Jólnevelt rosszfiú – Egy apró, de lendületes Toyota

Csak a vezetési élményt javító pontokon nyúltak a mérnökök a Yarishoz. Íme az eredmény!

null

Még a piacra dobás előtt, látatlanban eladták az összes, tehát mind a 400 darab Toyota Yaris GRMN forró ferdehátút, ezek után szinte csoda, hogy Magyarországon – négy autó jutott az Autó-Motor stábjának – is forgalomba helyeztek egy tesztautót, mégpedig a széria 10. darabját.

Mitől olyan különleges ez a kisautó? Itt van a név, egészen pontosan a GRMN betűhalmaz. Ez a Gazoo Racing Masters of Nürburgring angol kifejezés rövidítése, ami úgy fordítható magyarra, hogy Gazoo Versenysport a Nürburgring Mesterei. A névválasztás egyben az eredettörténet is, a 2000-es években a Toyota Racing és Lexus Racing istállók mellett volt a félamatőr Gazoo Racing csapat.

A cégnél dolgozó szerelők önkéntes munkában dolgoztak, amikor 2007-ben két használt Altezzából (mifelénk Lexus IS 300-asból) épített versenyautóval álltak rajthoz a Nürburgringi 24 órás versenyen.

Ma már ez, mármint a Gazoo Racing a fő versenysportrészlege a konszernnek, ezzel tisztelegnek a szerelők hozzáállása előtt, és ezt várják el a mostani alkalmazottaktól is.

Toyota Yaris GRMN
Fotó: Lővei Gergely / AUTOMOTOR.HU

Mi történt magával az autóval? Első és legfontosabb változásként a Toyota által a Lotusnak már tíz éve szállított kompresszoros, 1,8 literes motort építették a kocsi orrába, és rögtön ehhez passzoló, Torsen önzáró differenciálműves hatfokozatú váltót is kapott.

Annyi benzint tud elégetni a 212 lóerős négyhengeres, hogy az egyébként a V6-os motorokat ellátó benzinpumpát kapta meg a GRMN. Teljesen átépítették a felfüggesztést, 24 mm-rel csökkentik a hasmagasságot az új rugók, Sachs Performance lengéscsillapítókat használnak, mindemellett vastagabb, 26 mm-es a kanyarstabilizátor, toronymerevítő került a motortérbe. S akkor itt van még a nagyobb méretű tárcsákkal, elöl négy dugattyús nyergekkel dolgozó fékrendszer, a 17 colos kerekekre pedig Bridgestone Potenza RE050-es abroncsokat húznak. A megjelenést leginkább matricákkal vadítják, egyébként a megnövelt méretű tetőspoiler említhető valódi újdonságként. Az ajtókat feltárva hatalmas oldaltámaszokkal vértezett üléseket látunk, a kormánykereket a GT86-osból vették át, ezenkívül még a GR-feliratú motorindító kapcsoló jelenti a változást.

Milyen érzés vezetni? Kezdjük azzal, hogy nagyon magasan vannak az ülések, és hogy a vastagabb támla miatt a második sorban nem marad annyi hely a lábaknak, mint a normál Yaris esetében.

S itt meg kell jegyezni, hogy nincs a hátra beszállást megkönnyítendő előrebillentő kar a támlán, azaz magát az ülést kell előrehúzni, majd a támlát billenteni akkor, ha valaki hátra száll be – ezt követően pedig újra be kell állítani az üléspozíciót. A kipufogó morog, de nem túl hangosan, tehát nem zavarja a motorhang élvezetét. Pusztán a fő számokat tekintve a forró ferdehátú kisautók élmezőnyében helyezkedik el a japán masina, de érdemes egy kicsit jobban odafigyelni a fordulatszámokra, a 249 Nm-es maximális nyomatékot a turbómotorokhoz képest magas, 5000-es fordulaton tudja a kompresszoros motor.

A teljes cikket ITT olvashatja tovább.

Figyelmet kér – Az egyik legkisebb forgalomban lévő Toyota

A félidős frissítéssel nemcsak érettebbé, hanem jóval látványosabbá is vált a Toyota legkisebb európai autója – írja az automotor.hu.

Korábbi cikkünket ITT olvashatja tovább.

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.