320 felett – 30 éves a Lamborghini Diablo

Két svájci befektető megvette a csődöt jelentett Lamborghinit, és nekiláttak, hogy felfuttassák az 1973-as olajválság áldozatául esett márkát.

null

Marcello Gandini már négy éve szabadúszó formatervezőként dolgozott, amikor a két svájci befektető, Jean-Claude és Patrick Mimran megvásárolta a csődöt jelentett Lamborghinit, és nekiláttak, hogy felfuttassák az 1973-as olajválság áldozatául esett márkát. Jól tudták, hogy a cég sokat köszönhet a Bertone stúdiónak, különösen Gandininek, akitől a legendás Lamborghini típusok, például a Miura, az Espada és a Countach származtak. Utóbbi 1984-ben ugyan már tízéves modell volt, a műanyag toldatokkal modernizált változat éppen olyan ikonikussá vált a 80-as, mint az eredeti a 70-es években – olvasható az Autó-Motor cikkében.

A svájci testvérek azonban tudták, hogy itt az ideje az utód fejlesztésének, így 1985-ben elindították a 132-es projektet, és felkérték Gandinit, tervezzen egy méltó karosszériát az új csúcsmodell számára. A befektetők azt a célt tűzték ki, hogy az új Lamborghini a világ leggyorsabb szériagyártású autója legyen, még akkor is, ha a jövőbeli vásárlók sosem fogják majd kihasználni a tudását. Ehhez legalább 315 km/órás tempóra volt szükség, ezért a meglévő V12-es motor lökettérfogatát 5167-ről 5707 cm3-re növelték. A furat és a löket módosításával a teljesítmény és a nyomaték is gyarapodott.

A motoron kívül magát az alapvető struktúrát, a térvázas építési módot is átvették a Countachból. A tengelytávot és a szélességet is megnövelték, utóbbi a már említett műanyag kerékjárati szélesítések nélkül is elérte az elődmodellét. A méretnövekedés a tömeg emelkedésével is járt, ezt nem lehetett elkerülni, a különböző könnyűfém és karbonszál-erősítésű műanyag alkatrészekkel azonban képesek voltak alacsonyan tartani az olaszok.

1987-ben – a tervezési fázis kellős közepén – a Lamborghini gazdát cserélt, ezúttal a Chrysler tulajdonába került. Az amerikaiak nemcsak a kínálaton, hanem a 132-es projekten is változtattak, kényelmesebb és praktikusabb belsőt és kevésbé agresszív külsőt képzeltek el. Előbbi még bele is illett a cég filozófiájába, utóbbi viszont csalódást okozott Gandininek, aki úgy érezte, fontos elemek tűntek el az autóról. Bár a végleges változatot Tom Gale jegyezte, az alapforma Gandini érdeme volt, amit a Chrysler a formatervező aláírását ábrázoló emblémával is megerősített. A sikersztori mégis véget ért, a dizájner nem dolgozott többet a Lamborghininek, inkább részt vett a Cizeta-Moroder V16T fejlesztésében.

LAMBORGHINI DIABLO
Fotó: PIXABAY

Bármennyire is érzékenyen érintette az ötletgazdát, az 1990-ben leleplezett Diablo lágy, szoborszerű vonalaival jobban illeszkedett a 90-es évek stílusához. A formaterv a módosításokkal együtt is kellőképpen látványos és funkcionális volt. A fékeket és a motort több helyen kialakított nyílásokon át beáramló levegő segített hűteni, a hátsó lökhárító körül keletkező légörvény pedig kivezette a forró levegőt a motortérből. 0,31-es alaktényezője a Countachénál is kedvezőbb volt, az akkoriban általános bukólámpát és a márkavédjegynek számító, felfelé nyíló ajtókat is megörökölte.

A lefelé ívelő övvonalnak köszönhetően javult a kilátás a vezetőülésből, a külső és a belső tükrök is jobb hátralátást biztosítottak, ezenkívül az ablakok egy darabból készültek, és elektromos mozgatással teljesen leengedhetők voltak. A ki- és beszállás könnyebb volt, mint korábban, a vezetőt állítható kormány és ülés fogadta, az olaszos eleganciáról kézzel varrott bőrkárpit gondoskodott. A fektetett középkonzolon nem csak egy fejegységnek, kazettás magnónak vagy CD-lejátszónak is jutott hely, ráadásként CD-váltó és mélyhangsugárzó is szerepelt az extralistán a Breguet óra társaságában.

A teljes cikk ide kattintva érhető el.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.