Újabb pénzek a „nem kampányra”

A kvóta elleni kormányzati tájékoztatás eddigi, hárommilliárdos keretét mától egy másik váltja.

Markotay Csaba
2016. 08. 01. 5:31
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mától új keretet nyitnak meg a kvótaellenes kormányzati kampányra. – Folytatódik a kvótaellenes népszavazási kampány, a kiadások fedezésére szolgáló keret július végéig „nyitott”, utána pedig, augusztustól újabb keret áll majd rendelkezésre – közölte másfél hete Rogán Antal, a Miniszterelnöki Kabinetiroda vezetője. Azt is mondta, hogy utóbbi lejárta után annak adatait is közzéteszik majd. Csakhogy az sem világos, hogy az eddigi keret alapján pontosan mennyi pénzt költöttek el a kvóta elleni tájékoztatásra.

A Miniszterelnöki Kabinetiroda honlapján ugyanis a kampányra fordított pénzek kapcsán csak egy hárommilliárdos keretösszeg szerepel. Ez viszont a kormányzati közlések szerint nemcsak a kvótaellenes kampányt fedezi, hanem egyéb tájékoztató akciókat is. A honlapon annyit írnak ennél a tételnél, hogy „a Miniszterelnöki Kabinetiroda aktuális kormányzati intézkedésekről szóló lakossági tájékoztató kampányaival kapcsolatos feladatok ellátására”. Azzal, hogy új keret nyílik meg, valószínűnek tűnik, hogy a hárommilliárd elfogyott, bár a részletekről teljes a kormányzati titkolózás. Rejtély az is, hogy ha május közepe óta gőzerővel tart a kampány és tele van az ország a kvótaellenes óriásplakátokkal, újság- és televíziós hirdetésekkel, miért nem merült ki korábban az említett pénzkeret, amiből ráadásul más kiadásokat is fedeznek.

– „Mivel a kényszerbetelepítés elleni népszavazásról indított kormányzati kampány folyamatosan zajlik, a végleges költségekről a tájékoztató akció végeztével, a teljesítési igazolások aláírását követően tudunk információt adni” – válaszolta július közepén a Magyar Nemzet kérdésére a Miniszterelnöki Kabinetiroda. Mivel a kampány a népszavazás napján, azaz október 2-án este 7-kor ér véget, az ígért elszámolásra még több mint két hónapot várni kell.

Közben javában tart a vita arról, hogy a népszavazás „nem” válasz melletti kampánya tulajdonképpen kampány-e vagy sem. Kósa Lajos, a Fidesz frakcióvezetője néhány napja az ATV-nek azt fejtette ki, hogy majd csak augusztus 13-tól kezdődik hivatalosan a kampányidőszak (ez a népszavazás előtti 50. nap), így viszont jelenleg nincs kampány. Sem a Fidesz, sem a Fidesz-frakció, sem a frakciószövetség nem kampányol még, a hirdetések és az óriásplakátok a kormány politikai állásfoglalásai, és politikai állásfoglalásokat bármikor bárki tehet – mondta. Arra nem tért ki, hogy a Fidesz, illetve a kormánypárti frakció milyen akcióba kezd majd, de jelezte, hogy lesz ilyen.

Azért is érdekes, hogy hivatalosan a mostani kampány nem is számít annak, mert így a választási szerveknek sincs az ügyben semmilyen befolyásuk. Nemrég a Nemzeti Választási Iroda (NVI) lapunknak azt írta, mivel hivatalosan nincs kampányidőszak, a különféle kormányzati szlogenek is csak „a népszavazási kampányidőszakon kívül végzett, országos népszavazással kapcsolatos kommunikációs tevékenység” részei. Márpedig a „szabad véleménynyilvánítás lehetősége mindenki számára nyitott” – közölte az NVI.

Érdekesség ugyanakkor, hogy még a kormány hivatalos Facebook-oldalán is tájékoztató kampányként említették a nemrég zárult, „Üzenjünk Brüsszelnek, hogy ők is megértsék!” jelmondatú akciót, csakúgy, mint a most új szlogenekkel indult sorozatot is. Utóbbiak keretében a „Tudta?” felirat alatt különböző állításokat fogalmaznak meg: például hogy a bevándorlási válság kezdete óta több mint háromszázan haltak meg Európában terrortámadásban, vagy hogy csak Líbiából közel egymillió bevándorló akar Európába jönni. Az új szlogenek miatt a PM jelezte, feljelentést tesz, mert szerintük az új plakátkampány kimeríti a közösség elleni uszítás fogalmát.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.