A Barátság kőolajvezeték Közép- és Kelet-Európa számos országán keresztülhalad és szállít kőolajat. A Magyarországot is érintő ága Szlovákiát, Ausztriát, Csehországot és Németországot is ellátja. A vezetékek éves névleges összkapacitása Magyarország felé akár 13 millió tonna feletti, de ténylegesen nyolcmillió tonna valósul meg. Ráadásul utóbbi mennyiség sem csupán hazánkat látja el. Maga a Mol is fontos regionális piaci szereplő. Mindazonáltal Oroszország szempontjából a magyar kőolajimport elhanyagolható mennyiségű, kétszázalékos részesedést képvisel, amely nagyságrendileg megegyezik Szlovákiáéval.
Az Európai Unió kőolajtermékeinek 97 százaléka importból származik. Az Oroszországból érkező import aránya 2021-ben 25,9 százalék volt, majd 2022 első felében 27,7 százalékra ugrott, míg végül az év második felében – a tengeri szállításokra december 5-től életbe léptetett szankciók következtében – egyelőre csupán 21,3 százalékig mérséklődött. Az Európai Bizottság adatai szerint 2019-ben az Oroszországból az EU vezetéken érkező kőolajforgalom teljes kőolajimportjának négy–nyolc százalékát tette ki, és Lengyelország, Németország, Magyarország, Szlovákia és Csehország finomítóit látta el. Azzal együtt, hogy az Oroszországból származó import 2023-ban drasztikusan, nyolc százalék alá is csökkenhet, de közvetítőkön – például Indiából, Törökországból vagy Kínából – érkező finomított kőolajtermékeken keresztül eljut Európába.
Magyarország esetében a kőolajimport-arány az uniós átlagnál kedvezőbb, 90 százalék volt 2021-ben. Az import 58 százaléka érkezett Ukrajnán keresztül 2020-as adatok szerint. A fennmaradó hányad az Adria-vezetéken keresztül érkezett. Eközben Szlovákiában a hazánkénál is lényegesen jelentősebb a kitettség a Barátság kőolajvezeték forgalmának, az ország 96 százalékban importálta Ukrajnán keresztül a nyersanyagot.
Mivel a kőolaj Ukrajnán keresztül érkezik, így keleti szomszédunk részesül tranzitdíjból a szállítások után. Idén is sor került már a díj megemelésére. 2022-ben 51 százalékkal nőtt a díj, amit 2023-ban ismételt drágulás követett. 2023. április elsején Ukrajna megduplázta a szállítási díjakat. Az idei év során várhatóan nem ez volt az utolsó emelés, júniusban és augusztusban ismét módosulhatnak a szállítási feltételek. 2021-ben – még a jelentős emelések előtt – a kőolajtranzitból Ukrajna 127 millió dollárt keresett.