További gyanúsítások is lehetnek

Teljes körű vizsgálatot folytat a BRFK a május 29-én este 21 óra 5 perckor hullámsírba merült Hableány sétahajó katasztrófája ügyé­ben, így egyebek mellett a magyar kapitány szerepét is vizsgálják a történtekben. Az eddig beszerzett órási bizonyítékhalmaz és tanúvallomások elemzése, értékelése során akár újabb gyanúsításokra is sor kerülhet. Jelenleg még az sem tisztázott, ki kormányozta a Viking Sigyn szállodahajót.

2019. 06. 19. 6:30
A Hableányt már kiemelték a Dunából, de a baleset számos részletét még homály fedi Fotó: Kurucz Árpád
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egyebek mellett a Hableány néhai kapitányának a szerepét is vizsgálja igaz­ságügyi szakértők közreműködésével a Budapesti Rendőr-főkapitányság (BRFK) hatvanfős különleges nyomozócsoportja – hangzott el tegnap a főkapitányság nemzetközi sajtótájékoztatóján.

A nyomozás jelenlegi fázisában az összegyűjtött bizonyítékok, tanúvallomások elemzése, értékelése folyik, és nem zárható ki, hogy újabb gyanúsításokra is sor kerülhet, hiszen például még az sem tisztázott, hogy a Viking Sigynt ki kormányozta.

Csécsi Soma szóvivő sorra vette a 28 halálos áldozatot követelő tömegszerencsétlenség óta tett nyomozati lépéseket, amelyek többségét a Magyar Nemzet korábban már a közvélemény elé tárta.

A Hableányt már kiemelték a Dunából, de a baleset számos részletét még homály fedi
Fotó: Kurucz Árpád

A szóvivő kitért arra is, hogy jelenleg folyik a – mások mellett nautikai, hydrológia, műszaki és orvos – szakértői vélemények kidolgozása, az eddig begyűjtött bizonyítékok, illetve tanúkihallgatások elemzése, amelyek alapján még egy sor kérdést kell megválaszolnia a nyomozásnak. Pontosan kell tisztázni minden részletet, minden résztvevő szerepét.

Így például a kormányos személye mellett az is vizsgálandó, hogy kipihenten lépett-e szolgálatba az ukrán kapitány. A nyomozásba még szemész orvos szakértőt is bevontak, akinek azt kell vizsgálnia, hogy a kapitány kilátott-e a hajóhídról az ütközés helyszínén a másik hajóra, illetve hogy a látása mennyire éles. A szóvivő azonban hangsúlyozta, hogy a szak­értői vélemények kidolgozása rendkívül időigényes. Mindenesetre a BRFK a teljes körű bizonyítás mellett is igyekszik a lehetőségekhez képest záros határidőn belül befejezni a nyomozást.

Az ügy jelenlegi egyetlen gyanúsítottját, a 64 éves ukrán Jurij C.-t, a Hableányt letaroló Viking Sigyn szállodahajó kapitányát – mint ahogy azt lapunk másnap megírta – még a tragédia estéjén megszondázták, és drogtesztnek vetették alá. Tegnap Csécsi Soma közölte: a kapitány sem alkoholt, sem drogot nem fogyasztott.

A szóvivő részletesen beszélt arról a nemzetközi sajtót is élénken foglalkoztató tényről, hogy a Viking Sigynt május 31-én már útjára engedték. A nyomozók, bűnügyi helyszínelők és szakértők teljes körű, szakszerű szemlét tartottak rajta, rögzítve minden olyan nyomot, ami a bizonyításhoz elengedhetetlen, valamint lefoglalták a hajó több mint két terabájtnyi adatot tartalmazó adathordozóit, illetve a hajózási és informatikai rendszer adatállományát.

A szóvivő kijelentette: a június 10-i, a visegrádi hajókikötőben végrehajtott második szemlét bizonyítás céljából hajtották végre a Viking Sigyn fedélzetén és hajótestén. Ekkor az első szemle megállapításait erősítették meg maradéktalanul, a hajót így ismét útjára engedhették.

Csécsi Soma többször hangsúlyozta, hogy jelenleg egy gyanúsítottja van az ügynek, az ukrán kapitány. A halálos tömegszerencsétlenséget okozó vízi közlekedés gondatlan veszélyeztetésével gyanúsított Jurij C., ha vádemelésig jut az ügy és a bíróság bizonyítottnak találja a bűnösségét, minimum két, maximum nyolc év szabadságvesztést kaphat, ám a bírói gyakorlat szerint kissé a közarányos büntetés feletti, öt-hat éves szabadságvesztésre lehet számítani.

Az újpesti hadikikötőben őrzött Hableány sérüléseit is szakértők vizsgálják, akik arra keresik a választ, hogy melyik sérülés mikor keletkezett, az ütközéskor vagy akkor, amikor a Sigyn maga alá gyűrve a hajótestet, megforgatta azt a víz alatt. Lapunk megírta, az ütközés következtében az azonnal elsüllyedő Hableány nemcsak hossz-, hanem keresztirányban is megpördült a tengelye körül.

Az áldozatok keresése jelenleg is tart, még három dél-koreai turista holtteste után kutatnak Budapesttől délre, 215 kilométeren a Dunában, az árterületén, illetve a hullámterén.

– A kutatást addig folytatjuk, amíg reális esély van az eltűntek megtalálására – fogalmazott a szóvivő. Az éjjel-nappal zajló kutatásban a BRFK vízirendőrei 16 hajóval vesznek részt a budapesti, a dunaújvárosi, a paksi, a bajai és a mohácsi vízirendőrőrs, a Készenléti Rendőrség munkatársainak és a dél-koreai parti őrség katonáinak a közreműködésével. Munkájukat speciális kutyák, valamint helikopterek és drónok is segítik.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.