Hatalmas káoszt okozhat a metrópótlás a belvárosban

Szakemberek hiába tettek javaslatot a hogyanról, a BKK-nál nem vették figyelembe.

MNO
2016. 05. 02. 10:46
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Korábban portálunkon is jeleztük, hogy 2019 őszéig biztosan nem jár majd a hármas metró. A három ütemben megvalósuló munkálatok idejére a BKV 150, kifejezetten a felújítás miatt vásárolt csuklós buszt állít forgalomba.

Van azonban egy igen komoly gond, amelyre a vonal rekonstrukciójának előkészítésével megbízott Főmterv–Uvaterv konzorcium hívta fel a figyelmet. A BKV honlapján is megtalálható dokumentumból, amelyet az Origó szúrt ki, kiderül, hogy a metrópótló busz útvonalának van egy neuralgikus pontja: a Múzeum körút–Károly körút útvonal. A szakemberek a következő javaslatot tették a Budapesti Közlekedési Központnak (BKK):

amíg tart a felújítás, a Deák tér és a Kálvin tér közötti villamosvágányokat csak a metrópótlók használják.

Ennek értelmében a 47-es és a 49-es villamoson kívül a 9-es busz se használhatta volna a síneket.

Ez megfelelő előnyt adna a metrópótló viszonylatoknak, amelyek összességében akár négyszer nagyobb utasforgalmat bonyolítanak le – írták a tervben. A BKK számára ez az elképzelés elfogadhatatlan volt, így készült egy szimuláció annak bemutatására, milyen is az, ha a pótlóbuszok és a villamosok egyszerre használják a síneket. Nem meglepő, de a több elkészült változatból csak egy volt működőképes, eszerint óránként „80 busz és 12 villamos közlekedik a vágányzónán”.

A tervezők persze jelzik, a virtuálisan elkészített változat korántsem egyeztethető össze a valósággal. Sőt a másodperces pontosságú menetrend – amelyben az utasok fel- és leszállása, illetve a járművek érkezése a megállókba egyaránt óramű-pontossággal történik – a valóságban nem kivitelezhető.

Röviden és tömören tehát, a valóságban ez a rendszer működésképtelen lesz.

Mielőtt a szakemberek nekilátnának a kritikus belvárosi résznek, először a vonal északi és déli részét újítják fel:

A nagy falat, a belvárosi rész majd ezután jön. A pótlóbuszok elsőként a Nagyvárad tér és a Lehel tér között járnak majd. Később a metró már a Deák Ferenc térig közlekedik, de észak felől csak az Árpád hídig. Ekkor az Árpád híd és a Deák Ferenc tér között kell majd pótlóbuszra szállni. A felújítás ezen szakaszában jelentősen nő majd a 4-es és a 6-os villamos terhelése – írják a szakértők.

Ezek mellett nem szabad elfelejteni, hogy hétköznaponként este nyolctól üzemzárásig és a hajnali üzemkezdettől öt óráig, illetve hétvégén a teljes vonalon pótlóbuszok járnak majd.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.