A kormánytól kér segítséget a főváros metróügyben

Szolgáltatás megrendelésével oldják meg a 3-as metrós járműpótlást.

MTI
2016. 06. 08. 12:30
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ennek feltételéül szabták, hogy az erről szóló kormányzati döntés július 5-ig megjelenjen a Magyar Közlönyben. A döntés értelmében a Budapesti Közlekedési Központ feltételes közbeszerzési eljárást indít a szolgáltatás megrendelésre. A metrószerelvények kiváltása érdekében mintegy 150 csuklós autóbusz forgalomba állítása szükséges. Ha a kormány részéről nem születik támogató döntés a kijelölt határidőig, akkor új, lengyel Solaris buszokat vesznek majd.

Tarlós István főpolgármester a napirend vitájában közölte: a döntés néhány hónapos csúszást okoz a 3-as metróvonal felújítási munkálatainak megkezdésében, és valószínű, hogy 2019 nyarára nem fejeződik be a beruházás. Az eredeti tervek novemberi kezdéssel számoltak.

Az eredetileg benyújtott előterjesztésben a kormányzati garanciavállalás határidejét június 20-ra tették, azonban Kocsis Máté és Láng Zsolt kerületi Fidesz–KDNP-s polgármesterek módosító javaslatának elfogadásával ez a júliusi határidőre változott. Ezt azzal indokolták, hogy a június 20-i időpontig véleményük szerint nem áll elegendő idő a kormányzat számára a járműpótlás – előterjesztésben foglaltak szerinti – finanszírozásával kapcsolatos döntés megfontolására.

Ha tehát a kormány a július 5-ig nem nyújt garanciát, nem hoz támogató döntést, akkor a főváros a szolgáltatás megrendelését nem támogatja. Ennek értelmében a járműpótlást biztosító új, alacsonypadlós, csuklós autóbuszok – a BKV Zrt. útján történő – beszerzéséhez szükséges forrást az idei költségvetésből biztosítanák, legfeljebb 9 milliárd 700 millió forintig.

Ebben az esetben 110 új Solaris autóbuszt vásárolnak. A további 40 buszt más vonalakról csoportosítanák át, az érintett vonalakon a csaknem húszéves járműállomány felújítása és forgalomba állítása mellett.

A Tarlós István, valamint Bagdy Gábor és Szeneczey Balázs főpolgármester-helyettes által jegyzett előterjesztésben felhívták a figyelmet arra, hogy a járműpótlás esetleges szolgáltatás megrendeléssel történő biztosítása kockázatot jelent a 3-as metróvonal felújítása határidőben történő megkezdésére.

Kitértek arra: az új buszok beszerzése olcsóbb megoldást jelent, továbbá a pótlási időszak – 3 év – elteltével a BKV Zrt. járműflottájának korszerűsítését is szolgálja és nem eredményezi a cég dolgozói személyi állományában bizonyosra vehető létszámleépítést.

A közgyűlés a szocialista Szaniszló Sándor javaslatára felkérte a főpolgármestert, kezdjen egyeztetést a MÁV vezetésével arról, hogy a 3-as metró felújítása alatt a jelenleginél több vonatot vehessenek igénybe a BKV-bérlettel rendelkezők.

Horváth Csaba (MSZP) szánalmasnak nevezte azt, amit „a kormány művel a fővárossal”. Kocsis Máté indítványa pedig szerinte „bátor megfutamodás”. Gy. Némerth Erzsébet (DK) azt javasolta, hogy tartsanak ki az eredeti elképzelés mellett, és vegye meg a főváros az új, lengyel Solaris buszokat.

Wintermantel Zsolt (Fidesz–KDNP), Újpest polgármestere arról beszélt, hogy közlekedési szakemberként örül a szolgáltatás vásárlásáról szóló megoldásnak, ugyanis – mint mondta – ez a konstrukció tovább bővíti a főváros lehetőségeit, és nem éri hátrány. Csárdi Antal (LMP) szerint semmi társadalmi haszna a kiszervezésnek, és azt hangsúlyozta, hogy minden további csúszás kockázatot jelent a 3-as metró működésében.

Tarlós István hangsúlyozta, a fővárost anyagi kár nem érheti a szolgáltatás megrendelése miatt. Értelmezése szerint bármennyi többletköltsége merül fel a fővárosnak a buszvásárlás helyetti szolgáltatás megrendeléssel, azt a kormány állja – mondta. A szolgáltatás vásárlása miatti csúszásért a városvezetés és a kerületi polgármesterek nem tudnak felelősséget vállalni, mert nem a saját „kérésükről” van szó – tette hozzá.

A főpolgármester elmondta azt is, nem tudják megmondani, hogy a szolgáltató milyen buszokat hoz majd Budapestre. A kormány célja az, hogy ne legyen külföldi buszvásárlás, és tulajdonba már magyar buszok kerüljenek – jelezte.

A javaslatot a testület 19 igen, 1 nem szavazat ellenében és 10 tartózkodás mellett fogadta el.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.