Tíz területen, ezen belül összesen negyven különböző szempont szerint fogják a jövőben értékelni az oktatók teljesítményét és eredményességét a szakképzésben. A nyilvánosan elérhető szempontrendszert az Innovációs és Technológiai Minisztérium felügyelete alatt működő Szakképzési Innovációs Tanács (SZIT) munkacsoportja állította össze. Ez váltja fel a tanfelügyeleti ellenőrzéseket és a pedagógusminősítéseket, miután a szakképzésben oktatók a közalkalmazotti státuszból kikerülve munkaviszonyban folytatják tevékenységüket július elsejétől. Az oktatók értékelése igazgatói hatáskör, és minden oktatói munkakörre vonatkozik. Most a bérfejlesztéssel kezdődik el az a folyamat, mely egy feladatfinanszírozási rendszerben a minőségi munka elismerésére tesz javaslatot. Ez csupán a minősítési rendszer egy eleme, amely a későbbiekben kiegészül az intézmények külső értékelésével.
A tárca által közzétett értékelési javaslat alapján az igazgatók dolga lesz, hogy kidolgozzák a saját intézményükre vonatkozó komplex minőségbiztosítási rendszert. Maguk az igazgatók végzik az értékelést is, és az elért pontszám képezi majd a béremelés alapját, amelyet végül a kancellár a főigazgatóval egyetértésben fog jóváhagyni.
Merthogy júliustól minden oktató fizetése emelkedni fog – átlagosan harminc százalékkal –, de hogy pontosan ki mekkora többletre számíthat, azt az értékelés eredménye alapján döntik el az igazgatók. A képzettség és a szakmai tapasztalat mellett számít például, hogy mennyire innovatív a tanár, a tanítás módszertanába hogyan tudja beemelni a digitális tudást, valamint a kollégákkal, szülőkkel, duális partnerekkel való együttműködés is szempont lesz. Előnyt jelent a nyelvismeret, a nemzetközi tapasztalat, és nem mindegy, hogy az illető tanár mennyire eredményes, azaz a tanítványai hogyan szerepelnek a vizsgákon, versenyeken, méréseken, illetve mennyire támogató a tanulók felzárkóztatásában. Jó pont az is, ha valaki részt vesz tananyagfejlesztésben vagy pályaorientációs tevékenységekben. Mindezen túl értékelik a közösségépítést is, az iskolai programok, kirándulások szervezésében nyújtott aktivitást.