Puhítottak a szakgimnáziumi reformon

Három helyett két természettudományos tárgy ismeretétől fosztanák meg a diákokat.

Hutter Marianna
2016. 05. 12. 15:52
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A szakközépiskolák – új nevükön szakgimnáziumok – maguk dönthetnék el, tanítanának-e egy további természettudományos tárgyat a már kötelező egyen kívül – derült ki a szakgimnáziumi képzés Magyar Nemzet birtokába jutott óratervéből, amely az átalakításokkal kapcsolatos egyeztetések május 2-i állapotát tükrözi. Ez újdonságnak számít, hiszen a rendeletmódosítás korábbi tervezete még arról írt: mindössze egy, a gyermekek szakmájába vágó természettudományos tárgyat taníthatnának az iskolákban. A második természettudományos tárgy oktatását az emelt szintű érettségire vagy idegen nyelvre fordítandó órakeret terhére tennék lehetővé, amely a dokumentum szerint további természettudományos tantárgyra vagy informatikára is váltható. Két tárgy azonban még így is kimarad majd a szakgimnáziumokból: jelenleg ugyanis négy természettudományos tárgyat, fizikát, kémiát, biológiát, illetve földrajzot oktatnak.

A tervezet azt is tartalmazza, hogy a szakmai tantárgyak órakeretének 10 százalékos szabad sávjában alternatív lehetőségként akár „komplex természettudományos tantárgyat” is oktathatnak. Az anyagból kiderül, hogy a „gazdaság szereplőinek visszajelzésére” hivatkozva növelnék az idegen nyelv oktatására fordítható óraszámot a szakmai és közismereti szabad sáv terhére mind a 9–12., mind a szakképzési évfolyamokon.

A szakképzés átalakításáról Cseresnyés Péter, az NGM államtitkára is nyilatkozott tegnap a Kossuth rádióban. A felvetésre, hogy egyes vélemények szerint az új rendszerben sérülne az iskolák közötti átjárhatóság, úgy reagált: a szakgimnáziumok diákjai ugyanazt a tudást szerezhetik majd meg az érettségi tárgyakból, mint a normál gimnáziumban tanulók. Aki pedig szakgimnáziumból szakirányú felsőoktatási intézménybe jelentkezne, azt pluszpontokkal vagy az alapképzés idejének csökkentésével juttatnák előnyhöz. Cseresnyés az új rendszerű oktatás bevezetésének szükségességét a munkaerő-piaci igények megváltozásával indokolta. Az NGM tegnap közleményt is kiadott, melyben azt írták, minden szakmai alapot nélkülöz a Pedagógusok Szakszervezetének (PSZ) hétfői kérése, miszerint a kormány egy évvel halassza el az új iskolatípusok bevezetését a szakképzésben. Az új rendszert továbbra is szeptemberben kívánják elindítani.

– A szakképzés átalakításának jelenlegi tervezete azért problémás, mert csak rövid távon gondolkodik, a hosszú távú foglalkoztatottságot viszont rontani fogja – mondta a Magyar Nemzetnek Mártonfi György oktatáskutató. Azért kell ugyanis emelni a szakmai tárgyak óraszámát, hogy a diákok érettségi mellé szakmunkásszintű képesítést is kapjanak. „Ennek viszont semmi értelme ekkora tömeg esetén, amikor a munkaerő-piaci kereslet nem ebbe az irányba mozdul.” Mártonfi szerint az is gondot jelent, hogy a gyerekeknek 14 évesen kell eldönteniük, milyen pályát válasszanak, ám erre ekkor még nem elég érettek. A helyzeten ront, hogy rugalmatlanabbá válik az iskolák közti átjárhatóság, így nehezebb lesz a pályamódosítás.

Tóth József, a Magyar Közoktatási és Szakképzési Szakszervezet (MKSZSZ) elnöke is azt hangsúlyozta, nem biztos, hogy kell ennyi változás a szakképzésben. Szerinte annak jelenlegi formája már bizonyított, ez a legnépszerűbb képzési forma. Hozzátette, olyan lett az oktatás, mint a futball, mindenki ért hozzá, és mindenki beleavatkozik. Az MKSZSZ elnöke arról is beszélt: a tervezett változtatásokkal a legnagyobb gond szerinte is az, hogy az intézmények közti átjárhatóság kérdésében jelentenek féket.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.