„Ma Magyarországon a magyar választópolgárokat megkérdezve, elsöprő többségben vannak azok, akik Kádár Jánost és életművét az ország dicsőségfalára írják” – mondta kedden a parlamentben Lázár János a jobbikos Mirkóczki Ádám kérdésére. A kancelláriaminiszter szavai azért is tűnnek furcsának, mert pártja volt az egyik első ellenzéki erő a rendszerváltás hajnalán Magyarországon, és a Fidesz alapítói éppen a Kádár-rendszerrel szemben határozták meg magukat.
Lázár szerint ehhez képest a rendszerváltás után 26 évvel is „magas azoknak az aránya, akik Szent István, Mátyás király mellett kimagasló történelmi személyiségnek tartják azt az embert, aki legalább 400 ember meggyilkoltatását saját maga rendelte el, és több tízezer ember bebörtönzéséért felelős”. Kérdés, mi az oka ennek, főleg, hogy mostanra már számos mű, történészi munka foglalkozott a korszakkal. Persze korántsem elég. (Szőnyei Tamás „Nyilvántartottak” című könyve például nagy siker volt, a mű ugyan alapvetően azt taglalja, a kádári állambiztonság hogyan „kezelte” a rendszerváltás előtti könnyűzene világát, de például azt is megtudhatjuk belőle, hogy elég volt egy házibulin elsütött politikai tartalmú vicc, hogy az ember a III/III látókörébe kerüljön, és akár az egyetemről is eltiltsák.)
Kádár János rendszeréről ma már elég sokat lehet tudni, persze akkor, amikor hatalomban volt, sokkal kevesebbet, de azt például akkor és most is, hogy Kádár János nem lopott, míg a mai hatalom igen: akár ez is lehet egy oka annak, hogy főleg a negyvenévesnél idősebbek máig erős nosztalgiát érezhetnek az akkori időszak iránt – mondta a Magyar Nemzet Online-nak Ungváry Krisztián. A történész szerint a mélyebb ok az lehet, hogy a magyar társadalom nagy része alapvetően kudarcként élte meg a rendszerváltást, és ezért minden pozitívnak tűnhet, ami ezt megelőzően történt. „A szabadság, az emberi jogok kérdése, a demokrácia ügye az akkor élők kilencven százalékának ingerküszöbét nem érte el, ezzel is szembe kell néznünk” – fogalmazott Ungváry Krisztián, hozzátéve, hogy „a szabadság iránti igényhez szükség van egy bizonyos jólétre, és ezt a Kádár-korszak idején a magyar társadalom soha nem tapasztalta meg: ahhoz például, hogy igényem legyen külföldi napilapok olvasására, kell hogy tudjak idegen nyelveket, de a magyar népesség túlnyomó része nyilván semmilyen idegen nyelven nem beszélt”.