A retró megállókat nem érinti a felújítás

Elmaradhat a hármas metró valamennyi megállójának a felújítása, Tarlós pedig megfelezné a költségeket.

2016. 10. 12. 4:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Elmaradhat a 3-as metró valamennyi megállójának a felújítása, Tarlós István főpolgármester pedig javaslatot készít a beruházás eredetileg 140 milliár­dos költségének megfelezésére – tudta meg a Magyar Nemzet belső városházi forrásokból. A jelenleg rendkívül rossz műszaki állapotú 3-as metróra készülő felújított szerelvények új síneken, korszerű biztonsági berendezésekkel járhatnak majd 2019 végétől Újpest-központ és a korábban felújított végállomás, Kőbánya-Kispest között. Utóbbi kivételével azonban 19 lepusztult, a hetvenes-nyolcvanas évek hangulatát árasztó, elhanyagolt állomáson szállhat majd ki az utas a megújult metrókocsiból.

Magyarország legnagyobb forgalmú vonalán naponta több mint félmillió ember utazik. Az ügy hátterében az áll, hogy elszálltak azok a költségek, amelyekre még idén júliustól várt ajánlatokat a BKV, s információink szerint a legkedvezőbb pályázatok is több tíz százalékkal haladják meg az eredeti becsléseket. Ha valóban elhagyják az állomások felújítását, ezzel együtt pedig az Európai Unió előírásai szerint kötelező akadálymentesítését, illetve a megállók felszíni rendezését, akkor akár határidő előtt, fél áron befejezhetnék a munkálatokat.

Mint megtudtuk, a főpolgármesternek e súlyos lépéshez a legfőbb lökést az adta, hogy a napokban a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium hivatalos levélben ér­­­tesítette a fővárost arról, egy fillérrel sem fizet többet a magyar állam, ha a 3-as metró teljes felújításának a költségei meghaladják a korábban véglegesített 139,5 milliárd forintos keretet. A Fővárosi Közbeszerzési Lebonyolító és Minőségbiztosító Kft. honlapján a három – déli, középső és északi – szakaszra külön-külön kiírt tenderből már csak egy, a Lehel tér és a Nagyvárad tér közötti állomások felújítására meghirdetett, többszö­rösen módosított dokumentumcsomag böngészhető. Ezek alapján a végső ajánlati határidő most csütörtökön zárul, de információink szerint Tarlós István arra készül, hogy olyan előterjesztést nyújt be a Fővárosi Közgyűlésnek, amely mindhárom ten­dert eredménytelennek nyilvánítja, s végül a képviselők mondhatnák ki a végső szót a csonka, 70 milliárdosra szűkülő beruházásról. A csaknem 69 milliárd forintból – kormánygaranciára felvett fővárosi hitelből – Oroszországban felújítandó szovjet metrókocsik második szerelvénye novemberben érkezhet Budapestre. Az egyszer már módosított fővárosi tervek szerint márciusban kezdődött volna a tényleges munka a 3-as vonal déli és északi szakaszán, míg a középsőn elindulhatna az első felújított szerelvény.

Orbán Viktor miniszterelnök alig egy hete ígérte meg újfent a metróberuházás felgyorsítását Tar­­lós Istvánnak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.