Kódolva van a rosszkedv az oktatási rendszerben

Az agresszív viselkedés legjobb ellenszere a jó tanár-diák kapcsolat lehetne egy tanulmány szerint.

Konopás Noémi
2016. 08. 20. 6:31
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Átlagosan 38 százalékkal kevesebb agresszív és 18 százalékkal több proszociális (segítő szándékú) viselkedést tapasztaltak azoknál a diákoknál, akik jó kapcsolatban voltak tanáraikkal, mint azoknál a társaiknál, akik úgy érezték, ambivalensen vagy kifejezetten negatívan viszonyultak hozzájuk – derült ki a Cambridge-i Egyetem kutatóinak új tanulmányából, amelyről a EurekAlert.org számolt be. A 10-11 éves kiskamaszokon végzett felmérés eredményei szerint a jó tanár-diák kapcsolat még négy év múlva is éreztette hatását: 9 százalékkal kevesebb agresszív viselkedést észleltek azoknál, akikhez korábban pozitívan viszonyultak nevelőik. A kezelhetetlennek minősített magatartás (feleselés, bosszúállás) mennyisége 56 százalékkal, három év elteltével 22 százalékkal csökkent. A felmérés eredményeit látva a kutatók azt állítják, hogy akár egy intervenciós programénál is erősebb lehet a tanár jótékony hatása. A kutatás során 56 zürichi iskola 1067 véletlenszerűen kiválasztott diákját vizsgálták 100 különböző jellemző alapján pontozva.

Magyarországon azonban komoly buktatókra számíthatna az, aki egy efféle kutatás alapján szeretne cselekedni

– közölte megkeresésünkre Rossu Renáta iskolapszichológus. Szerinte ugyanis hiába van a pozitív, támogató tanár-diák kapcsolat nagyon jó hatással nemcsak a diákok viselkedésére, hanem teljesítményére is, erre túlterheltség miatt itthon gyakran nem figyelnek. Tapasztalatai szerint a tanárok jelentős hányada kiégett, fáradt, ami részben az oktatási rendszer hibája. Noha azt senki nem várja a pedagógusoktól, hogy a tanítványok pótszülői legyenek, a diákok pozitív megerősítése igenis az ő feladatuk lenne. Nem azt kellene keresni, hogy mit nem tud a nebuló, hanem azokat a tulajdonságokat fontos kiemelni, amiben jó. Rossu Renátát leggyakrabban önértékelési problémákkal küzdő, teljesítményszorongásos gyerekek keresik fel, különböző tüneteket – általában gyomorfájást és a sok tanulás ellenére is egyre rosszabb eredményt – produkálva. Ezek a diákok nem tudnak megfelelni az elvárásoknak, és a folyamatos kudarcélmények miatt egyre több sikertelenséggel kénytelenek szembenézni.

Ha a tanár megkeresné azt, amiben a diák tényleg ügyes, a sikerélmény kihatna a tanítvány életének más területeire is.

Az MNO kérdésére a szakértő elmondta, előfordul, hogy kifejezetten azért fordulnak hozzá segítségért a diákok, mert valamelyik tanárral szemben negatív dolgot éltek meg. Szerinte azonban ez természetes, hiszen a különböző személyiségek ütközhetnek, van olyan tanár, akit az egyik diák fantasztikusnak, míg egy másik kibírhatatlannak tart. E problémák forrását sokszor nem is a pedagógusban, hanem feljebb, rendszerszinten kell keresni.

Praxisa során az általunk kérdezett iskolapszichológus az erőszakos viselkedés különféle megnyilvánulási formái közül a tanárokkal szembeni, verbális agresszióval találkozott leggyakrabban. A jelenség pszichológiai tényezőinek vizsgálatakor szerinte nem lehet eltekinteni az elsődleges szocializáció színterétől, a családtól. Sokszor azonban a csoportnyomás vezet tolerálhatatlan viselkedéshez – vagyis a nebulók követik a rossz példát, mert úgy érzik, így van esélyük a brancshoz tartozni.

További konfliktusokat generál, hogy az adminisztratív terhei alatt roskadozó, hullafáradt, sokszor ideges pedagógus hajlamossá válik rossz megoldásokhoz nyúlni, amilyenek például az autoriter megnyilvánulások – ezt már Nagy Erzsébet, a pécsi Apáczai Nevelési Központ 2. Számú Általános Iskola tanára, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének (PDSZ) pécsi ügyvivője mondja.

Nehezíti a helyzetet, hogy a 80-as években még megkérdőjelezhetetlen tanári tekintély a rendszerváltás körül elolvadt, amiben (persze a tanárok mellett) a politikának és a szülőknek is szerepe volt. Ezek össze is kapcsolódnak: a család-pedagógus viszony nagymértékben függ a kormányok hozzáállásától. Ha a hatalom folyamatosan azt kommunikálja, hogy az iskolákban elavult módszerekkel dolgoznak, vagy más miatt kell rákoppintani az oktatási szakemberek orrára, nem lehet csodálkozni a szélesebb körű bizalomvesztésen – vélte Nagy.

Mindennapos, hogy a pedagógusnak meg kell küzdenie a jogaiért, úgy hogy közben a közösségi oldalakon az ellene összefogó antiszociális magatartást mutató diákjaival szemben gyakran eszköztelennek érzi magát.

A fásult tanárok tehát nem foglalkoznak megfelelően a gyerekekkel, akik emiatt pimasszá válnak, sok esetben pedig a szülők sem rendszabályozzák meg őket, és még a pedagógusokat fenyegetik. Az iskolák kezében pedig kevés fegyelmezési eszköz van (tegyük hozzá: ez valószínűleg így is van jól). Nagyon súlyos kötelezettségszegés esetén kezdeményezni lehet ugyan a diák áthelyezését más iskolába, de amikor ez nem indokolt, nem nagyon tud olyan retorzióval élni a pedagógus, amit a szülő és a diák is komolyan venne.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.