A főváros által készített belső ütemterv szerint az idén már nem kezdődhet el az M3-as metró alagútjának rekonstrukciója, így azzal aligha végezhetnek 2019. szeptember 30. előtt – állítja a napilap keddi címlapsztorija, szemben Tarlós István még októberben tett kijelentésével, amikor a főpolgármester még úgy vélte, nincs ok a 2018 végi átadási határidő módosítására.
A csúszás már most több hónapos, amit azzal magyaráz a lap írása, hogy a kivitelezési tervek készítését célzó első tender a minisztériumnál elakadt, a következőt január közepére ütemezték, de február végén hirdették meg. Az ajánlattételi határidő március vége volt, de az eredményhirdetés körül nagy a bizonytalanság. A kivitelezői tendert nyár elején hirdethetik meg, ennek átfutása a jogorvoslati eljárásokkal együtt legalább fél év. Idáig juthat el pénz nélkül a főváros.
Márpedig pénzre igen csak szükség lenne, hiszen a kivitelezési szerződést csak akkor kötheti meg Budapest, ha a szükséges fedezet a főváros rendelkezésére áll – emlékeztet a lap, pénznek pedig egyelőre se híre, se hamva. Most annyiról van szó, hogy kormányhatározatban a projekt 125 milliárdos uniós keretét 137,5 milliárdra emelték. A fejlesztési minisztériumnak ennek alapján kell benyújtania a támogatási kérelmet az Európai Bizottsághoz, az egyeztetések csak ezt követően kezdődhetnek el.
A Népszabadság a Vs.hu hírportál értesülésére hivatkozva ugyanakkor azt írja, hogy Brüsszel eleve részfinanszírozásban gondolkodik, a teljes számlát csak akkor állná esetleg, ha meghosszabbítanák a pályát, akadálymentesítenék az utazók mozgását, s nem utolsósorban érzékelhetően nőne az utasszám.
Egyelőre viszont nincs jel arra, hogy az állam valamilyen szinten beszállna a metróvonal felújításának finanszírozásába, sőt – a Népszabadság informácija szerint – már az is felvetődött, hogy uniós pénz nélkül csak részlegesen újítanák fel a pályát.