Az amerikai kapcsolatokra igent, a plakátkampányra nemet mondanak a magyarok

A magyarok negyven százaléka fűzné szorosabbra, 26 százaléka tartaná szinten a magyar–amerikai kapcsolatokat – derül ki a Nézőpont Intézet legújabb felméréséből. Ez azonban nem jelenti a Biden-adminisztrációval való egyetértést, ezt támasztja alá, hogy a többség nem tartja elfogadhatónak az Egyesült Államok nagykövetségének plakátkampányát.

Magyar Nemzet
2023. 04. 21. 7:57
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A magyar választók 26 százaléka elégedett a magyar–amerikai kapcsolatok jelenlegi szintjével, negyven százalék pedig még szorosabbra fűzné, s mindössze a magyarok 16 százaléka vélekedik úgy, hogy inkább lazítani kellene rajta – derül ki a Nézőpont Intézet legújabb felméréséből.

Bár a magyarok nagy arányban őriznék meg vagy javítanák a Magyarország és az USA közötti jelenlegi viszonyt, az amerikai nagykövetség politikai plakátkampánya éppen ellenkező hatást fejt ki a Nézőpont Intézet szerint. (Fotó: Nézőpont Intézet)

Mint kifejtik, mind a kormányfőpártiak (62 százalék), mind a kormányfőkritikusok (73 százalék) körében többségben vannak azok, akik a magyar–amerikai kapcsolatokat a mostani szinten vagy szorosabb formában látnák ideálisnak. A magyar miniszterelnökkel szimpatizálók közül minden harmadik (33 százalék), a kritikusok közül minden második (ötven százalék) inkább mélyítené a magyar–amerikai kapcsolatokat. Közel azonos arányban elégedettek a jelenlegi helyzettel a kormányfőpártiak és a kormányfőkritikusok (29 és 23 százalék), és mindkét csoportban kisebbségi álláspont az Amerikától való távolodás: a kormánypártiak 18 százaléka, az ellenzékiek nyolc százaléka szerint kellene lazábbra fogni a kapcsolatokat. 

 

Az USA ellenkező hatást vált ki

Összességében mindezek alapján megállapították, hogy a magyar választók többsége támogatja a magyar–amerikai kapcsolatokat. Bár a magyarok nagy arányban őriznék meg vagy javítanák a Magyarország és az USA közötti jelenlegi viszonyt, az amerikai nagykövetség politikai plakátkampánya éppen ellenkező hatást fejt ki a Nézőpont Intézet szerint. Mint írják: ezt támasztja alá, hogy az Egyesült Államok akcióját a magyarok többsége (59 százalék) nem tartja elfogadhatónak, és csak minden negyedik választó (26 százalék) nyilatkozott úgy, hogy az szerinte inkább elfogadható.

Még a szorosabb kapcsolatokban reménykedők csoportja is megosztott a kérdésben: ugyanakkora arányban, 43-43 százalékuk tartja elfogadhatónak és elfogadhatatlannak a plakátkampányt.

 Azok körén belül, akik inkább megőriznék a magyar–amerikai kapcsolatok jelenlegi szintjét, kétharmados többségben (68 százalék) vannak azok, akik inkább helytelenítik a nagykövetség akcióját, szemben az elfogadókkal (25 százalék). Azokat is szkeptikus véleményükben erősíthette meg a plakátkampány, akik inkább lazítanának az Egyesült Államokkal való kapcsolatokon, hiszen 88 százalékuk tartja elfogadhatatlannak a politikai akciót, és csak nyolc százalékuk elfogadhatónak.

A kormányfővel szimpatizálók egységesebbek a kérdésben: több mint négyötödük (82 százalék) szerint elfogadhatatlan a nagykövetség plakátkampánya, és csak minden tizedik gondolja elfogadhatónak. 

Az ellenzékiek megosztottak a kérdésben, kevesebb mint felük (45 százalék) szimpatizál a plakátkampánnyal, de több mint harmaduk (38 százalék) kritikus véleménnyel van róla. Összességében kijelenthető, hogy az amerikai nagykövetség politikai aktivizmusa még a kormányellenes szavazókat sem tudta teljes egészében meggyőzni.

Borítókép: David Pressman, az Amerikai Egyesült Államok új budapesti nagykövete az érkezése után tartott sajtótájékoztatón a Liszt Ferenc repülőtéren 2022. szeptember 2-án (Forrás: MTI/Koszticsák Szilárd)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.