Elmaradhat a 3-as metró valamennyi megállójának a felújítása, Tarlós István főpolgármester pedig javaslatot készít a beruházás eredetileg 140 milliárdos költségének megfelezésére – tudta meg a Magyar Nemzet belső városházi forrásokból. A jelenleg rendkívül rossz műszaki állapotú 3-as metróra készülő felújított szerelvények új síneken, korszerű biztonsági berendezésekkel járhatnak majd 2019 végétől Újpest-központ és a korábban felújított végállomás, Kőbánya-Kispest között. Utóbbi kivételével azonban 19 lepusztult, a hetvenes-nyolcvanas évek hangulatát árasztó, elhanyagolt állomáson szállhat majd ki az utas a megújult metrókocsiból.
Magyarország legnagyobb forgalmú vonalán naponta több mint félmillió ember utazik. Az ügy hátterében az áll, hogy elszálltak azok a költségek, amelyekre még idén júliustól várt ajánlatokat a BKV, s információink szerint a legkedvezőbb pályázatok is több tíz százalékkal haladják meg az eredeti becsléseket. Ha valóban elhagyják az állomások felújítását, ezzel együtt pedig az Európai Unió előírásai szerint kötelező akadálymentesítését, illetve a megállók felszíni rendezését, akkor akár határidő előtt, fél áron befejezhetnék a munkálatokat.
Mint megtudtuk, a főpolgármesternek e súlyos lépéshez a legfőbb lökést az adta, hogy a napokban a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium hivatalos levélben értesítette a fővárost arról, egy fillérrel sem fizet többet a magyar állam, ha a 3-as metró teljes felújításának a költségei meghaladják a korábban véglegesített 139,5 milliárd forintos keretet. A Fővárosi Közbeszerzési Lebonyolító és Minőségbiztosító Kft. honlapján a három – déli, középső és északi – szakaszra külön-külön kiírt tenderből már csak egy, a Lehel tér és a Nagyvárad tér közötti állomások felújítására meghirdetett, többszörösen módosított dokumentumcsomag böngészhető. Ezek alapján a végső ajánlati határidő most csütörtökön zárul, de információink szerint Tarlós István arra készül, hogy olyan előterjesztést nyújt be a Fővárosi Közgyűlésnek, amely mindhárom tendert eredménytelennek nyilvánítja, s végül a képviselők mondhatnák ki a végső szót a csonka, 70 milliárdosra szűkülő beruházásról. A csaknem 69 milliárd forintból – kormánygaranciára felvett fővárosi hitelből – Oroszországban felújítandó szovjet metrókocsik második szerelvénye novemberben érkezhet Budapestre. Az egyszer már módosított fővárosi tervek szerint márciusban kezdődött volna a tényleges munka a 3-as vonal déli és északi szakaszán, míg a középsőn elindulhatna az első felújított szerelvény.
Orbán Viktor miniszterelnök alig egy hete ígérte meg újfent a metróberuházás felgyorsítását Tarlós Istvánnak.