Hadházy Ákos: Hazaárulás a kelebiai tehervasút

Feleslegesnek és túlárazottnak minősítette az LMP-s politikus a kínai hitelből épülő vonalat. Az Iránytű kutatása ezt erősíti.

Molnár Richárd
2018. 01. 11. 18:24
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ami a kelebiai vasúttal történik, az nem egyszerű korrupció, hanem hazaárulás – jelentette ki az LMP társelnöke csütörtöki sajtótájékoztatóján, amelyet a felújítandó Budapest–Belgrád-vasútvonal magyarországi szakaszának költségei kapcsán tartottak.

Mint ismert, a jelenlegi becslések szerint legalább 750 milliárd forintba kerülő, 85 százalékban a magyar államnak nyújtott kínai hitelből finanszírozott beruházás során kétvágányossá teszik a szerb határtól, Kelebiától Budapestig tartó vasútvonalat, és alkalmassá teszik arra, hogy a tehervonatok akár óránkénti 160 kilométeres sebességgel haladhassanak rajta. A beruházás célja, hogy a kínai áruk gyorsabban jussanak el a görögországi Pireusz kikötőjéből Európába. Ezzel csak az a baj, hogy ez inkább Kína érdeke, mintsem Magyarországé, amely legfeljebb a növekvő vámbevételekben reménykedhet. Ráadásul a vasútvonal elkerüli a magyar nagyvárosokat, így a személyszállításban sem lesz jelentősége.

Az sem mellékes Hadházy Ákos szerint, hogy a beruházás igencsak túl van árazva. A tervezett vasútvonal kilométerenkénti 4,5 milliárd forintos árával sokkal magasabb színvonalú szupervasutak költségeivel vetekszik: a most átadott Berlin–München ICE-vonal átszámítva kilométerenként nagyjából 5,9 milliárd forintba került. A vonal magában foglal több mint 20 alagutat, 300 vasúti és 170 közúti hidat, a Budapest–Belgrád-vonal viszont szinte teljesen sík terepen fut majd.

További körülmény, hogy a sajtótájékoztatón felszólaló Jeszenszky Géza volt külügyminiszter szerint semmiféle gazdasági realitása nincs, hogy Kína Európa felé irányuló kereskedelmi forgalma a Budapest–Belgrád-vasutat használná majd a jövőben. Ennek egyik oka, hogy a Pireusz és Belgrád közötti vasútvonal rendkívül rossz állapotban van, s a jövőbeni felújításáról egyelőre nincsenek is hírek.

Az Iránytű Intézet friss felmérése szerint a magyar lakosság többsége sincs elragadtatva a kínai hitelből építendő vasút ötletétől. A megkérdezettek 56 százaléka nem tartja szükségesnek a vasútvonal megépítését, 31 százalékuk szerint viszont szükséges a beruházás. Kizárólag a Fidesz–KDNP táborában alkotnak többséget – 51 százalékkal – a vasútvonalat támogatók. Legkevésbé az LMP támogatói tartják szükségesnek, de minden választói csoportban abszolút többséget alkotnak a vonalat nem támogatók.

A vasútvonal kapcsán tartott sajtótájékoztató eredetileg a Képviselői Irodaházban lett volna megtartva, Kövér László házelnök azonban nem engedélyezte Jeszenszky Géza részvételét az Országgyűlés fennhatósága alá tartozó épületben. Külön engedély szükséges ugyanis ahhoz, hogy országgyűlési képviselőkön és más tisztségviselőkön kívül egyéb személy is tarthasson sajtótájékoztatót. Lapunk kérdésére Jeszenszky elmondta, Kövér indoklás nélkül utasította el az engedélyt, mert nem kívánt eltérni a szabályzattól. „Vissza felé sült el az intézkedés, mert növelte a sajtóérdeklődést. Régóta ismerem Kövér Lászlót, ült ő már nálunk is, itthon, a fotelban. Elvhű ember, hiszen a szabályoktól egy régi ismerős és egy volt miniszter kedvéért sem tért el” – fogalmazott Jeszenszky.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.