Korábban portálunkon is jeleztük, hogy 2019 őszéig biztosan nem jár majd a hármas metró. A három ütemben megvalósuló munkálatok idejére a BKV 150, kifejezetten a felújítás miatt vásárolt csuklós buszt állít forgalomba.
Van azonban egy igen komoly gond, amelyre a vonal rekonstrukciójának előkészítésével megbízott Főmterv–Uvaterv konzorcium hívta fel a figyelmet. A BKV honlapján is megtalálható dokumentumból, amelyet az Origó szúrt ki, kiderül, hogy a metrópótló busz útvonalának van egy neuralgikus pontja: a Múzeum körút–Károly körút útvonal. A szakemberek a következő javaslatot tették a Budapesti Közlekedési Központnak (BKK):
amíg tart a felújítás, a Deák tér és a Kálvin tér közötti villamosvágányokat csak a metrópótlók használják.
Ennek értelmében a 47-es és a 49-es villamoson kívül a 9-es busz se használhatta volna a síneket.
Ez megfelelő előnyt adna a metrópótló viszonylatoknak, amelyek összességében akár négyszer nagyobb utasforgalmat bonyolítanak le – írták a tervben. A BKK számára ez az elképzelés elfogadhatatlan volt, így készült egy szimuláció annak bemutatására, milyen is az, ha a pótlóbuszok és a villamosok egyszerre használják a síneket. Nem meglepő, de a több elkészült változatból csak egy volt működőképes, eszerint óránként „80 busz és 12 villamos közlekedik a vágányzónán”.
A tervezők persze jelzik, a virtuálisan elkészített változat korántsem egyeztethető össze a valósággal. Sőt a másodperces pontosságú menetrend – amelyben az utasok fel- és leszállása, illetve a járművek érkezése a megállókba egyaránt óramű-pontossággal történik – a valóságban nem kivitelezhető.
Röviden és tömören tehát, a valóságban ez a rendszer működésképtelen lesz.
Mielőtt a szakemberek nekilátnának a kritikus belvárosi résznek, először a vonal északi és déli részét újítják fel:
A nagy falat, a belvárosi rész majd ezután jön. A pótlóbuszok elsőként a Nagyvárad tér és a Lehel tér között járnak majd. Később a metró már a Deák Ferenc térig közlekedik, de észak felől csak az Árpád hídig. Ekkor az Árpád híd és a Deák Ferenc tér között kell majd pótlóbuszra szállni. A felújítás ezen szakaszában jelentősen nő majd a 4-es és a 6-os villamos terhelése – írják a szakértők.
Ezek mellett nem szabad elfelejteni, hogy hétköznaponként este nyolctól üzemzárásig és a hajnali üzemkezdettől öt óráig, illetve hétvégén a teljes vonalon pótlóbuszok járnak majd.