– Tegnap beléptünk az adventi ünnepkörbe, és Jézus születését, a karácsonyt várjuk négy héten át. Paradox módon sokaknak éppen ez a legszomorúbb időszak az évben, mert magukra hagyottan, szegénységben vagy otthontalanul élnek.
– Tény, nekik fáj ilyenkor talán a legjobban, mert Isten szociális lénynek teremtette az embert, nem bírunk egymás nélkül meglenni. Hetven-nyolcvan évvel ezelőtt, amikor sokkal többen éltek vidéken, az egymást ismerő, jól működő közösség nem engedte meg magának, hogy valakit egyedül hagyjon. Ha elindulna egy olyan törekvés, hogy mindenki csak egy szál gyertyával, egy almával szerezne örömöt annak, aki rászorul, abból nagyon szép mozgalom fejlődhetne ki. Ez csak elhatározás kérdése. Azt várja tőlünk az Örökkévaló, hogy annyit tegyünk, amennyi telik. Válasszunk ki egy embert, és higgyük, hogy a többit kiválasztja más.
– Milyen lépésekre volna szükség az állam részéről, hogy megakadályozza emberek sokaságának leszakadását?
– Valóban az állam az egyik felelős, azért bízzuk rá az adónkat, hogy abból oldjon meg ilyen problémákat. Ugyanakkor ezt a feladatot nem lehet csak az államra bízni, és még csak a civil szervezetekre sem. Mindenki segíthet, ha mással nem, hát azzal, hogy nem mond gonoszságokat a szegényekről. Ha egy társadalom szolidáris, akkor a tagjaiból választott parlament és kormány is az, és igaz ez visszafelé is. Jézus azt mondja: ha csak azokat szeretitek, akik titeket szeretnek, akkor mivel vagytok különbek a képmutatóknál?
– Ön két ciklusban is az azóta megszűnt SZDSZ képvelője volt. Hogyan értékeli, korábbi pártja – karöltve az MSZP-vel – többet tett a szegényekért, mint a jelenlegi? Akkoriban is sokan érezték úgy, hogy elengedték a kezüket.
– A mindenkori kormányok kísértése a probléma, mert a szegényekkel való törődés nem hoz a költségvetés konyhájára, csak visz. Ha valamin spórolni akarnak, akkor az a szociális- és egészségügy. Ezért csak hangsúlyokban, árnyalatokban lehet az egyik kabinet szociálisabb, mint a másik. Nagyon nehéz elmagyarázni, hogy nincsenek érdemtelen szegények.