Újabb harcot indít a kormány a plakátpiac ellen

Még súlyosabban avatkozna be a közterületi reklámpiacba a Fidesz–KDNP a „településkép-védelmi” kormányrendelettel.

2017. 03. 13. 5:06
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Még súlyosabban avatkozna be a közterületi reklámpiacba a Fidesz–KDNP az európai uniós illetékeseknek már megküldött „településkép-védelmi” kormányrendelettel, mint az azt megalapozó törvény – derült ki a lapunk birtokába került tervezetből. A leendő jogszabály gyakorlatilag kiirtaná a Budapesten és Magyarország városaiban meglévő, jelentős részben a Magyar Nemzettel közös tulajdonosi körhöz tartozó Mahir Cityposter Kft. tulajdonában álló hirdetőoszlopokat, a politikai és gazdasági hirdetéseket pedig kizárná.

A tavaly decemberben a parlament kormánypárti többsége által megszavazott törvény szövege csak olyan általánosságokat említ, miszerint nem sérülhet a „település vagy településrész jellegzetes, értékes, illetve hagyományt őrző építészeti arculata”, illetve „érvényre kell juttatni azt az alapelvet, hogy a reklámok mennyisége és településképet befolyásoló jellege a településkép védelmének megfelelő, észszerű mértékű legyen”.

Az észszerűség mértékét a kormányrendelet-tervezet nem bízta a véletlenre, hiszen kimondja: „Reklám közzétételére, illetve reklámhordozóként, reklámhordozót tartó berendezésként közterületen közművelődési célú hirdetőoszlop kivételével hirdetőoszlop nem alkalmazható.”

S hogy mi is az a „közművelődési célú” hirdetőoszlop? Erről is pontos útbaigazítást kapunk: biztosan nem Mahir-oszlop, amelyből jelenleg 650 van csak Budapesten. A javaslat a hagyományos hirdetőoszlopokat nem is tekinti utcabútornak, csak a „közművelődésit”, az utasvárót, az úgynevezett kioszkot, információs vagy más célú berendezést.

Így amit az ugyancsak kormánypárti vezetésű fővárosi önkormányzatnak nem sikerült elérnie 2016 januárjában az önkényes oszlopbontással, most egy hónap alatt megtennék.

A rendelet ugyanis az elfogadástól számított 30. napon lépne hatályba. Annak ellenére, hogy a Debreceni Ítélőtábla február végén szinte minden pontban a Mahirnak adott igazat, s jogerős, megfellebbezhetetlen döntésével kimondta: hatálytalan és érvénytelen a Fővárosi Közgyűlés döntése az utcabútorok reklámcélú használatára 2006-ban kötött és 2031-ig érvényes szerződés felmondásáról.

Amit a rendelet alapján aligha tud majd teljesíteni a Mahir: közművelődési célú hirdetőoszlop létesítéséről és fenntartásáról az önkormányzatoknak kell gondoskodniuk, s az oszlopon az adott település közművelődési intézménye hirdethet csak. Információnk szerint ennek ellentmond az az idén januártól tapasztalt fővárosi gyakorlat, amely a teljes oszlopeltávolítási kudarc miatti bosszúnak is tekinthető: a Mahir hirdetőfelületein ugyanis jelenleg egy fővárosi színházi hirdetés sem található, holott a cég szerződésben vállalt jelentős kedvezményt ad ezen kulturális intézményeknek.

Ugyanakkor teljesen átszabná az óriásplakátok rendszerét is, szakértők szerint úgy, hogy az előírásokat jellemzően egy, a kormánypártok bizalmát élvező társaságra szabják. Ez a cég nem más lehet, mint az oszlopháború nyertesének is tekintett francia tulajdonú JCDecaux Hungary Zrt., amely több mint egy éve megtáltosodott: a fővárosi tömegközlekedési megállókban és azok környékén egyre több új reklámhelyet létesítettek, s amíg a Mahirt minden úton megpróbálták ellehetetleníteni, a franciák egyre-másra kapták meg a Fővárosi Közgyűlés tulajdonosi bizottságának hozzájárulásait a telepítésekhez. A JCDecaux a Mahirral egy időben kötött szerződésének teljesítésével csaknem egy évtizedig adós maradt, s ezt a 2010 utáni fővárosi vizsgálatok is alátámasztották.

Az óriásplakátokra egy kurta-furcsa szabályt állítana a kormányrendelet: „Az utcabútorok kivételével a reklámhordozót tartó berendezés reklámhordozók elhelyezésére igénybe vehető felülete a tizenegy négyzetmétert nem haladhatja meg.”

A szándék egyértelmű: a nagyobb méretű berendezések eltávolítása a javaslat egyelőre névtelen megfogalmazója szerint a reklámhordozó, illetve az adott ingatlan tulajdonosának „egyetemleges” felelőssége lesz. Tehát ha például a Mahir vagy az azonos tulajdonosi körhöz tartozó Publimont Kft. nem bontaná el a saját óriásplakát-tartóit Budapesten, a főváros immár joggal jöhetne a dózerekkel, ráadásul saját ez irányú költségeit is követelhetné, akár peres úton.

Egyelőre azonban a Mahir Cityposter Kft. követel a fővárostól: a Debreceni Ítélőtábla döntése alapján legalább 1,27 millió forintos perköltséget. A társaság számításai szerint viszont 2016 januárjáig visszamenőlegesen nemcsak az akkor tönkretett, több mint másfél száz hirdetőoszlop egyenként nagyjából egymilliós kártételét, hanem az azóta elmaradt hirdetések miatt kieső bevételeket, a nem vagyoni hátrány miatt nekik járó összegeket is követelhetik. Becslések szerint akár több száz millió forintot is követelhetnek majd a fővárostól, s az önkormányzatnak az adófizetők pénzéből ezt előbb-utóbb ki is kell fizetnie.

Magyar György, a cég jogi képviselője lapunk érdeklődésére elmondta: ma tárja megbízója elé javaslatát egy peren kívüli megoldásra. Az ügyvéd a kormányrendelet-tervezet vizsgálatára is megbízást kapott, így az azzal kapcsolatos esetleges jogi lépések is terítéken lesznek a Mahir és az ügyvédi iroda mai megbeszélésén.

Azonban azt, hogy ez nem csak a Mahir ügye, jelzi a Magyar Reklámszövetség 2016. december 13-i állásfoglalása a parlamentben aznap elfogadott, a településkép védelméről szóló törvényről, ami így szól: „Megsemmisíti a kormány a közterületi reklámozást.” A szervezet szerint a jogi szabályozás alaptörvénybe ütközhet, sértheti a versenyjogot és több európai uniós előírást is.

A harmadik Orbán-kormány és parlamenti többség a korábbi években is képes volt saját gazdasági-politikai érdekei szerint módosítgatni a jogszabályokat. Mint a tavaly októberi kvótanépszavazás kampányának végén kiderült: a miniszterelnök bizalmasának számító Garancsi István cége, az Esma villanyoszlopokra szerelhető, úgynevezett lengőkaros hirdetésekből több mint ötezret adott el a kormánynak 238 millió forintért. Az ilyen típusú hirdetéseket 2015-ig jogszabály tiltotta.

A településkép-védelmi törvény végrehajtására készített kormányrendelet-tervezetet jelenleg Brüsszelben vizsgálják, az általunk megszerzett dokumentumot a Miniszterelnökség többszöri kérésünkre sem adta ki, kérdéseinkre választ máig nem kaptunk.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.