Átlagosan 38 százalékkal kevesebb agresszív és 18 százalékkal több proszociális (segítő szándékú) viselkedést tapasztaltak azoknál a diákoknál, akik jó kapcsolatban voltak tanáraikkal, mint azoknál a társaiknál, akik úgy érezték, ambivalensen vagy kifejezetten negatívan viszonyultak hozzájuk – derült ki a Cambridge-i Egyetem kutatóinak új tanulmányából, amelyről a EurekAlert.org számolt be. A 10-11 éves kiskamaszokon végzett felmérés eredményei szerint a jó tanár-diák kapcsolat még négy év múlva is éreztette hatását: 9 százalékkal kevesebb agresszív viselkedést észleltek azoknál, akikhez korábban pozitívan viszonyultak nevelőik. A kezelhetetlennek minősített magatartás (feleselés, bosszúállás) mennyisége 56 százalékkal, három év elteltével 22 százalékkal csökkent. A felmérés eredményeit látva a kutatók azt állítják, hogy akár egy intervenciós programénál is erősebb lehet a tanár jótékony hatása. A kutatás során 56 zürichi iskola 1067 véletlenszerűen kiválasztott diákját vizsgálták 100 különböző jellemző alapján pontozva.
Magyarországon azonban komoly buktatókra számíthatna az, aki egy efféle kutatás alapján szeretne cselekedni
– közölte megkeresésünkre Rossu Renáta iskolapszichológus. Szerinte ugyanis hiába van a pozitív, támogató tanár-diák kapcsolat nagyon jó hatással nemcsak a diákok viselkedésére, hanem teljesítményére is, erre túlterheltség miatt itthon gyakran nem figyelnek. Tapasztalatai szerint a tanárok jelentős hányada kiégett, fáradt, ami részben az oktatási rendszer hibája. Noha azt senki nem várja a pedagógusoktól, hogy a tanítványok pótszülői legyenek, a diákok pozitív megerősítése igenis az ő feladatuk lenne. Nem azt kellene keresni, hogy mit nem tud a nebuló, hanem azokat a tulajdonságokat fontos kiemelni, amiben jó. Rossu Renátát leggyakrabban önértékelési problémákkal küzdő, teljesítményszorongásos gyerekek keresik fel, különböző tüneteket – általában gyomorfájást és a sok tanulás ellenére is egyre rosszabb eredményt – produkálva. Ezek a diákok nem tudnak megfelelni az elvárásoknak, és a folyamatos kudarcélmények miatt egyre több sikertelenséggel kénytelenek szembenézni.