A Karácsony Gergely-féle városvezetés az előző, buszbereszésekhez köthető szabálytalanságok után újabb mutyizásra készül, ezúttal a budapesti hajók közlekedésének terén – hívta fel a figyelmet közösségi oldalán a budapesti Fidesz.
Azt írták, csakúgy, mint a buszmutyi esetében – melyben a rendőrség is nyomozást rendelt el – a dunai közösségi hajózásba is egy olyan céget akar bevonni a baloldal, amelyiknek semmiféle referenciája nincs. Ráadásul nemrég a liberális városvezetés még azt állította, gazdasági okokra hivatkozva nem nagyon van létjogosultsága a budapesti tömegközlekedési hajózásnak.
A Fidesz szerint 2021-ben forráshiányra hivatkozva nem indította el Budapest vezetése a dunai vonaljáratokat. A főváros önkormányzata ezzel kapcsolatosan azt nyilatkozta: meg kell vizsgálniuk, érdemes-e és lehetséges-e újraindítani ezt a közlekedési szolgáltatást.

Fotó: Bkv.hu
Ez a bizonytalan helyzet azonban egyáltalán nem zavarta a BKV-t, hogy
gyorsan és elég gyanús körülmények között hároméves, újabb három évre meghosszabbítható szerződést kívánjon kötni a talán el sem induló szolgáltatásra.
A jelenleg zajló közbeszerzési eljárás részeként olyan üzemeltetőt keresnek, amely a BKV tulajdonában lévő hajókat működteti, ezekkel végezve el a dunai közösségi hajózási szolgáltatást.

Fotó: Magyar Nemzet
A nyilvánosan elérhető elektronikus közbeszerzési rendszer információi alapján azonban gyanú merült fel arra, hogy a győztesként kihirdetni kívánt cég referenciáival
komoly gond lehet, akár hamisnak is minősíthetők.
A folyami hajózásban érdekelt cégek belső információi szerint olyan új cég igazolhatta referenciaként a korábbi hivatásforgalmi hajózási szolgáltatást a pályázat során, melynek előzőleg még hajózási engedélye sem volt.
A BKV szerint ugyanakkor a korábbiaknál kiszámíthatóbb, ellenőrizhetőbb és magasabb bevételeket ígér az új szerződés. Lapunkhoz eljuttatott közleményükben úgy fogalmaztak, hogy
a közbeszerzési eljárás szabályosan, átlátható módon zajlott, és a BKV Zrt. számára előnyös módon zárult.
- A „Közszolgáltatás üzemeltetése BKV hajókkal TB-42/20” tárgyban indított nyílt közbeszerzési eljárás hirdetményének feladási dátuma 2020.06.11. volt. Ennek ismeretében nehezen állítható, hogy gyorsan és gyanús körülmények között zajlott volna a közbeszerzés lefolytatása. Az eljárás elvi felépítése teljesen azonos a korábbi, 2012 óta alkalmazott eljárásokéval, tehát itt sem helytálló a kijelentés miszerint a futamidő túlzott lenne. Éppen ellenkezőleg:
egy hosszabb időtávú szerződés minden, a szerződésben szereplő fél számára a kiszámíthatóságot, a tervezhetőséget, végső soron pedig a kedvezőbb költségszint elérésének lehetőségét teremti meg –
olvasható a cég tájékoztatásában.