A kellemes hangulatot árasztó városban az emberek nagy buzgalommal keresik a saját boldogságukat – mutatja be Budapestet a legforgalmasabb szálláshelyfoglaló portál, a Booking.com. A boldogságkeresés alatt persze sok minden érthető, a fővároshoz fűzött hozzászólásokból azonban úgy látszik: Budapest vendégeinek a többsége az alkoholban találja meg. Bizonyára összefügg ezzel, hogy a múlt pénteken jelent meg a brit The Telegraph utazási rovatának rangsora, amely szerint az alkoholt illetően Budapest a második legolcsóbb főváros Európában. Hazánkat az idén először előzte meg a Telegraph összeállításában a cseh főváros, Prága.
Internet nélkül is könnyen meggyőződhetünk arról, hogy az alkohol fontos eleme a magyar hétvégéknek, hétköznapoknak. Különösen május utolsó hetében, hiszen a vendéglátásban már javában tart a nyári szezon: a nyüzsgő éttermek, kávézók, bárok sorra hódítják el a járókelők elől az utcákat. Az ital pedig a sarki kiskocsmától a divatos lokálokig látványosan fogy, s az asztalokat ellepő pohár- és üveghalmok a magyarság alkoholfogyasztásban megnyilvánuló multikulturalizmusáról árulkodnak.
Sört, bort, pezsgőt, hosszú és röviditalokat egyaránt fogyasztunk, azt azonban nem mindig látjuk tisztán, mit iszunk, s az mennyit ér.
– Hiába emelkedik a fogyasztás, jelentős fejlődést nem mutat a hazai sörkultúra – világítja meg a helyzetet Drajkó Zsombor blogger, a Mese habbal sörportál vezetője. A szakértővel azután beszélgettünk, hogy egy közelmúltban közölt elemzés kimutatta, 2015-ben négy százalékkal emelkedett Magyarországon a sörfogyasztás, így a piacvezető gyártók tavaly összesen 6,5 millió hektolitert adtak el. A Magyar Sörgyártók Szövetsége tapasztalatai alapján a drágább, prémium és szuperprémium minőségű kategóriába tartozó termékek fogyasztása 10-12 százalékkal emelkedett, miközben töretlen az olcsó sörök népszerűsége is: a szövetség itt 8 százalékos emelkedést mért.
– Látszik, hogy a piac kettészakadt – folytatja Drajkó Zsombor, aki szerint a drágább, egyedi ízvilágú sörök fogyasztásában mutatkozó emelkedés még nem jelenti azt, hogy a magyar vásárlók a mennyiség helyett a minőségre fektetnék a hangsúlyt. A blogger elmondja: bár főleg a fővárosban és egy-két megyeszékhelyen élő tehetősebbek között egyre népszerűbbé válnak a 700-800 forintos árkategóriába tartozó kézműves sörök, de ezeknek a piaci részesedése továbbra is csak 4 százalék körül van. A fogyasztás javát a 100 forint körüli, gyengébb minőségű, „alsó polcos” sörök teszik ki.