Ennek feltételéül szabták, hogy az erről szóló kormányzati döntés július 5-ig megjelenjen a Magyar Közlönyben. A döntés értelmében a Budapesti Közlekedési Központ feltételes közbeszerzési eljárást indít a szolgáltatás megrendelésre. A metrószerelvények kiváltása érdekében mintegy 150 csuklós autóbusz forgalomba állítása szükséges. Ha a kormány részéről nem születik támogató döntés a kijelölt határidőig, akkor új, lengyel Solaris buszokat vesznek majd.
Tarlós István főpolgármester a napirend vitájában közölte: a döntés néhány hónapos csúszást okoz a 3-as metróvonal felújítási munkálatainak megkezdésében, és valószínű, hogy 2019 nyarára nem fejeződik be a beruházás. Az eredeti tervek novemberi kezdéssel számoltak.
Az eredetileg benyújtott előterjesztésben a kormányzati garanciavállalás határidejét június 20-ra tették, azonban Kocsis Máté és Láng Zsolt kerületi Fidesz–KDNP-s polgármesterek módosító javaslatának elfogadásával ez a júliusi határidőre változott. Ezt azzal indokolták, hogy a június 20-i időpontig véleményük szerint nem áll elegendő idő a kormányzat számára a járműpótlás – előterjesztésben foglaltak szerinti – finanszírozásával kapcsolatos döntés megfontolására.
Ha tehát a kormány a július 5-ig nem nyújt garanciát, nem hoz támogató döntést, akkor a főváros a szolgáltatás megrendelését nem támogatja. Ennek értelmében a járműpótlást biztosító új, alacsonypadlós, csuklós autóbuszok – a BKV Zrt. útján történő – beszerzéséhez szükséges forrást az idei költségvetésből biztosítanák, legfeljebb 9 milliárd 700 millió forintig.
Ebben az esetben 110 új Solaris autóbuszt vásárolnak. A további 40 buszt más vonalakról csoportosítanák át, az érintett vonalakon a csaknem húszéves járműállomány felújítása és forgalomba állítása mellett.
A Tarlós István, valamint Bagdy Gábor és Szeneczey Balázs főpolgármester-helyettes által jegyzett előterjesztésben felhívták a figyelmet arra, hogy a járműpótlás esetleges szolgáltatás megrendeléssel történő biztosítása kockázatot jelent a 3-as metróvonal felújítása határidőben történő megkezdésére.
Kitértek arra: az új buszok beszerzése olcsóbb megoldást jelent, továbbá a pótlási időszak – 3 év – elteltével a BKV Zrt. járműflottájának korszerűsítését is szolgálja és nem eredményezi a cég dolgozói személyi állományában bizonyosra vehető létszámleépítést.
A közgyűlés a szocialista Szaniszló Sándor javaslatára felkérte a főpolgármestert, kezdjen egyeztetést a MÁV vezetésével arról, hogy a 3-as metró felújítása alatt a jelenleginél több vonatot vehessenek igénybe a BKV-bérlettel rendelkezők.
Horváth Csaba (MSZP) szánalmasnak nevezte azt, amit „a kormány művel a fővárossal”. Kocsis Máté indítványa pedig szerinte „bátor megfutamodás”. Gy. Némerth Erzsébet (DK) azt javasolta, hogy tartsanak ki az eredeti elképzelés mellett, és vegye meg a főváros az új, lengyel Solaris buszokat.
Wintermantel Zsolt (Fidesz–KDNP), Újpest polgármestere arról beszélt, hogy közlekedési szakemberként örül a szolgáltatás vásárlásáról szóló megoldásnak, ugyanis – mint mondta – ez a konstrukció tovább bővíti a főváros lehetőségeit, és nem éri hátrány. Csárdi Antal (LMP) szerint semmi társadalmi haszna a kiszervezésnek, és azt hangsúlyozta, hogy minden további csúszás kockázatot jelent a 3-as metró működésében.
Tarlós István hangsúlyozta, a fővárost anyagi kár nem érheti a szolgáltatás megrendelése miatt. Értelmezése szerint bármennyi többletköltsége merül fel a fővárosnak a buszvásárlás helyetti szolgáltatás megrendeléssel, azt a kormány állja – mondta. A szolgáltatás vásárlása miatti csúszásért a városvezetés és a kerületi polgármesterek nem tudnak felelősséget vállalni, mert nem a saját „kérésükről” van szó – tette hozzá.
A főpolgármester elmondta azt is, nem tudják megmondani, hogy a szolgáltató milyen buszokat hoz majd Budapestre. A kormány célja az, hogy ne legyen külföldi buszvásárlás, és tulajdonba már magyar buszok kerüljenek – jelezte.
A javaslatot a testület 19 igen, 1 nem szavazat ellenében és 10 tartózkodás mellett fogadta el.