Egy héten át a vasútvonalakra koncentrál a rendőrség

Az őszi, európai rendőrségi vasúti ellenőrzés célja a vasútbiztonság, a vasúti balesetek megelőzése.

Végh Attila
Forrás: police.hu; railpol.eu2020. 09. 08. 16:54
Szigorőan elllenőrzött vonatok
Forrás: police.hu
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Megszállták a rendőrök a vasútvonalakat. A Railpol (Vasúti Rendőrségek Európai Szervezete) által felügyelt 4. Rail Action Week elnevezésű vasúti ellenőrzés során az abban részt vevő országok rendőri egységei szeptember 7-én reggeltől szeptember 14-ig végeznek ellenőrzéseket. Az osztrák, a német, a cseh, a francia, az angol, a spanyol és az olasz rendőrség mellett, mint ahogyan az elmúlt hat év során minden alkalommal, a magyar rendőrség is részt vesz az akcióban.

Fotó: Railpol.eu

Az idei, őszi Railpol-hét a vasút biztonságáról, a vasúti közlekedés biztonságáról szól. A magyarországi helyzetet elemezve ez különösen fontos, az európai átlagnál nagyságrendekkel több a vasúti gázolás, a közúti–vasúti kereszteződésekben történt súlyos balesetek száma. A magyar vasúttársaság statisztikai adatai szerint évente átlagosan 80-90 ütközés és gázolás történik a vasúti kereszteződésekben. Idén a tavaszi, koronavírus-járvány miatt elrendelt korlátozó intézkedések hatására csökkent a közúti forgalom, így a vasúti balesetek száma is, ám májustól megnövekedett a szabálysértések, ezzel a balesetek száma is – 30 szerencsétlenség történt –, amelyek összesen két halálos áldozatot követeltek. Legutóbb szeptember 4-én Badacsonytördemic vasútállomás közelében ütközött vonat autóval, a gépkocsi vezetőjét súlyos sérülésekkel szállították kórházba, a személyvonaton senki nem sérült meg. Augusztus 8-án Sajóivánkán, a tilos jelzés ellenére hajtott rá egy autós a sínekre, aki nem élte túl a balesetet.

Fotó: Máv.hu

Bíber Anett, a MÁV Zrt. szóvivője szerint a balesetek számának növekedése már nyáron arra ösztönözte a céget, hogy a rendőrséggel közreműködve, a Railpol-akciótól függetlenül, augusztus 14-én elrendelték a vasúti átjárók, biztosítóberendezések ellenőrzését, az ott áthaladó járművek szabályos közlekedésének megfigyelését a Balaton és a Velencei-tó melletti utakon. A rendőrök szerint a leggyakoribb szabálysértés a vasúti jelzőberendezés tilos jelzésének figyelmen kívül hagyása. A berendezés jóval a vonat érkezése előtt már tilosat jelez, néhány autóvezető pedig úgy gondolja, a vonat még arrébb van, átfér a szerelvény előtt. Az emberi felelőtlenség ebben az esetben életveszélyes: Siófokon 2003. május 8-án 33 ember vesztette életét, amikor a tilos jelzés ellenére a sínekre hajtott egy autóbusz.

Lengyel János közlekedésrendészeti igazságügyi szakértő a Magyar Nemzetnek elmondta, egy mozdony fékútja 50 kilométeres óránkénti sebességnél is legalább 200 méter, lehetetlen megállítani a szerelvényt egy hirtelen elé hajtó jármű észlelésekor. A mozdony tömege ráadásul többszöröse a legnehezebb, legmasszívabb közúti jármű súlyának is, az öntöttvas ütközőkkel szemben semmi nem védi meg az autóban ülőket. Ha a sínre hajtó sofőrnek szerencséje van, akkor az ütközéskor a vonat lerepíti a sínről, ám ha maga alá gyűri a kocsit a mozdony, akkor általában nincs túlélője a balesetnek.

Fotó: Police.hu

Az ORFK kommunikációs szolgálatának közleménye szerint a szeptemberi nemzetközi akción belül az ország minden megyéjében ellenőrzik a vasúti átjárókra érvényes áthaladási szabályokat, nemcsak az autósok, hanem a kerékpárosok és a gyalogosok esetében is, sőt a mozdonyvezetőket is figyelik, betartják-e az idevonatkozó sebességhatárokat. Ellenőrzik az alagutakat, a hidakat, az átjárók jelzőberendezéseinek az állapotát, a működését is, külön figyelmet szentelve a vasúti közlekedés biztonságához nélkülözhetetlen technikai berendezések megrongálására, eltulajdonítására. A rendőrök szerint a kábellopások száma és a vasúti jelzőlámpák akkumulátorainak lopása jelentősen csökkent az utóbbi öt évben. Visszatartó erő, hogy a tolvajokat nemcsak lopás, hanem a közlekedés biztonságát veszélyeztető jogsértés miatt is eljárás alá vonhatják, amiért akár ötéves börtönbüntetést is kaphatnak.

A Railpol magyarországi akciójában a pályaudvarokon és vasútállomásokon is több lesz a rendőr, a járőrök feladata a mozgó vonatokra történő fel- és leszállás szabályainak betartása, a vasúti közlekedés folytonosságát veszélyeztető jogellenes és tiltott cselekmények megakadályozása lesz. A személyvonatok utasait is ellenőrzik, a vasúti lopások megelőzése minden Railpol-akció alapja. Az ősszel nem csökkent az illegális bevándorlók száma, a magyarországi tartózkodási engedéllyel nem rendelkező migránsokat is igyekszenek kiszűrni a rendőrök a tehervonatokat is ellenőrizve, hiszen a potyautasok a rakomány közt is elbújhatnak.

Az őszi Railpol-akció első napján a magyar rendőrök több mint 600 vasúti átjárót és vasútállomást ellenőriztek. Az eddigi tapasztalatok szerint a közlekedők a rendőrök megjelenésekor betartják a szabályokat. Az európai koordináció szerint pont ezért egyhetes ez az akció, hogy a közlekedők megszokják a rendőri jelenlétet, betartsák a szabályokat, s ez olyan rutinná váljon, amit később is betartanak.

A RAILPOL az uniós tagállamok vasúti rendfenntartásáért felelős szervezeteinek nemzetközi szövetsége. A cél a nemzetközi vasúti rendőrségi együttműködés fokozása Európában, a közlekedés biztonságának növelése, a jogsértések közös megfékezése, beleértve a vasútra vonatkozó terrorfenyegetések megelőzését és a határokon átnyúló bűnözés elleni intézkedések hatékonyságának garantálását is.

https://www.youtube.com/watch?v=l1PIekZQBfA

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.