Elfogyott a türelem, sztrájk is jöhet a vasútnál

Elakadt a bértárgyalás, nem reagál a kormány, ami „már szappanoperára kezd hasonlítani”.

Markotay Csaba
2017. 01. 10. 16:23
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Elmaradt a bértárgyalások újabb fordulója ma a MÁV-nál, miután a kormány válasza nélkül sem az érdekképviseletek, sem a társaság vezetése nem tud miről egyeztetni. „Eddig volt türelem, de ez már szappanoperára kezd hasonlítani” – fogalmazott lapunknak Halasi Zoltán, a VDSZSZ Szolidaritás elnöke. Jelezte, ha a hónap végéig sem lesz elmozdulás, készek kollektív munkaügyi vitát kezdeni, azaz tiltakozó akciók vagy akár sztrájk is elképzelhető.

A MÁV-nál november végén kezdődtek meg a bértárgyalások. A vasutas szakszervezetek középtávú, 2-3 éves bérmegállapodást akarnak kötni a MÁV-csoporttal, és azt szeretnék, hogy a vasutasok fizetését a minimálbér és a garantált bérminimum emelésén túl 2018 végéig további 30 százalékkal emeljék. Ezt azzal indokolták, hogy a minimálbér emelése miatt ugyan a vasutasok egy részének nőtt a fizetése, de ezzel bértorlódás alakult ki, ezért azoknak a bérét is emelni kell, akik valamivel a minimálbér felett keresnek. (A minimálbér emelése a MÁV mintegy 38 ezer munkavállalójának harmadát, 12 ezer embert érintett közvetlenül.) A MÁV Zrt. ugyancsak egy hosszabb távra szóló bérfelzárkóztatási program bevezetését akarja elérni, de ehhez az kell, hogy a tulajdonos államot képviselő fejlesztési tárca válaszoljon arra, mekkora pluszpénzt tud adni a vasúttársaságnak.

Szakszervezeti becslések szerint ugyanis a kért 30 százalékos béremelésnek 15-20 milliárd forint lehet a „költségigénye”. Úgy tudjuk, hogy a MÁV vezetése az ügyben meg is kereste a tulajdonost, de konkrét választ eddig nem kapott. Lapunk a múlt héten a Seszták Miklós által vezetett Nemzeti Fejlesztési Minisztériumot is megkereste azzal kapcsolatban, hogy mekkora pluszforrást kaphat a MÁV az idei és a jövő évi béremelésekre, de erre azóta sem érkezett válasz.

– Egyre inkább érzékelhető az elvándorlás is a vasútnál, sokakat éppen az állam csábít el, hiszen például rendőrnek vagy határvadásznak mennek az emberek, a maradóknak pedig semmit nem tud mondani a szakszervezet – érzékeltette a helyzetet Halasi Zoltán. A létszámhiány már így is jelentős. Nemrég a Vasutasok Szakszervezetének elnöke, Meleg János a Hír TV-nek azt mondta, hogy jelenleg ezerfős a létszámhiány, és a jelenség minden területet érint. A helyzetet a szakszervezet szerint csak úgy lehetne kezelni, ha „vonzóbbá tennék a vasutas szakmát”, magyarul emelnék a béreket. A VSZ szerint a munkaerőhiány oka részben az elvándorlás, részben pedig az, hogy nem érkezik megfelelő létszámú utánpótlás a tömegével nyugdíjba vonuló dolgozók helyére. A Vasutasok Szakszervezetének adatai szerint 2019-ig további 4 ezer MÁV-alkalmazott számára esedékes a nyugdíjazás.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.