Kampánypénzek: kormányközeli lapok jártak jól

A Mészáros Lőrinc-féle Mediaworks, a Magyar Idők és a Magyar Hírlap járt a legjobban.

Lőrincz Tamás
2016. 10. 29. 5:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Magyar Idők és a Mediaworks járt a legjobban, de a Magyar Hírlapnak is bőven jutott a kvótanépszavazási hirdetési pénzekből – derül ki az Állami Számvevőszéknek a héten nyilvánosságra hozott adataiból. A kabinet az október 2-i népszavazás előtt, idén augusztusig két ügynökséget kért fel a kormányzati intézkedésekről szóló lakossági tájékoztató hirdetéseivel kapcsolatos feladatok ellátására. Az érintett cégek – a Network 360 Reklámügynökség Kft. és az Affiliate Network Kft. – csaknem bruttó 6,5 mil­liárd forintot kaptak, majd ezt követte augusztus 1-jén egy bruttó 2,4 milliár­dos szerződés, aztán augusztus 19-én egy újabb 2,5 milliárdos, amelyet szintén ezzel a két céggel kötöttek.

Lázár János szerint viszont a kormánnyal szerződésben álló ügynökségek vezetőit kell megkérdezni, milyen szempontok alapján osztják el a hirdetésekre szánt pénzeket. Az újságírók a heti kormányinfón arról kérdezték a minisztert, mennyire tekinthető tiszta gazdasági környezetnek, ha a kormány hirdetési pénzeiből többnyire a kabinethez közeli médiumok részesülhetnek. Lázár János korábban jelezte, nem feltétlenül ért egyet az elosztási mechanizmusokkal, de szerinte ezek kialakítása az ügynökségek feladata, arra a kormánynak semmilyen ráhatása nincs, hogy a vele szerződött ügynökségek melyik hirdetési felületet vegyék igénybe.

Az Állami Számvevőszék adatai szerint a kormány nagyjából 800 millió forint értékben hirdetett augusztus 25. és október 2. között az online és a nyomtatott újságokban. A pénzek elköltésének aránytalanságát azonban jól mutatja, hogy a keretből nagyjából 50 újság részesülhetett, miközben több mint 200 nyomtatott és 250 online újság jelezte, hogy befogadná a hirdetéseket.

A kampánykeretnek ráadásul majdnem a fele két céghez, a Mediaworkshöz és a vállaltan kormánypárti Magyar Időkhöz ment. Az akkor még a Népszabadság felvásárlása előtt álló, tizenkét újságot megjelentető Mediaworks összesen 225 millió forintért jelentetett meg kormányzati hirdetéseket, míg a tulajdonába kerülő, négy megyei lapot kiadó Pannon Lapoknál 56 millióért hirdetett a kormány.

A vállaltan kormánypárti Magyar Idők szintén jól járt a kvótanépszavazással. Augusztus 25. után ugyanis mindennap megjelent náluk egy egész oldalas kormányzati hirdetés – napi 2,2 millió forintért –, és egy szalaghirdetés is, darabonként 457 ezer forintért. Szeptember 28-án kiadtak egy 16 oldalas mellékletet is, amiért 36,5 millió forintot kaptak, míg a Magyaridők.hu-n futó hirdetésekért további 50 millió forint jár nekik. A velük szerződő Affiliate Network Kft. ennek megfelelően több mint 170 millió forintos megbízást adott a lapnak. A Magyar Idők és a Mediaworks – beleszámítva a Pannon Lapokat – tehát csaknem 450 millió forintot hasított ki a több mint 800 milliós kormányzati kampányból.

A maradék pénz legnagyobb részét a Hajdú-bihari Naplót, az Észak-Magyarországot, valamint a Kelet-Magyarországot – illetve ezek online verzióját – is kiadó Russmédia kapta, amelyben összesen 120 millióért jelentek meg hirdetések. Nagyobb összeget kapott a kormánypárti Magyar Hírlap is, amelyben – az Állami Számvevőszék adatai szerint – 51 millióért hirdetett a kabinet.

Nem lehetett csalódott a Kajmán-szigeteken bejegyzett Lapcom kiadó sem, amely a Délmagyarország és a Kisalföld mellett a legnagyobb példányszámú nem országos napilapot, a Borsot is kiadja. A népszavazási kampány időszakában összesen 80 millió forintért kapott hirdetési megrendeléseket, míg a Storyt, a Színes RTV-t, a Meglepetést, valamint a Bestet is kiadó CM Sales kiadó 40 millió forint értékben.

Érdekes pont az Állami Számvevőszék adatsorában, hogy a többnyire inkább a baloldalhoz sorolt ATV szintén részesült a pénzekből. A csatorna online felülete 40 millió forintot kapott különböző bannerek elhelyezéséért. Nagyobb összegben – összesen 33 millió forint értékben – hirdettek még a Nógrád Megyei Hírlapban.

A fenti újságokon kívül megjelenő hirdetések jellemzően néhány százezer forintot vagy még annyit sem tettek ki, a legtöbb lapban pedig egyáltalán nem jelentek meg hirdetések.

Az Állami Számvevőszék adatai csak az online, illetve a nyomtatott sajtóra terjednek ki. A hatályos szabályozás szerint ugyanis az ebbe a körbe tartozó médiumoknak nyilvánossá kell tenniük a kampányt megelőző időszakban, hogy milyen árakon fogadják be a politikai hirdetéseket, majd a kampány zárását követően a számvevőszék – az újságok saját bevallása alapján – közzéteszi, hogy milyen értékben jelentek meg hirdetések. Az Állami Számvevőszék kimutatása azonban akár pontatlan is lehet; ha ugyanis valamelyik lap nem adja le az adatokat a megadott határidőig, akkor nem kerül be a kimutatásba. A számvevőszék azonban nem jogosult ellenőrizni az adatok valódiságát, ez a területileg illetékes választási bizottságok feladata.

A hirdetési „tortából” nem részesülő lapok egyébként gyakran kifogásolják, hogy ismeretlen szempontok alapján osztják szét a hirdetési pénzeket. A Magyar Időkről például hivatalosan nem tudni, hogy hányan olvassák, mégis rendszeresen hirdet benne a kormány. Közben olyan nagyobb olvasottsággal működő lapok maradnak ki a szórásból, mint az Index.hu, valamint még a bezárása előtt legnagyobb politikai napilapnak számító újság, a Népszabadság.

Lapunk megkérdezte a pénzek elosztásáról döntő ügynökségeket, milyen szempontokat mérlegelnek, amikor szerződést kötnek egy újsággal. Megkeresésünkre azonban nem érkezett válasz. A közvetlenül a népszavazás előtt kiosztott 800 millió fele a Magyar Időkhöz és a Mediaworkshöz ment.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.