A világ végére – KTM 890 Adventure motor bemutató

A KTM piacra dobta a 790-et, amely meglepően rövid, mindössze kétéves gyártási periódus után adja át helyét a 890-nek.

null

Míg korábban az 1000 cm3 feletti túraenduróknál csapták a legnagyobb hírverést a gyártók, most mintha áthelyeződne a hangsúly a 700-900 cm3-es modellekre. A KTM is meglátta a rést, és piacra dobta a 790 Adventure-t, amely meglepően rövid, mindössze kétéves gyártási periódus után adja át helyét a 890 Adventure-nek. Az ok viszonylag egyszerű: a Triumph és a BMW is gőzerővel fejleszti hasonló méretű és felépítésű masináit, és ha hinni lehet a pletykáknak, a Honda is hamarosan beszáll a versenybe. Vagyis szó sem lehetett arról, hogy a KTM egy átlagos motorral rukkoljon elő, inkább apait-anyait beleadtak – olvasható az Autó-Motor portál cikkében.

A kép illusztráció
Fotó: PIXABAY

A 233 mm-es szabad hasmagasságú, fűzött felnis bázisváltozaton is látszik, hogy terepen sem jön zavarba, az R verzió viszont a csőrszerű első sárvédővel, a bütykös gumikkal, az off-road üléssel és a kisebb szélvédővel a sivatagi ralimotorokat idézi. Ami közös a két verzióban, az többek között a króm-molibdén acél váz és a soros kéthengeres blokk. Utóbbinál nem egyszerűen arról van szó, hogy hosszabb löketűre változtatták, hanem lényegében egy teljesen új erőforrást alkottak – a KTM szerint a 890-es jobban bírja az alacsony oktánszámú üzemanyagot is.

Bár a dupla gyújtógyertákat megtartották, szinte mindent módosítottak: a háromgyűrűs, DLC (diamond like carbon) bevonatos dugattyúkat a 790-essel ellentétben már nem egy, hanem két olajsugár hűti, a hajtókarok pedig trapéz alakúak. A nagyobb forgótömegek miatt a kiegyensúlyozó tengelyt átdolgozták, a szívószelepek átmérőjét 1 mm-rel növelték, és az olajhűtőt is lecserélték. A plusz tíz lovas, azaz 105 lóerős teljesítménnyel a 890-es gép az Adventure-kínálat közepébe érkezik a 43 lóerős 390-es és a 160 lovas 1290-es közé.

Ha már megemlítettük az 1290-est, érdemes megjegyezni, hogy a soros kéthengeres a 435 fokos gyújtáselékelés miatt állítólag nagyon hasonlóan szól, mint a nagyvad V2-es blokkja! A felhasználók persze legalább ennyire örülnek majd a 15 ezer kilométeres szervizperiódusnak, a rásegítés révén egy ujjal is működtethető kuplungnak, vagy hogy a 790-eshez képest a váltó fogait a tartósság jegyében megerősítették. Hogy a korábban csúcstechnikának és a topmodellek kiváltságának tekinthető megoldások a kisebb kategóriákba is leszivárognak, azt mi sem jelzi jobban, mint hogy Quickshifter gyorsváltó, kilenc fokozatban állítható kipörgésgátló és kanyar-ABS szerepel az újdonság repertoárjában. Mivel a blokkolásgátló terepen éppen az ellenkező hatást éri el, mint szilárd útburkolaton, egy gombnyomással Offroad üzemmódba kapcsolhatunk, amely a hátsó keréknél deaktiválja az ABS-t, az elsőnél pedig a dőlésérzékelőtől érkező jelek alapján módosítja a beavatkozási szintet.

Az alapáron adott kormány-lengéscsillapító, a 200 mm-es rugóutat biztosító WP Apex villa és a radiális Brembo féknyergek is jelzik, a KTM decemberben érkező újdonságát komolyan kell venni!

A teljes cikke ide kattintva érhető el.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.