Programozott városnézés Budapesten

Három társaság indulhat, de csak egy nyerhet. Hoppon maradhatnak a füstölő turistabuszok.

Horváth Csaba László
2016. 07. 26. 12:01
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Negatív feltételeket szabott az úgynevezett hop on, hop off autóbuszos városnéző szolgáltatásra kiírt koncessziós pályázatában a fővárosi önkormányzat – derült ki a tegnap megjelent hirdetményből. A húszéves megbízásra jelentkezők közül eleve alkalmatlannak nyilvánítják azokat a társaságokat, amelyeknek az utolsó három évben a városnéző szolgáltatásban a nettó árbevételük nem éri el az 1,2 milliárd forintot.

A cégadatok alapján a közbeszerzési pályázatra várhatóan három érdekcsoport pályázhat majd. Az első a külföldi tulajdonban álló Big Bus Tours Ltd., amely brit és francia hátterű társaság. A cég a honlapja szerint világszerte üzemeltet városnéző buszokat. Magyarországon nincs bejegyzett vállalkozásuk, így nem ismeretes, megvan-e a megfelelő árbevételük a budapesti üzemeltetésből, ám vélhetően megfelelnek a kiírásnak.

Az elmúlt három évben több mint 1,6 milliárd forint nettó árbevételt ért el a City Tour Hop On Hop Off Kft., amely így biztosan megfelel a kiírás feltételeinek. A vállalkozás tulajdonosai a Budatours Kft. és az Eurama Kft. Utóbbi tulajdonában áll egy másik szolgáltató is, az elmúlt három évben egymilliárd forint árbevételt elérő MB Travel Service Kft., ami több mint negyven busszal végez személyszállítást. Ez a cég magában nem felel meg a feltételeknek.

A harmadik lehetséges pályázó a Program Centrum Kft. és Mr. Nilsz Kft., amely társaságok azonos érdekeltségbe tartoznak. A tulajdonosok közt magyar magánszemélyek mellett feltűnik Zakaría Hamdan, a szállodaüzletben, egyebek között a budapesti Buddha Bárban is érdekelt Szamír Hamdan jordániai üzletember testvére. A két cég árbevétele csak közösen haladja meg az elmúlt három évben az 1,2 milliárd forintot, így várhatóan konzorciumi partnerekként pályázhatnak majd. A Fővárosi Közgyűlés idén június 8-i zárt ülésén döntötte el a tender kiírását. Az augusztus 22-ig beérkező pályázatokat a Budapesti Közlekedési Központnál (BKK) bírálják el.

A nyertesnek legalább 25 autóbuszt kell kiállítania a 70 fővárosi helyszínt, 39 buszmegállót érintő útvonalon. A pályázat kiírásának egyik fő oka volt az eddigi régi, füstölő, környezetkárosító járműállomány. Elvárás, hogy a járműpark zaj- és károsanyag-kibocsátása a lehető legkisebb legyen – írta korábbi közleményében a Főpolgármesteri Hivatal.

Nemrég nyílt levélben fordult a kormányfőhöz három városnéző szolgáltatást nyújtó cég, mert attól tartanak, hogy kiszorulnak a piacról. Ugyanakkor elismerték, hogy eddig alkalmatlan buszokkal szolgáltattak. Szerintük sem megfelelő a jelenlegi helyzet, amely még 2010 előtt, a Hagyó-korszakban jött létre.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.