A fiatalságra épít a hazai alkoholpiac

Menő a sör, sokat iszik a pesti értelmiség, de igazán a fiatalokban bízik a piac.

Buzna Viktor
2016. 05. 24. 12:14
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A kellemes hangulatot árasztó városban az emberek nagy buzgalommal keresik a saját boldogságukat – mutatja be Budapestet a legforgalmasabb szálláshelyfoglaló portál, a Booking.com. A boldogságkeresés alatt persze sok minden érthető, a fővároshoz fűzött hozzászólásokból azonban úgy látszik: Budapest vendégeinek a többsége az alkoholban találja meg. Bizonyára összefügg ezzel, hogy a múlt pénteken jelent meg a brit The Telegraph utazási rovatának rangsora, amely szerint az alkoholt illetően Budapest a második legolcsóbb főváros Európában. Hazánkat az idén először előzte meg a Telegraph összeállításában a cseh főváros, Prága.

Internet nélkül is könnyen meggyőződhetünk arról, hogy az alkohol fontos eleme a magyar hétvégéknek, hétköznapoknak. Különösen május utolsó hetében, hiszen a vendéglátásban már javában tart a nyári szezon: a nyüzsgő éttermek, kávézók, bárok sorra hódítják el a járókelők elől az utcákat. Az ital pedig a sarki kiskocsmától a divatos lokálokig látványosan fogy, s az asztalokat ellepő pohár- és üveghalmok a magyarság alkoholfogyasztásban megnyilvánuló multikulturalizmusáról árulkodnak.

Sört, bort, pezsgőt, hosszú és röviditalokat egyaránt fogyasztunk, azt azonban nem mindig látjuk tisztán, mit iszunk, s az mennyit ér.

– Hiába emelkedik a fogyasztás, jelentős fejlődést nem mutat a hazai sörkultúra – világítja meg a helyzetet Drajkó Zsombor blogger, a Mese habbal sörportál vezetője. A szakértővel azután beszélgettünk, hogy egy közelmúltban közölt elemzés kimutatta, 2015-ben négy százalékkal emelkedett Magyarországon a sörfogyasztás, így a piacvezető gyártók tavaly összesen 6,5 millió hektolitert adtak el. A Magyar Sörgyártók Szövetsége tapasztalatai alapján a drágább, prémium és szuperprémium minőségű kategóriába tartozó termékek fogyasztása 10-12 százalékkal emelkedett, miközben töretlen az olcsó sörök népszerűsége is: a szövetség itt 8 százalékos emelkedést mért.

– Látszik, hogy a piac kettészakadt – folytatja Drajkó Zsombor, aki szerint a drágább, egyedi ízvilágú sörök fogyasztásában mutatkozó emelkedés még nem jelenti azt, hogy a magyar vásárlók a mennyiség helyett a minőségre fektetnék a hangsúlyt. A blogger elmondja: bár főleg a fővárosban és egy-két megyeszékhelyen élő tehetősebbek között egyre népszerűbbé válnak a 700-800 forintos árkategóriába tartozó kézműves sörök, de ezeknek a piaci részesedése továbbra is csak 4 százalék körül van. A fogyasztás javát a 100 forint körüli, gyengébb minőségű, „alsó polcos” sörök teszik ki.

– Elsősorban egy olyan kézművessör-termelő közeg megszilárdulására lenne szükséges, amely valóban a minőségre, nem pedig a vásárlók átvágására helyezi a hangsúlyt – hívja fel a figyelmet Drajkó, hozzátéve, a fogyasztói szokások lassú minőségi fejlődéséért nem a vásárlók okolhatóak. A blogger úgy látja, bár a drágább kézműves sörök többsége kiváló minőségű, úgynevezett szuperprémium termék, korántsem biztos, hogy valamennyinek az ára arányban áll a tőle elvárt minőséggel. Megismétli, a hazai sörkultúrában ezért látványos változás csak évtizedek múlva lesz tapasztalható.

Ha a sörpiac átrendeződése lassú folyamatként is zajlik majd le, a gyártók számára új üzleti lehetőségekkel kecsegtet. A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) 2010 és 2014 közötti adatai szerint ugyanis a sör az egyetlen szeszes ital, amelyből évről évre egyre többet vásárolunk. Az egy főre jutó éves kiadások tekintetében 2014-ben a magyar fogyasztó 4200 forintért vásárolt sört, míg 2010-ben még alig több mint 3500 forintot költött – ez pedig négy év alatt 20 százalékos emelkedést jelent, miközben az infláció azóta évente elenyésző volt.

