Elhanyagolja az állami iskolákkal kapcsolatos feladatait a szakminiszter, miközben kiemelt figyelmet fordít az egyházi intézmények dolgára – véli a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ). Közleményében hozzáteszi: egy szekuláris államban, mint amilyen Magyarország, ezt nem lehet megtenni, ezért az érdekképviselet utólagos alkotmánybírósági normakontrollt kezdeményez a fennálló helyzettel kapcsolatban, és „ha erre a jogszabály lehetőséget ad”, az Egyenlő Bánásmód Hatósághoz is fordul.
Minderre azért jutott a szakszervezet, mert szerinte az egyházi iskolák aránytalanul több pénzből gazdálkodhatnak, mint a Klebelsberg Központhoz tartozó államiak, módszertani és tankönyvválasztási szabadságot élveznek, ráadásul körzetes kötelezettségeik sincsenek, így kiválogathatják a legjobb képességű tanulókat akár az egész országból, ami szegregációt is eredményezhet. Ezzel szerintük az állam a saját intézményrendszerével és az annak szolgáltatásait igénybe vevő tanulókkal szemben valósít meg hátrányos megkülönböztetést.
Nem azzal van baj, hogy az egyházi iskolák (jól) megbecsült részei a magyar közoktatásnak, hanem azzal, hogy az állami iskolákba járó diákok tömegei (szüleikkel, pedagógusaikkal együtt) kimaradnak e lehetőségekből – írják.
A „másik oldalon”, vagyis az egyházi iskolába járók esetében pedig a világnézetileg nem elkötelezett oktatáshoz való jog sérül – véli a PDSZ.