Buszfordulókkal a várbeli káosz ellen

Önkormányzati beruházásban készült a Hilton parkolója, amelyet eddig csak a vendégek használhattak.

2016. 05. 17. 12:53
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Eddig is működött a tavaly nyáron megépített Hunyadi János útról nyíló vári buszforduló a Hilton szálló alatti területen, ahova folyamatosan szállítják a vendégeket – közölte lapunk kérdésére Kertész Viktória, az I. kerületi önkormányzat sajtóreferense, miután kiderült: megegyezés született a Várba az ott zajló rekonstrukciós munkák ellenére felhajtható turistabuszok ügyében. Az érintett szakmai szervezetek és az idegenvezetők hetekig tiltakoztak amiatt, hogy a kormányzat a legegyszerűbb megoldást választva, május 15-től kitiltotta volna a látogatókat szállító buszokat. Végül múlt csütörtökön megegyezett a Miniszterelnökség, a Magyar Utazási Irodák Szövetsége és a Magyar Beutaztatók Szövetsége arról, hogy az addig csak a szállóvendégek használta járműfordulót megnyitják a többiek előtt is. A turistabuszok május végéig teljesen, majd júniustól csak este 7 óra és reggel 7 óra között hajthatnak fel korlátozás nélkül a Várba. Kivétel a Nemzeti Galéria környéke, mert az odavezető utat június és október között teljesen lezárják. Ugyanakkor nappal a buszok kizárólag a Hunyadi János úton juthatnak fel, majd jöhetnek le a Várnegyed másik oldalán, a Palota úton. A Hiltonhoz tartó járművek eddig is így tettek; a többi turista most a Halászbástya lépcsőjénél és a Dísz téren szállhat le a kiépítendő két megállóban.

A Magyar Turisztikai Ügynökség lapunk megkeresésére azt válaszolta, mindenki számára elfogadható kompromisszum született a turistabuszokkal kapcsolatban. Közölték, döntés született arról, hogy az érintett világörökségi területet nem zárják le egészében a buszok elől, de a forgalom ésszerű korlátozására szükség van. Az ügynökség négy ponton diszpécserszolgálatot üzemeltet majd a zavartalan működés érdekében. A Magyarországi Idegenvezetők Szövetsége viszont arról tájékoztatott, nem egyeztettek velük a döntésekről. Szerintük probléma, hogy nincs biztosítva a buszok várakozási helye a Várnegyed lábánál, a Dózsa György téren, sem a Clark Ádám tér közelében. Hozzátették, azok a javaslatok, amelyek este 7 és reggel 7 óra között tennék lehetővé a turistabuszok behajtását, nevetségesek. (H. Á.)

A buszfordulóból a szállóvendégeket továbbra is a Hilton által kialakíttatott lift viszi fel az épületbe. A fordulót egyébként a budavári önkormányzat tavaly bruttó 131 millió forint közpénzből, jelentős részben EU-forrásból építtette. Akkoriban több bírálat is érte, az Index például „a város legértelmetlenebb beruházásának” nevezte a fejlesztést, amelyet a közpark zöldfelületének rovására valósítottak meg.

Az önkormányzat honlapján, illetve a Várnegyed című helyi lapban olvasható tervek szerint a következő lépés a Hunyadi János út tehermentesítése, és egy újabb buszforduló építése lesz a Palota út és a Tábor utca kereszteződésében. – A turistabuszok itt raknák ki az utasaikat, majd a Vár érintése nélkül visszafordulnának. A távlati terv pedig az, hogy a MÁV területein építsenek ki buszterminálokat, ahonnan kizárólag a tömegközlekedést biztosító elektromos buszok indulhatnának fel a Várba. Addig a turisták a tavaly májusban, együttesen több mint 300 milliós beruházással elkészült három felvonón, a Tóth Árpád sétány alatti Gránit liften, a vízivárosi Iskola liften és az Anjou sétánynál lévő Murad liften közelíthetik meg Budapest egyik legismertebb és legfontosabb turisztikai célpontját.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.