Más a helyzet a borral és az égetett szeszes italokkal. 2010 és 2012 között a borfogyasztás csökkent, majd némi emelkedés után 2014-ben fejenként 3335 forintot költöttünk rá.

Bár a KSH adatai azt mutatják, jóval kevesebb töményt vásárolunk, ezen a téren is növekedés tapasztalható: 2010-ben egy magyar fogyasztó 1863 forintért vásárolt égetett szeszes italt, 2014-ben már 1965 forintot költött rá.

– Globális tendencia, hogy a fogyasztói társadalmakban az élvezetek iránti kereslet fokozatosan nő – véli Lakner Zoltán, a Szent István Egyetem élelmiszer-gazdasági tanszékének vezetője. Az élelmiszer-tudományi kar professzora szerint ebből következik, hogy a keresleti oldal a jobb minőség irányába mutat, s ez alól a magyar piac sem kivétel. – Itthon is kialakul egy magasabb vásárlóerejű, viszonylag fiatal korosztály – mondja Lakner, hangsúlyozva, hogy az e csoporthoz tartozó tehetősebb, élvezeti cikkekre szívesebben költő vásárlók jelenléte a hazai borfogyasztás terén is különösen tetten érhető.

A tanszékvezető üdvözölte, hogy Magyarországon kialakult a borkultusz, rengeteget fejlődött a gasztronómia, a marketing, így egyre többen lelik örömüket a minőségi borok fogyasztásában. A szakember szerint bár a minőségi borok fogyasztásával szemben jelentkezett keresleti igényt a termelés fejlődése nem követte szorosan, a magyar kínálatnak nincs miért szégyenkeznie. Kis országhoz képest sokszínű és minőségi a kínálat, ami befolyásolja a magyar borok külföldi és hazai értékesítését is. A sikeres exportot ugyanis gátolja, hogy a legtöbb pincészetnek nincs meg a nagy mennyiségi igényeket kielégítő kapacitása, ezért Lakner úgy látja, a magyar bor hazai területen jobban értékesíthető. Ehhez azonban – véli a professzor – szükség lenne állami segítségre.

– Az olyan kezdeményezések, mint a pincefalvak támogatása élénkíthetné a borturizmust, de a magyar fogyasztók tájékoztatása, oktatása is szükséges – véli a tanszékvezető. Ugyanakkor azt is megjegyzi, hogy napjainkban gyakorlatilag nincs a közösségi borfogyasztást támogató program.

Az állami szerepvállalást hiányolja Bozzai Zsófia, a Bor és Piac szaklap főszerkesztője is. – Sokkal többet kellene költeni bormarketingre, mielőbb kampányokat kellene indítani. Különösen a közösségi bormarketing támogatása lenne fontos – mondja, hiszen jelenleg a magyar borászok alig képviseltetik magukat a nemzetközi szakmai fórumokon. Pedig fontos lenne a magyar borok jobb pozicionálása, mert minőség tekintetében a világ élmezőnyében vagyunk. Bozzai Zsófia szavaiból úgy látszik, a hazai piacot uraló tendenciák mégsem annyira biztatók. A többség fogyasztói szokásaiból inkább az tűnik ki, hogy a nehezebb anyagi körülmények miatt jól meggondoljuk, mire mennyi pénzt költünk el. – A magyar vásárlók elsősorban a jó ár-érték arányú borokat keresik – mondja a főszerkesztő. Ebből pedig az következik, hogy a csúcskategóriás magyar borokat inkább exportálni érdemes.

– Németországban, Nagy-Britanniában és Kínában jóval többet fizetnek egy-egy szuperprémium kategóriás palackért – véli a szakember, aki szerint Európa egészére jellemző az alkoholfogyasztási szokások megváltozása. A tradicionálisan borfogyasztó déli országokban a fiatalok hajlamosak saját szüleik hóbortját látni a borozásban, ezért itt egyre népszerűbb a sör és a tömény alkoholok fogyasztása. Ezzel szemben ott, ahol a borkultúra kevéssé fejlett, a fogyasztása sokkal divatosabbnak számít.

