Megvette az alcsútdobozi arborétum mellett álló Habsburg-kastélyegyüttes mosóházként emlegetett épületét a Felcsúti Utánpótlás Neveléséért Alapítvány – számolt be róla a közelmúltban a HVG. Az alapítvány elnöke nem más, mint a miniszterelnök gyermekkori barátja, Mészáros Lőrinc, az egykori gázszerelőből lett felcsúti polgármester és milliárdos vállalkozó.
A mosóházat körülölelő telken még ma napig virít egy „Eladó” tábla; korábban az ingatlan egy Kelenföldön bejegyzett cégé, az Artemis Ingatlankezelő és Szolgáltató Kft.-é volt, ám idén januárban a vállalkozás 100 százalékát megszerezte a felcsúti alapítvány, így az Artemis székhelye is immár a Fejér megyei kis település Fő utcájában található. Ott, ahol sok más egyéb Mészáros Lőrinchez köthető cég és szervezet központja is.
Hogy a romos, befalazott ablakú épülettel mi a terve a Mészáros irányította alapítványnak, ma még nem tudható. Mindenesetre beszédes, ami a Puskás Akadémia honlapján áll a „társadalmi szerepvállalás” címszó alatt. Eszerint a civil szervezet üzemelteti az Alcsútdobozi Arborétumot a Duna-Ipoly Nemzeti Park Igazgatósággal kötött megállapodás értelmében. Az is itt olvasható, hogy az alapítvány távlati tervei között szerepel a második világháborúban csaknem teljesen elpusztult alcsútdobozi Habsburg-kastély újjáépítése is, amelyet még József főherceg építtetett a XIX. század elején.
Az Alcsútdobozi Hírek decemberi száma azt is hírül adja, hogy az arborétum mellett négycsillagos szálloda tervezése zajlik. Talán e nagy ívű elképzelések megvalósításának egyik első lépcsője lehetett, amikor 2007-ben az alapítvány megvásárolta és a felújítás óta működteti is az ugyancsak itt álló háromcsillagos Puskás Ferenc Labdarúgó Akadémia Sport Hotelt. A klasszicista stílusú mosóházzal szemben mindenesetre már most kialakítottak egy murvás parkolót, ahol öt dizájnos szeméttároló inti arra az ide kirándulót, óvja a környezetet.
Innen fahíd vezet át egy patakon kis erdei úthoz csatlakozva, melynek mentén míves kovácsoltvas kandeláberek sorakoznak egészen a nemrég nyitott, a Mészáros és Mészáros Kft. építette kalandparkig. A környezetet megóvandó itt szemetesek is állnak a fák közt – húszméterenként. A sormintát olykor pácolt fapadok szakítják csupán meg. Az erdei miliőtől idegen kovácsoltvas foglalja keretbe az útbaigazító táblákat, s ugyancsak kovácsoltvas kerítés fogad bennünket a kalandpark bejáratánál.
Sajnos az erdei ügyességi játékokat nem tudjuk kipróbálni, a park ugyanis hétköznap zárva tart, csak hétvégén és ünnepnapokon üzemel. Így csupán annyit sikerül megtudnunk, hogy ha nyitva találtuk volna, 3000 forintot kellett volna leszurkolnunk a kasszánál, ha az egyes pályán szeretnénk végigmenni, a kettes ennél ezer forinttal olcsóbb. Ezenkívül kapható diák-, nyugdíjas- (!) és gyermekjegy váli-völgyi lakosoknak, sőt a születésnaposok ingyen mehetnek be. Már ha a hétvégére esik a születésnapjuk.
Betérünk a háromcsillagos Puskás Ferenc Labdarúgó Akadémia Sport Hotel éttermébe, ahol megtudjuk, a hotel vendégei sem használhatják a kalandparkot, mivel akkor az üzemeltetéshez szükséges személyzetnek is itt kellene lennie. A pincér arról is informál, hogy a Puskás Akadémia három külföldi futballistája náluk lakik.
Mit sem érnének a nevezetességek, ha a sajtóban sokat emlegetett kisvasút fejlesztése nem haladna. (Lásd keretes írásunkat – a szerk.) Áthajtunk hát Felcsútra, ahol a felújított egykori indóház mellett felhúzott kocsiszínben már dolgoznak a szakemberek az ország keleti feléről ideszállított vasúti kocsikon, hogy a májusi rajtra készen álljanak.
– Önök kicsodák? – kérdi egy biztonsági mellényt viselő őrző-védő, s próbálja utunkat állni, miközben arról érdeklődik, kollégánk oldalán milyen batyut visel. – Csak nem fotóstáska? – firtatja, és igyekszik meggátolni, hogy felvételeket készítsünk. Ekkor illedelmesen közöljük, hogy közterületen állunk, továbbá hogy a honi médiában már számos esetben jelentek meg a megállóról és környékéről fényképek. Erre némiképp megenyhül, és már csak arra kér bennünket, hogy ne menjünk a szerelvények közelébe, mert az jelenleg munkaterület.
– Honnan érkezetek a kocsik? – kérdezzük, mire az őr azt feleli, hogy a Nyírségből.
– Ott miért nem volt szükség a kocsikra?
– Megszűnt a vonal, mert nem volt gazdaságos – válaszolja.
– Itt az lesz?
– Persze – vágja rá magabiztosan az őr. Vélekedését némiképp árnyalja, hogy a „vonal” mindöszsze három megállóból áll, illetve hogy Bicske és Etyek felé tervezett meghosszabbítása a Figyelő által megszerzett megvalósíthatósági tanulmány szerint is évi közel 30 milliós veszteséggel számol.
Új vállalkozások. Február végén új leányvállalatot hozott létre Mészáros Lőrinc – írta a HVG. A 3 millió forintos alaptőkéjű Vért Vadászati Kft. fő tevékenysége a cégbejegyzés szerint vadgazdálkodás és vadgazdálkodási szolgáltatás, székhelye Felcsúton van, megegyezik az anyavállalatéval, a Mészáros és Mészáros Kft.-ével. A Vért Kft. ügyvezetője a 29 éves Mészáros Ágnes, Mészáros Lőrinc egyik lánya. Április elején derült ki, hogy az üzletember-polgármester M1 Autókereskedő néven is alapított céget, amely ugyancsak 3 milliós alaptőkével indul, telephelye pedig természetesen Felcsúton lesz.