedésével eltűnne a hitelből finanszírozott vásárlás és a rendelkezésre tartás közötti árkülönbség.

A közlekedési társaság vezérigazgatója ettől függetlenül megjegyezte, ha a BKV rendelkezne elég forrással, akkor nem javasolnák a rendelkezésre tartást.

Szeneczey Balázs főpolgármester-helyettes arra emlékeztetett, hogy a fővárosnak 2018-ig 550 autóbuszt kell lecserélnie, ennek finanszírozását szerinte nem lehet kizárólag hitelből fedezni, ezért a rendelkezésre bocsátás is járható út.

Kiemelte, ennek a konstrukciónak az előnye a kiszervezéssel szemben, hogy a BKV saját sofőrjeivel és üzemanyagával látja el a szolgáltatást, az új buszok pedig egy hitelfelvételnél lényegesen hamarabb rendelkezésre állnak. Az ellenzék ezzel szemben egyértelműen új járművek vásárlását javasolta.
A jobbikos Tokody Marcell arra hívta fel a figyelmet, a várost milliárdos kár éri azzal, hogy a tízéves bérlet után nem maradnak a tulajdonában a járművek.

Az LMP-s Csárdi Antal azt kifogásolta, hogy miközben az új buszokat rendelkezésre bocsátó társaság egy jármű karbantartására évente 13 millió forintot fordít, addig a BKV egy saját tulajdonában álló csuklós buszra évi 820 ezer forintot költ.

A DK-s Gy. Németh Erzsébet hangsúlyozta, a BKV-nak szüksége van új buszokra, azonban szerinte ezt azért is hitelből kellene finanszírozni, mert az új buszokat rendelkezésre bocsátó társasággal korábban gondok voltak Debrecenben.

A szocialista Horváth Csaba azt vetette fel, hogy a BKV-nak jelenleg lenne pénzügyi lehetősége saját buszok megvásárlására. Az ellenzéki politikus emellett kezdeményezte, hogy a korábbi buszjárat-kiszervezésekhez kapcsolódó operátori rendszert vizsgálja felül a közgyűlés.

A fideszes Wintermantel Zsolt az ellenzéki felvetésekre reagálva azt mondta, a fővárosnak diverzifikálnia kell a járműbeszerzéseit, vagyis az említett konstrukciók mindegyikét igénybe kell vennie azért, hogy minden kockázatra felkészüljön.

A közgyűlés a november 4-ei nemzeti gyásznap alkalmából egyperces néma felállással kezdte meg ülését.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.