– E tekintetben Magyarországon felemás helyzet alakult ki – véli Bozzai. A Bor és Piac az Ipsos piackutató céggel közösen tavaly készített felmérést a magyar alkoholfogyasztási szokásokról, amiből többek között kiderül: a borfogyasztás terén a nemek között is nagy eltérés van. Az 1000 fő megkérdezésével végzett közvélemény-kutatásból kiderült, a nők 39,6 százaléka, míg a férfiak 27,2 százaléka fogyaszt legszívesebben borokat.

Az alkoholos italok közül a teljes társadalomban a legelterjedtebb a sör, ezt a megkérdezettek 36 százaléka választja – állítja a felmérés, míg a második helyen a bor áll 32,1 százalékkal. Érdekesség, hogy a legtöbb alkoholt a budapesti értelmiség fogyasztja, valamint hogy a fröccsöt csak a megkérdezettek 7,6 százaléka részesítette előnyben.

– A legkevesebb bort Magyarországon a fiatal, 18 és 29 év közötti korosztály fogyasztja – hangsúlyozza Bozzai. A főszerkesztő úgy látja, bár a magyar fiatalok még a borfogyasztást divatjamúltnak ítélő mediterrán társaikhoz képest is „alulmaradnak”, a szakember mégis úgy véli, növekedés ezen a piaci területen várható. Az elemzésből azonban kiderül, a fiatalok egyelőre a tömény alkoholt részesítik előnyben, s ezért a csoportért a bortermelőknek nemcsak egymással, hanem a pálinkagyártókkal is versenyezniük kell.

– A 18 és 25 év közötti korosztály ízlése könnyen alakítható, s ha időben jó tapasztalatokat szereznek, hosszú távon kitartanak a minőségi pálinkák, párlatok mellett – hangsúlyozza Wendler Tibor, a Tokaj Spirit marketingmenedzsere. A fiatalokat célzó tokaj-hegyaljai pálinkagyár képviselője elmondja, megjelent az igény a jobb minőségű gyümölcspárlatok iránt, a fogyasztói szokások drasztikus átalakulására azonban még várni kell. – A fiatalabb generáció elsősorban továbbra is a különböző importált töményeket fogyasztja – magyarázza Wendler. Szerinte hiába nemzeti ital a pálinka, piaci pozíciója mégis kedvezőtlen: itthon az égetett szeszes italok fogyasztásának alig 10 százalékát teszi ki, és rontja a megítélését, hogy továbbra is sok a félrevezető, pálinkának tűnő termék a polcokon. – A nemzeti marketinget illetően még sok feladat vár megoldásra – teszi hozzá Wendler Tibor. – Bízunk benne, hogy a boltok polcain sorakozó több száz rövidital között a kiváló magyar pálinka lesz minden italkedvelő számára az elsődleges választás.

Nem tett jót a pálinka megítélésének az sem, hogy miután az Orbán-kormány kiállt az adómentes magán- és bérfőzés mellett, az Európai Bizottság 2011-ben kötelezettségszegési eljárást indított Magyarország ellen. Magyar László, a Magyar Pálinka-nagykövetség képviselője elmondja, az évek óta húzódó pálinka-szabadságharc épp az elmúlt hetekben zárult le, sajnos nem túl fényes sikerrel. – Nem volt meglepő, hogy a kormány által évente ezer forintban meghatározott átalányadót Brüsszel nem fogadja el – idézi vissza a 2015-ös rendelkezést a magánfőzést támogató szervezet képviselője. Magyar elmondja, a most jóváhagyott rendszerben úgynevezett párlatadójeggyel váltható meg a magánfőzés joga, így az otthon előállított, 42 fokos házi pálinka literéért hétszáz forint adót kell fizetni. Magyar László hangsúlyozza, ez nem fogja elvenni a magánfőzők lelkesedését.

– Három éve tartunk képzéseket, az érdeklődés egyre gyorsabban nő – mondja a pálinka-nagykövetség képviselője. – A házi főzés technológiája sokat fejlődött. Azt a minőséget, amit a kereskedelmi pálinkák 20-25 ezer forintért tesznek a polcra, a magánfőzők ezerforintos literáron elő tudják állítani – tájékoztat Magyar László. Úgy látja, a jó minőségű kereskedelmi pálinkát főző gyárak a nehéz piaci viszonyok miatt nem tudnak spórolni magas a marketingköltségükön. A hatalmas árkülönbség következménye viszont az, hogy a magánfőzés egyre népszerűbb, valamint az érdeklődői kör is fiatalodik.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.