Eddig is működött a tavaly nyáron megépített Hunyadi János útról nyíló vári buszforduló a Hilton szálló alatti területen, ahova folyamatosan szállítják a vendégeket – közölte lapunk kérdésére Kertész Viktória, az I. kerületi önkormányzat sajtóreferense, miután kiderült: megegyezés született a Várba az ott zajló rekonstrukciós munkák ellenére felhajtható turistabuszok ügyében. Az érintett szakmai szervezetek és az idegenvezetők hetekig tiltakoztak amiatt, hogy a kormányzat a legegyszerűbb megoldást választva, május 15-től kitiltotta volna a látogatókat szállító buszokat. Végül múlt csütörtökön megegyezett a Miniszterelnökség, a Magyar Utazási Irodák Szövetsége és a Magyar Beutaztatók Szövetsége arról, hogy az addig csak a szállóvendégek használta járműfordulót megnyitják a többiek előtt is. A turistabuszok május végéig teljesen, majd júniustól csak este 7 óra és reggel 7 óra között hajthatnak fel korlátozás nélkül a Várba. Kivétel a Nemzeti Galéria környéke, mert az odavezető utat június és október között teljesen lezárják. Ugyanakkor nappal a buszok kizárólag a Hunyadi János úton juthatnak fel, majd jöhetnek le a Várnegyed másik oldalán, a Palota úton. A Hiltonhoz tartó járművek eddig is így tettek; a többi turista most a Halászbástya lépcsőjénél és a Dísz téren szállhat le a kiépítendő két megállóban.
A Magyar Turisztikai Ügynökség lapunk megkeresésére azt válaszolta, mindenki számára elfogadható kompromisszum született a turistabuszokkal kapcsolatban. Közölték, döntés született arról, hogy az érintett világörökségi területet nem zárják le egészében a buszok elől, de a forgalom ésszerű korlátozására szükség van. Az ügynökség négy ponton diszpécserszolgálatot üzemeltet majd a zavartalan működés érdekében. A Magyarországi Idegenvezetők Szövetsége viszont arról tájékoztatott, nem egyeztettek velük a döntésekről. Szerintük probléma, hogy nincs biztosítva a buszok várakozási helye a Várnegyed lábánál, a Dózsa György téren, sem a Clark Ádám tér közelében. Hozzátették, azok a javaslatok, amelyek este 7 és reggel 7 óra között tennék lehetővé a turistabuszok behajtását, nevetségesek. (H. Á.)
A buszfordulóból a szállóvendégeket továbbra is a Hilton által kialakíttatott lift viszi fel az épületbe. A fordulót egyébként a budavári önkormányzat tavaly bruttó 131 millió forint közpénzből, jelentős részben EU-forrásból építtette. Akkoriban több bírálat is érte, az Index például „a város legértelmetlenebb beruházásának” nevezte a fejlesztést, amelyet a közpark zöldfelületének rovására valósítottak meg.
Az önkormányzat honlapján, illetve a Várnegyed című helyi lapban olvasható tervek szerint a következő lépés a Hunyadi János út tehermentesítése, és egy újabb buszforduló építése lesz a Palota út és a Tábor utca kereszteződésében. – A turistabuszok itt raknák ki az utasaikat, majd a Vár érintése nélkül visszafordulnának. A távlati terv pedig az, hogy a MÁV területein építsenek ki buszterminálokat, ahonnan kizárólag a tömegközlekedést biztosító elektromos buszok indulhatnának fel a Várba. Addig a turisták a tavaly májusban, együttesen több mint 300 milliós beruházással elkészült három felvonón, a Tóth Árpád sétány alatti Gránit liften, a vízivárosi Iskola liften és az Anjou sétánynál lévő Murad liften közelíthetik meg Budapest egyik legismertebb és legfontosabb turisztikai célpontját.