Ami a kelebiai vasúttal történik, az nem egyszerű korrupció, hanem hazaárulás – jelentette ki az LMP társelnöke csütörtöki sajtótájékoztatóján, amelyet a felújítandó Budapest–Belgrád-vasútvonal magyarországi szakaszának költségei kapcsán tartottak.
Mint ismert, a jelenlegi becslések szerint legalább 750 milliárd forintba kerülő, 85 százalékban a magyar államnak nyújtott kínai hitelből finanszírozott beruházás során kétvágányossá teszik a szerb határtól, Kelebiától Budapestig tartó vasútvonalat, és alkalmassá teszik arra, hogy a tehervonatok akár óránkénti 160 kilométeres sebességgel haladhassanak rajta. A beruházás célja, hogy a kínai áruk gyorsabban jussanak el a görögországi Pireusz kikötőjéből Európába. Ezzel csak az a baj, hogy ez inkább Kína érdeke, mintsem Magyarországé, amely legfeljebb a növekvő vámbevételekben reménykedhet. Ráadásul a vasútvonal elkerüli a magyar nagyvárosokat, így a személyszállításban sem lesz jelentősége.
Az sem mellékes Hadházy Ákos szerint, hogy a beruházás igencsak túl van árazva. A tervezett vasútvonal kilométerenkénti 4,5 milliárd forintos árával sokkal magasabb színvonalú szupervasutak költségeivel vetekszik: a most átadott Berlin–München ICE-vonal átszámítva kilométerenként nagyjából 5,9 milliárd forintba került. A vonal magában foglal több mint 20 alagutat, 300 vasúti és 170 közúti hidat, a Budapest–Belgrád-vonal viszont szinte teljesen sík terepen fut majd.
További körülmény, hogy a sajtótájékoztatón felszólaló Jeszenszky Géza volt külügyminiszter szerint semmiféle gazdasági realitása nincs, hogy Kína Európa felé irányuló kereskedelmi forgalma a Budapest–Belgrád-vasutat használná majd a jövőben. Ennek egyik oka, hogy a Pireusz és Belgrád közötti vasútvonal rendkívül rossz állapotban van, s a jövőbeni felújításáról egyelőre nincsenek is hírek.
Az Iránytű Intézet friss felmérése szerint a magyar lakosság többsége sincs elragadtatva a kínai hitelből építendő vasút ötletétől. A megkérdezettek 56 százaléka nem tartja szükségesnek a vasútvonal megépítését, 31 százalékuk szerint viszont szükséges a beruházás. Kizárólag a Fidesz–KDNP táborában alkotnak többséget – 51 százalékkal – a vasútvonalat támogatók. Legkevésbé az LMP támogatói tartják szükségesnek, de minden választói csoportban abszolút többséget alkotnak a vonalat nem támogatók.