időjárás 17°C Csaba 2022. július 6.
logo

Veszélyben a BKV működése

Kárpáti András
2021.03.26. 05:50
Veszélyben a BKV működése

A Karácsony Gergely vezette főváros nem támogatja a BKV dolgozóinak béremelését, s a cég igazgatósága már el is fogadta az emelést nem tartalmazó üzleti tervet. Ezzel azonban veszélybe kerülhet a legtöbb munkavállalót foglalkoztató fővárosi vállalat biztonságos működése. Kiss Ambrus főpolgármester-helyettes ma délután tárgyal a bérszövetségbe tömörülő fővárosi cégek vezetőivel.

A beduin ment, mendegélt a sivatagban, már majdnem éhen halt, amikor szomjan halt. E tanulságos történetben vázolt helyzetbe kerülhet a legtöbb munkavállalót foglalkoztató fővárosi cég, a Budapesti Közlekedési Zrt. (BKV) is, ha nehéz anyagi helyzetükre hivatkozva nem adja meg a bérszövetség által követelt minimális, hatszázalékos béremelést a dolgozóinak – jelentette ki lapunknak Gulyás Attila, a BKV felügyelőbizottságának munkavállalói delegáltja.

A Városi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezetének elnöki tisztségét is viselő szakember arra reagált, hogy a közlekedési vállalat igazgatósága béremelést nem tartalmazó üzleti tervet fogadott el a napokban a 2021-es évre.

– Ezt a tervet nem támogattam, ahogyan a másik munkavállalói delegált sem, s nagyon komoly probléma, hogy a főváros vezetése egyelőre nem látja be, hogy az elképzelés tarthatatlan. Kiss Ambrus általános főpolgármester-helyettes azt hangoztatta, hogy novemberre az emelés nélkül is mínuszba fordul a főváros büdzséje, ám ha azt nézzük, hogy a várható 16 milliárdos hiány nagyjából nyolcmilliárd forinttal nőne, ha a bérszövetségbe tömörülő cégek mindegyikénél (a BKV és a BKK mellett a Fővárosi Közterület-fenntartó Zrt.-nél, valamint a Budapest Közút Zrt.-nél) egy hatszázalékos béremelést hajtanának végre, akkor ez szerintem elfogadható ár, hiszen különben akár összeomolhat a BKV – fejtette ki Gulyás Attila.

Munkaerő nélkül maradhat a közlekedési vállalat
Fotó: Magyar Nemzet/Mirkó István

A szakember szerint több tényező is sürgetővé teszi a béremelést. – Egyrészt a MÁV-nál és a Volánbusznál is napirenden van a béremelés, ami jelentős mennyiségű munkaerőt szívhat el a BKV-tól, de számos olyan szakember dolgozik a fővárosi cégnél, akik a versenyszférában is pillanatok alatt képesek munkát találni.

Ezt tetézi, hogy az elmúlt évek viszonylag jó béremelése ellenére is 200–250 olyan üres pozíció van jelenleg a BKV-nál, amelyeket így sem sikerült betölteni. Továbbá csak idén több százan mennek nyugdíjba a vállalattól – sorolta a munkavállalói delegált, hozzátéve: a napokban a cégnek ötszáznál több dolgozója volt karanténban, a sofőrök esetében ez a szám nagyjából tíz százalék, ami szintén sérülékennyé teszi a szolgáltatás biztonságát.

Gulyás Attila nyomatékosította: a munkavállalói oldal képviseletében határozati javaslatban hívták fel a tulajdonos főváros figyelmét arra, hogy a béremelés elmaradása elfogadhatatlan, és hogy azt mindenképpen pótolni kell majd az év során. Erről különvéleményt is megfogalmaztak, amelyről a jogszabály szerint külön kell tájékoztatni a tulajdonost. A bérszövetség múlt pénteken kezdeményezett kollektív munkaügyi vitát a BKV-nál és a BKK-nál a bértárgyalások mielőbbi eredményes lezárásáért.

Amennyiben hét napon belül nem születik megegyezés, sztrájk kezdeményezhető, s már az egyeztetés ideje alatt is egy alkalommal tartható egy két órát meg nem haladó figyelmeztető leállás.

Ezzel kapcsolatban Gulyás Attila azt hangsúlyozta, hogy a járvány felszálló ágában nem szívesen tartanának sztrájkot, de május végéig sem tudnak várni, amennyiben a baloldali városvezetés csak a május 31-én konkretizálódó iparűzésiadó-bevételeik ismeretében tenne ajánlatot. Az egyeztetések következő állomása ma délután lesz, amikorra Kiss Ambrus tárgyalásra hívta a bérszövetségbe tömörülő cégek érdekképviseleteit, illetve vezetőit.

Hírlevél feliratkozás
Nem akar lemaradni a Magyar Nemzet cikkeiről? Adja meg a nevét és az e-mail címét, és mi naponta elküldjük Önnek legjobb írásainkat.