Megszállták a rendőrök a vasútvonalakat. A Railpol (Vasúti Rendőrségek Európai Szervezete) által felügyelt 4. Rail Action Week elnevezésű vasúti ellenőrzés során az abban részt vevő országok rendőri egységei szeptember 7-én reggeltől szeptember 14-ig végeznek ellenőrzéseket. Az osztrák, a német, a cseh, a francia, az angol, a spanyol és az olasz rendőrség mellett, mint ahogyan az elmúlt hat év során minden alkalommal, a magyar rendőrség is részt vesz az akcióban.

Az idei, őszi Railpol-hét a vasút biztonságáról, a vasúti közlekedés biztonságáról szól. A magyarországi helyzetet elemezve ez különösen fontos, az európai átlagnál nagyságrendekkel több a vasúti gázolás, a közúti–vasúti kereszteződésekben történt súlyos balesetek száma. A magyar vasúttársaság statisztikai adatai szerint évente átlagosan 80-90 ütközés és gázolás történik a vasúti kereszteződésekben. Idén a tavaszi, koronavírus-járvány miatt elrendelt korlátozó intézkedések hatására csökkent a közúti forgalom, így a vasúti balesetek száma is, ám májustól megnövekedett a szabálysértések, ezzel a balesetek száma is – 30 szerencsétlenség történt –, amelyek összesen két halálos áldozatot követeltek. Legutóbb szeptember 4-én Badacsonytördemic vasútállomás közelében ütközött vonat autóval, a gépkocsi vezetőjét súlyos sérülésekkel szállították kórházba, a személyvonaton senki nem sérült meg. Augusztus 8-án Sajóivánkán, a tilos jelzés ellenére hajtott rá egy autós a sínekre, aki nem élte túl a balesetet.

Bíber Anett, a MÁV Zrt. szóvivője szerint a balesetek számának növekedése már nyáron arra ösztönözte a céget, hogy a rendőrséggel közreműködve, a Railpol-akciótól függetlenül, augusztus 14-én elrendelték a vasúti átjárók, biztosítóberendezések ellenőrzését, az ott áthaladó járművek szabályos közlekedésének megfigyelését a Balaton és a Velencei-tó melletti utakon. A rendőrök szerint a leggyakoribb szabálysértés a vasúti jelzőberendezés tilos jelzésének figyelmen kívül hagyása. A berendezés jóval a vonat érkezése előtt már tilosat jelez, néhány autóvezető pedig úgy gondolja, a vonat még arrébb van, átfér a szerelvény előtt. Az emberi felelőtlenség ebben az esetben életveszélyes: Siófokon 2003. május 8-án 33 ember vesztette életét, amikor a tilos jelzés ellenére a sínekre hajtott egy autóbusz.