Kiszelly Zoltán politológus
A kérdésre akkor tudunk jól válaszolni, ha külön-külön megvizsgáljuk a politika és az irgalom szavak jelentését, illetve ezek egymáshoz való viszonyát.
Politika alatt általában egy közösség együttélését kötelező érvénnyel szabályozó döntések (törvények) vitáját, elfogadását és végrehajtását értjük, amelynek során több társadalmi csoport értéke és érdeke is ütközik.
A 1989–90-es tárgyalásos átmenet konszenzusos demokráciát hozott: a legfontosabb (kétharmados) törvényekben legalább a két legnagyobb parlamenti pártnak meg kell(ene) egyeznie. Szerencsés esetben ez a megegyezés nemcsak a politika központi intézményeire (pl. az Alkotmánybíróságra) vonatkozik, hanem kiterjed olyan szakpolitikákra (pl. az oktatásra) is, amelyek csak több cikluson keresztül fejtik ki hatásukat.
Az 1990-es első szabad választás óta a magyar politika fokozatosan eltávolodott ettől a konszenzusos modelltől, és egyre inkább többségi modellé vált. Ebben a modellben a többségi választói felhatalmazás alapján a kormány érdemi változásokat eszközöl, és nem mindig veszi figyelembe az ellenzéki pártok által képviselt társadalmi csoportok értékeit és érdekeit. Az irgalom, vagyis annak felismerése, hogy „bánjunk másokkal is úgy, ahogyan szeretnénk, hogy ők is bánjanak velünk!”, a játékelméletben a közepes és hosszú idősíkban való gondolkodással és a nyertes-nyertes játszmával írható le.
Kétezer-tíz után az ország, ha lehet, még inkább a többségi demokrácia irányába mozdult el, a parlamenti kétharmad birtokában a kormánypártok konszenzus nélkül is tudtak érdemi döntést hozni. Éltek is ezzel a választói felhatalmazással, így a „rendszerváltás rendszerét” a „nemzeti együttműködés rendszere” váltotta fel.
A konszenzus hiányából a kormánypártok számára a többségi helyzet fenntartásának „szükségszerűsége” következik, ami a játékelméletben a rövid távú idősík, valamint a nyertes-vesztes játszma fogalmaival írható le. Ebben a modellben nincs helye az irgalomnak, mert az a kormánypártok vélt vagy valós nyertes pozícióját vesztessé változtatná, illetve az ellenzéket adott esetben megfosztaná a „totális” győzelemtől.