Hármas metró: Tarlósék nem akarnak „fapados megoldást”

A szerződés értelmében a felújításra a magyar kormány mintegy 140 milliárd forintos támogatást biztosít.

MTI
2016. 05. 05. 11:16
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tarlós István főpolgármester az aláírás előtt arról beszélt, nagyon sok ember életében bír nagy jelentőséggel a beruházás, hiszen naponta több mint 500 ezer ember utazik a 3-as metrón. Magyarország legnagyobb utasforgalmát lebonyolító metróvonala és az azon utazók többet érdemelnek: nagyobb kényelmet, biztonságot, esztétikusabb körülményeket – tette hozzá. Hangsúlyozta, nem akarnak „fapados megoldást” alkalmazni, szeretnének minél magasabb színvonalat biztosítani.

A főpolgármester megköszönte a kormánynak és a miniszterelnöknek, hogy elősegítik a beruházást, valamint a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium vezetőinek a szakmai segítséget.

Tarlós István rámutatott arra, hogy a most aláírt támogatási szerződés fontos lépés, de nem az első. Az elmúlt években a Főpolgármesteri Hivatal, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) és a BKV Zrt., a Budapest Közút, valamint szakemberek tucatjai vettek részt a megvalósíthatósági tanulmány, különböző döntés-előkészítő anyagok és engedélyezési tervek elkészítésében.

 

Azt hangoztatta, most további munkára szerződnek, és bíznak abban, hogy a metróvonal rekonstrukciós munkái novemberben csaknem egyszerre kezdődhetnek meg az északi és a déli szakaszon, tehát a Lehel tér és Újpest-Központ, illetve a Nagyvárad tér és Kőbánya-Kispest között. Hozzátette, a beruházás elindításához kellett „a BKV adósságbéklyótól való megszabadítása is”, ami szintén a kormánynak köszönhető.

Úgy fogalmazott, „az adósság, ami hitelképtelenné tette a közlekedési céget, teljes egészében, az utolsó fillérig 2010 előtt keletkezett”. Azt mondta, a korábbi városvezetés nemhogy nem készítette elő a vonal és a szerelvények felújítását, de még azt is „elintézte”, hogy erre 2015-ig az utódjainak se legyen lehetősége.

A főpolgármester beszélt arról is, hogy az utóbbi időben „slágertémává” vált a metrópótlás kérdése, sokan rémisztgették a budapestieket, „közlekedési gigadugókat, egyenesen valamiféle apokalipszist vizionáltak”.

Kiemelte, nem tagadható, hogy nem egyszerű a helyzet, a Széll Kálmán téren sem volt könnyű fenntartani a közlekedést a felújítás alatt, de bíznak abban, hogy az utasok megértéssel kezelik majd a helyzetet. Lesznek kényelmetlenségek, de ezek nem mérhetők össze azzal, ami akkor történne, ha nem vágnának bele a beruházásba – tette hozzá, megjegyezve: akkor ugyanis előbb-utóbb le kellene állítani a metrót, nem lehetne biztonságosan üzemeltetni tovább.

Fónagy János, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium parlamenti államtitkára elmondta, a támogatási szerződés értelmében a felújításra a magyar kormány mintegy 140 milliárd forintos támogatást biztosít, amelyből 120 milliárd forint uniós forrás, 20 milliárd pedig saját forrás.

Felidézte, a 3-as metrót 1970-ben kezdték el építeni, több szakaszban épült meg, végül az 1990-es évek elején fejezték be. A jelenleg forgalomban lévő 261 jármű átlagéletkora meghaladja a 30 évet. Ez és az ebből fakadó hibák egyértelművé tették, hogy mind a járműpark, mind a pályaszerkezet teljes felújítására van szükség.

Közölte, a felújítás novemberben kezdődik és 2019 nyarán fejeződik be a tervek szerint. A beruházás keretében teljesen kicserélik a síneket, felújítják a biztosítóberendezéseket és az irányítóközpontokat, bővítik az állomásokat. Tíz állomáson új felvonók épülnek, hat állomáson további mozgólépcsőket építenek be, és korszerűbb lesz az utastájékoztatás is – tette hozzá.

Fónagy János hangsúlyozta, a budapesti tömegközlekedés biztonsága és fejlesztése a kormány szívügye, 2010 óta a hazai költségvetésből és uniós forrásokból eddig mintegy 633 milliárd támogatás jutott eddig a fővárosi közösségi közlekedés finanszírozására és fejlesztésére. Tavaly nyáron pedig egy 60 milliárd forintos állami kötelezettségvállalásról döntött a kormány, ez 222 motorkocsi teljes felújításának fedezetéül szolgál – fűzte hozzá.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.