A vasutasok is a sztrájk mellett döntöttek

A szakszervezetek elégedetlenek az ígért béremeléssel, hétfőn jelentik be a munkabeszüntetéssel kapcsolatos részleteket.

Markotay Csaba
2016. 02. 04. 4:35
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kotter József, a Vasutasok Szakszervezetének alelnöke a Magyar Nemzetnek azt mondta, hogy a többi érintett érdekképviselettel holnap egyeztetnek, és a tervek szerint hétfőn jelentik be a tervezett munkabeszüntetés részleteit.

Azt még nem tudni, hogy pontosan hány érdekképviselet csatlakozik az akcióhoz, mindenesetre tegnap a Mérnökök és Technikusok Szabad Szakszervezetének országos elnöksége is jelezte, hogy a munkabeszüntetés mellett van. Nem kizárt, hogy más, a közlekedési ágazaton belüli szakszervezetek is csatlakoznak. A BKV-nál sem tudni, mi lesz a béremeléssel, bár ott még nincs szó hónapok óta tartó bértárgyalásokról, ennek ellenére elképzelhető, hogy lesz valamilyen szolidaritási akció, ha a vasutasok valóban sztrájkot kezdenek.

A MÁV-nál egyébként november óta húzódnak a bértárgyalások. A munkavállalói oldal ötszázalékos alapbérfejlesztést, és elsősorban a létszámhiánnyal küzdő területeken 2,7 százalékos differenciált bérfejlesztést követel. A MÁV kezdetben 0,5 százalékos differenciált bérfejlesztést és az alapbér további fél százalékának megfelelő nyugdíjpénztári tagdíj-kiegészítést javasolt. Úgy tudjuk, a vasúttársaság vezetése azóta elmozdult erről az álláspontról, de még mindig csak kevesebb mint a felét ajánlotta annak az öt százaléknak, amit az érdekképviseletek alapbérfejlesztésben kérnek. Bár folyamatosak a tárgyalások a béremelésről, a különbség továbbra is jelentős a felek között. A szakszervezetek a többi között azzal érvelnek, hogy a MÁV dolgozóinak bére leszakadt a nemzetgazdasági átlagtól. Ezért a bérfejlesztésen túl olyan középtávú stratégiát akarnak, amivel a vasutasok életkörülményei stabilizálhatók.

A tervezett hétfői bejelentés azért is érdekes, mert az új sztrájktörvény értelmében munkabeszüntetés csak akkor tartható, ha előtte a szakszervezetek megállapodnak a munkaadóval a még elégséges szolgáltatásról. Ennek hiányában a bíróság dönthet erről, ami hosszadalmas folyamat. – Viszont így is több eszköz van a vasutasok kezében, hiszen például a teherforgalom nem tartozik az elégséges szolgáltatások kategóriájához, így ott akár teljes mértékben leállhat a munka – fejtette ki az Origónak Halasi Zoltán, a VDSZSZ elnöke. Ezt közvetlenül az utazók ugyan nem éreznék meg, de komoly károkat és bevételkiesést eredményezhet. A mintegy 40 ezer vasutas 80 százaléka egyébként szakszervezeti tag, így a sztrájk támogatottsága jelentős.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.