Iskolabezárások: javult a helyzet

Mára nagyjából ugyanannyi intézményt szüntetnek meg, amennyit létrehoznak.

Hutter Marianna
2016. 11. 25. 5:45
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Több mint kétezer iskola szűnt meg az elmúlt tíz évben, miközben összesen alig több mint 800 intézmény nyílt – derült ki az Oktatási Hivatal lapunk által kikért adataiból. A legtöbb iskolát – 783 intézményt – még 2007-ben, a szocialisták kormányzása alatt zárták be, igaz, új intézményeket is abban az évben alapítottak a legnagyobb számban. Az iskolabezárási hullám 2008-ban is folytatódott, ekkor több mint 260 intézményre került lakat. Bár az adatok szerint 2015-ben is több mint 300 iskola zárt be, a valóságban ez nem tényleges megszüntetést jelent. Ekkor ugyanis az Emberi Erőforrások Minisztériumának (Emmi) fenntartásából a Nemzetgazdasági Minisztériumhoz kerültek a szakképzést folytató középiskolák, amelyek így az akkor megalakuló szakképzési centrumok tagintézményeivé váltak. Az idei év eddig nem hozott számottevő változást az oktatási intézmények számában: 33 iskola zárt be, míg 36 jött létre.

Ugyanakkor a Fidesz–KDNP-kormányhoz is kötődik egy jelentősebb iskolabezárási hullám: 2011-ben 175 intézményt szüntettek meg, míg ugyanebben az esztendőben mindössze 101 nyitotta meg kapuit. Ekkor Hoffmann Rózsa volt az oktatási államtitkár, aki éppen az iskolabezárások ellen és a falusi iskolák megőrzése mellett emelte fel a szavát. Az államtitkár nevéhez köthető köznevelési törvény rögzítette is, hogy minden településen, ahol nyolc iskoláskorú gyerek van, működnie kell alsó tagozatnak. Ennek köszönhetően 2012 után megállt a bezárási hullám, és néhány iskolát sikerült újranyitni. A köznevelési statisztikai évkönyv szerint egyébként a 2014/2015-ös tanévben országszerte összesen 4125 iskola működött.

A csökkenő gyermeklétszám miatt kevesebb iskola, pedagógus és segédszemélyzet kell, ami jelentős pénzügyi megtakarítás az állami költségvetésnek. Amennyiben ezeket a forrásokat nem vonják ki az oktatásból, felhasználhatók lennének a legnehezebb körülmények között dolgozó iskolák fejlesztésére – nyilatkozta lapunk megkeresésére Setényi János oktatáskutató. A szakember leszögezte: a bezárások ügye önmagában nem érdekes. A kertvárosi agglomerá­ciókban például – ahol a sok beköltöző és a magas gyerekvállalási hajlandóság miatt kapacitáshiány van – folyamatosan nyílnak iskolák, míg más, kevésbé népszerű körzetekben bezárják az intézményeket. Látható egy harmadik folyamat is: a falusi kis iskolák egy része úgy él túl, hogy tiszta cigány iskolává válik, míg a jobb családi hátterű tanulók „kimenekülnek” egy járási központban frissen alapított egyházi intézménybe – hangsúlyozta az oktatáskutató.

Setényi János szerint a döntéshozóknak el kellene gondolkodniuk azon, hogy képes-e a sok kisebb tankerületre tagolódó Klebelsberg Intézményfenntartó Központ szervezete térségi kapacitástervezésre és menedzselésre, vagyis megfelelő döntést tudnak-e hozni arról, hogy például szükség van-e új iskolára Budakeszin, ha a Zsámbéki-medencében üresen állnak az intézmények. Kérdés az is, hogy ha van rendezőelve az oktatási kapacitások térségi kezelésének, akkor az a minőségre, az esélyegyenlőségre vagy a kettő keverékére épül-e. Továbbá azon is érdemes elgondolkodni, hogy érvényesülnek-e gyakorlati szempontok a tervezésben. Ilyen lehet például az, hogy az óvodákat és az alsó tagozatokat helyben tartsák, míg a felső tagozatokat összpontosítsák a térségekben.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.