Az MVM Next Energiakereskedelmi Zrt. pályázatot hirdetett az egykori Óbudai Gázgyár területének megtisztítására, illetve biztonságossá tételére azzal a céllal, hogy a lehető legjobb technológiát találják meg. Megfelelő megoldás meglelése esetén a cég elkészítteti a sikeres pályázóval a szükséges műszaki és beavatkozási terveket és engedélyeket is. A jelentkezéseket március 5. és 24. között lehet benyújtani, vagyis hétfőn jár le a határidő.
A társaság azért keres új megoldást, hogy a kármentesítés hatékonyabban, kisebb környezet- és zajterheléssel, lehetőleg helyben folyhasson. A környezetvédelmi hatóság 2024 decemberében mondta ki határozatában, hogy a cégnek felül kell vizsgálnia a jelenleg jóváhagyott eljárást.
Húsz évig nem történt semmi
A Fővárosi Gázművek jogutódjaként 1993. december 1. napjával jött létre a Főgáz Zrt., amelynek tulajdonosa fele-fele arányban a Fővárosi Önkormányzat és a német RWE volt úgy, hogy az előbbi rendelkezett a döntési jogokkal. Ekkor már ismert volt az egykori Óbudai Gázgyár területén található szennyeződés, ám a kármentesítést nem végezte el a két tulajdonos.
A Főgáz csak 2013–2014 során került közvetett állami tulajdonba, majd 2015-ben benyújtotta az illetékes hatóságokhoz a teljes terület kármentesítésére vonatkozó terveket, amelyeket a hivatalok jóvá is hagytak, valamint kötelezték a társaságot a munkák elvégzésére. Ehhez a Főgáz kivitelezői közbeszerzési eljárást indított 2015-ben, de az eredménytelen lett 2016-ban, mert az egyetlen ajánlattevő a becsült, mintegy tízmilliárd forintos költség kétszeresét kérte volna a munkáért. Ezt követően más körülmények is hátráltatták az ügyet: először egy per a Graphisoft Parkkal, majd a pandémia, így a kármentesítési határozat határidejét többször meg kellett hosszabbítani, ugyanakkor a vízjogi engedély így is lejárt. Emiatt 2018 novemberében a Főgáz jogutódja, az MVM Next a vízügyi hatóság kérésére a területen kiegészítő tényfeltárást végeztetett, majd a friss adatokkal az új vízjogi engedély iránti kérelmet benyújtotta 2020 júliusában.
A társaság fél évvel később ismét megkapta az engedélyt, amely azonban 2023. január 31-én lejárt anélkül, hogy az MVM elvégezhette volna a technológia felülvizsgálatát.
A főváros gáncsoskodásán múlt
A vízjogi engedélyezés közben, 2020 végén ugyanis az MVM azzal a kéréssel fordult a korábbi tulajdonosokhoz, az (RWE-ből lett) Innogyhoz és a Fővárosi Önkormányzathoz, járuljanak hozzá a jelenleg használt kármentesítési eljárás felülvizsgálatához annak reményében, hogy az elmúlt évek technológiai fejlődése nyomán olcsóbb és a környék lakosságát kevésbé zavaró technológia is alkalmazható lehet.