Jógával oldható az iskolai stressz

A szakértők szerint a tanórákba épített feszültségkezelés könnyíthet a gyermekek szorongásán.

Kuslits Szonja
2016. 11. 03. 13:08
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szorongást csökkentő alternatív mozgásformákra lenne szükség a testnevelésórákon, hogy ezzel is csökkentsék a gyermekek mindennapi lelki terheit. A szakemberek arra figyelmeztetnek, hogy az iskolásokra nehezedő sulistressz miatt már nem elég a hagyományos erősítés, szükség van a pedagógiai repertoár bővítésére – derült ki a lapunkhoz eljuttatott szakmai közleményből. Ebben Bagdy Emőke ismert klinikai szakpszichológus kifejti: akár már heti egyórányi relaxáció is sokat jelenthet a túlterhelt környezetben, a jelenlegi iskolarendszer szerkezete azonban még nem elég rugalmas, és sajnos sokszor a szülők alaptalan félelmei is akadályozzák a diákok lelki egészségének megőrzését.

Mint írták, egyre több pedagógus és mentálhigiénés szakember hangsúlyozza, hogy a gyerekekre nehezedő nyomás csökkentéséhez szükség van olyan alternatív módszerek bevezetésére a tanórákon – köztük a testnevelésórán is –, mint a relaxáció, a jógagyakorlatok vagy éppen a tánc és a kreatív mozgás. A lazítással, kikapcsolódással együtt járó tevékenységek ugyanis javítják a koncentrációt, a testtartást és az egyensúlyérzéket is.

A kifejezetten ingergazdag környezetben felnövő gyerekeknek különösen nagy szükségük lenne a relaxációra. Bagdy Emőke klinikai szakpszichológus szerint minimálisan már heti egy óra is segíthetne, amikor a gyerekek az elengedett állapotban néhány percre csak önmagukra figyelnek. A mai túlfeszített iskolarendszerben azonban nehezen jut idő arra, hogy a pedagógusok és a család fokozott figyelmet fordítson a testi és lelki egészség kapcsolatára. Úgy véli, hogy a kötelező óraelemek, amelyeket az alaptanterv tartalmaz, bombabiztosan megszilárdultak, kitöltik szinte a teljes tanórát, és csak kevés szabad mozgású idősáv marad.

– A merev iskolarendszer mellett sokszor csalódtam a szülőkben is, amikor jó szándékkal iskolai relaxációt javasoltam a testnevelésórákon. Azzal szembesültem, hogy például a meditáció oktalan félelmet keltett bennük. A megoldást egyrészt az iskolarendszer átalakításában látom, ahol a szülők és pedagógusok megegyezése nyomán több a szabad mozgástér és választási lehetőség – tette hozzá Bagdy Emőke.

Az országban egyébként léteznek jó példák, a budapesti Derkovits Gyula Általános Iskola vagy a szentgotthárdi Arany János Általános Iskola is ilyen. Az előbbi intézményben az órák részét képezi a heti rendszerességgel végzett jógagyakorlat, míg utóbbinál csak nemrégiben vezették be.

– Fél éve tartunk alsósoknak gyerekjógaórákat a kolléganőmmel, de azt máris elmondhatom, hogy nagyon jó fogadtatása volt, és a szülők is pozitívan álltak hozzá. A gyerekek várják és szeretik ezt a mozgásformát, ahol játékosan, mondókákkal, mesébe ágyazva játszunk, mozgunk együtt. A foglalkozást pedig relaxációval fejezzük be. A kicsik ez alatt az idő alatt megpihennek, és a saját testtudatuk is fejlődik – monda el a szentgotthárdi Arany János Általános Iskola tanítónője, Dancsecs Borbála.

Nincs segítség?

A gyermekek 25-30 százaléka küszködik legalább egy pszichológiai vagy pszichiátriai súlyosságú problémával, évente több százezer gyermeket kellene kezelnie a hazánkban dolgozó maroknyi szakembernek, miközben jelenleg mindössze 130-150 ágy van a hazai gyermekpszichiátriákon – írta meg korábban a Magyar Nemzet. Sok problémával küzdő gyereknek ráadásul több száz kilométert kell utaznia azért, hogy megfelelő segítséget kapjon. Sófi Gyula, a Heim Pál Gyermekkórház pszichiátriai osztályának főorvosa, igazságügyi gyermekpszichiáter elmondta: Magyarországon a fiatalok 25 százaléka foglalkozik visszatérően az öngyilkosság gondolatával, és 12 százalékuk gondolt már arra, hogy jobb volna, ha nem is élne.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.