A hallgatók újragondolnák a tanárképzést

Az elmúlt három évben a hallgatók több kritikus pontot is érzékeltek a rendszerben.

MTI
2016. 04. 25. 13:15
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A hallgatók érdekképviselete közleményében kiemelte: a 2013-ban indított osztatlan tanárképzés első évfolyama most érkezett a szakképzettség-választáshoz. Az elmúlt három évben a hallgatók több kritikus pontot is érzékeltek a rendszerben, azokról az illetékes hallgatói önkormányzatok képviselői között már az ősszel megkezdődött a kommunikáció. Ennek eredményeként március közepén tanárképzési konferencián határozták meg a legfontosabb problémákat.

Hozzátették, a tanárképzés helyzetének felmérésében, a problémák feltárásában és összegyűjtésében a KonTRa konferencián az Eötvös Loránd Tudományegyetem, a Pécsi Tudományegyetem, a Szegedi Tudományegyetem és az Eszterházy Károly Főiskola hallgatói önkormányzatai vettek részt.

A Kontra kerekasztal eredményei szerint a bemeneteli érettségi követelmények nincsenek összhangban a szakok teljesítéséhez szükséges felkészültségi szinttel, problémás az anyanyelvi kritériumvizsga követelményeinek súlya, illetve az alkalmassági vizsga hatékonysága. A szakmai gyakorlat nem támogatja kellő mértékben a diákok megismerését, és aggályos pontként felmerült a Klebelsberg képzési ösztöndíjat övező tisztázatlan részletek felderítésének igénye is.

A tanári felkészítés közös követelményeiről és az egyes tanárszakok képzési és kimeneti követelményeiről szóló minisztériumi rendeletet az intézmények különbözőképpen értelmezik, ezeket össze kellene hangolni – írták, és kiemelték: a tanárképzés javítása érdekében a HÖOK fontosnak tartja, hogy a felkészítés a tanári kompetenciák javítására fókuszáljon, s ahogy más területeken (rendvédelem, közszolgálat) a tanárképzésben is szükséges a pályaalkalmasság szigorítása.

A képzési folyamatban elengedhetetlen a záróvizsgák egységesítése és a lemorzsolódás visszaszorításáért az adott tantárgyból érettségivel nem rendelkező elsőéveseknek egy tantárgyi kritériumvizsga beiktatása. Fontosnak tartják, hogy a hallgatók már a képzés elején kerüljenek kapcsolatba a diákokkal és minél hamarabb induljon el a pályára való felkészítés – olvasható a közleményben.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.