Még jegelik a MÁV bérigényét

Nincs döntés a nemzeti fejlesztési tárcánál a harmincszázalékos emelésről.

Markotay Csaba
2016. 08. 02. 11:40
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egyelőre nincs döntés a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumnál (NFM) arról, hogy kapjon-e a MÁV 30 százalékos bértömegemelést, ahogy azt a vasúttársaság még tavasszal kérte. Ez becslések szerint akár 30-40 milliárd forintot is jelenthetne pluszban a MÁV-nak, amit bérfejlesztésre fordíthatnának, igaz, több évre elosztva. A társaságnál a Magyar Nemzet érdeklődésére annyit közöltek, hogy tavasszal fordultak a tulajdonosi jogokat gyakorló fejlesztési tárcához, és „a szakmai egyeztetés a témában folyamatos”.

Lapunknak júniusban beszélt a Vasutasok Szakszervezetének alelnöke, Zlati Róbert a 30 százalékos bértömegemelés ügyéről. Akkor azt mondta, hogy azért is nagy szükség lenne rá, mert néhány éve még a nemzetgazdasági átlag felett kerestek a vasutasok, most viszont „jóval alatta” vannak. Emiatt a következő években két számjegyű béremelés kellene, és szükség lenne életpályamodellre is.

A társaságnál a februárban aláírt bérmegállapodás 3 százalékos alapbérfejlesztésről szólt, viszont ez azokra nem terjedt ki, akiknek a bruttó keresete meghaladta a 350 ezer forintot. Emiatt az említett körből – ami nagyjából ezer embert jelent – állítólag sokan elhagyták a céget. A MÁV a helyzet kezelésére azt a megoldást választotta, hogy a júliusban esedékes júniusi bérekkel együtt egyszeri, 70–120 ezres kifizetést adott ezeknek a dolgozóknak. Arról nincs döntés, hogy idén lesz-e újabb egyszeri kifizetés, bár ez nagyban függ attól is, hogy a kormány, illetve az NFM milyen választ ad a MÁV bérigényére. A munkavállalók nagy száma miatt ugyanis néhány százalékos bérfejlesztés is több milliárd forintba kerül. Az valószínű, hogy az idei bértárgyalást nem nyitják meg újra.

A szakemberek elvándorlására és a munkaerőhiányra egyébként, mint arról beszámoltunk, elsősorban a képzések felpörgetésével reagál a vasúttársaság. A MÁV-Startnál jelenleg 130 mozdonyvezetőt és 87 motorvonat-vezetőt képeznek, illetve még az idén további 30-30 ember oktatása kezdődik meg ezen a területen. Azaz csak vonatvezetőből több mint 200 embert képezne a vasúttársaság a közeljövőben. A pénztárosi létszám pótlására 30 fős tanfolyam indult, és még egy ugyanekkora csoport képzése várható rövidesen. A jegyvizsgálóknál 74 embert képeznek, és az idén további 90 kalauz oktatása kezdődik meg – közölték. Ami a MÁV Zrt.-t illeti, ott a váltókezelők esetében 71, a műszerészeknél 48, a felsővezeték-szerelőknél 20, a forgalmi szolgálattevőknél pedig 167 gyakornokot alkalmaznak már most. Erre szükség is van, hiszen például váltókezelőből 131 ember hiányzik.

Cáfolták ugyanakkor azokat a szakszervezeti állításokat, hogy már ezres nagyságrendű lenne a létszámhiány a társaságnál, és akadnak olyan területek, ahonnan tucatnyi ember megy el egyszerre, részben a középvezetői rétegből.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.