Elektromos autó a jövőből: A múltból ötletelt a gyártó

Múltidéző, mégis modern az igényes anyagokból felépített műszerfal. A parafa használata eredeti ötlet.

null

Amikor a legújabb európai környezetvédelmi előírásoknak csak úgy lehet megfelelni, hogy minél több tisztán elektromos autó értékesítésére koncentrálnak, hiába dobták piacra a szikravezérelt öngyulladással működő, lágyhibrid Skyactiv-X benzinmotort, szükségük volt egy piacképes villanyautóra. A Mazda ezúttal sem állt be a sorba, sem a túlsúlyos szabadidő-autók, sem a városi kisautók kínálatát nem gyarapította, inkább bemutatott egy frappáns crossovert – írja az autómotor.hu.

A japánok tisztában vannak vele, hogy az akkumulátortechnológia jelenleg még nincs összhangban az átlagos vásárlói igényekkel, ezért egy kiskapacitású akkumulátorral szerelték fel, amely a városban megtehető, rövid távokhoz elegendő energiát képes tárolni, ezzel együtt kisebb tömeget és rövidebb töltési időt garantál. Ehhez nem volt szükség praktikus utastérre, viszont a magas ára miatt fel kell mutatnia valami vonzót a hasonlóan drága riválisokkal szemben. Ebben a szellemben dolgoztak az MX-30-ason, amely vegyíti az MX-5-ös szellemiségét a CX-30-as méreteivel.

A kép illusztráció. Fotó: Pexels

Az aktuális divat szerint crossover, stílusa mégis a klasszikus kupék hangulatát idézi. Trükkös ajtajai az utolsó Wankel-motoros sportmodellre, az RX-8-asra, parafabetétei a gyár eredeti tevékenységére utalnak. Külseje a legújabb formai elemekből áll, a jól ismert részleteket pengeszerű motorháztetővel, a karosszéria síkjából kiemelkedő hátsó lámpával és a kasztnitól eltérő színűre fényezett tetővel egészítették ki. Ennek köszönhetően az újdonság hasonlít is, meg nem is a többi Mazdára, ami az előnyére válik, ha olyan vevőkört szeretne megszólítani, akik elhivatottságból döntenek az elektromos autó mellett.

A belül elrejtett kilinccsel kinyitható ajtón át egy nehézkesen megközelíthető hátsó üléssorba jutunk, ahova a passzentos nyíláson át még be is kell hajtogatni magunkat. Átlagos testalkatú felnőttek ugyan jól elférnek, a vaskos oszlopok miatt csak repülőgépekről ismerős méretű ablakokon át lehet kinézni, a fejtér korlátozott, és az üléstámla is egy fokkal meredekebb, mint ami hosszú távon kényelmes lenne. Cserében megfelelő méretű a lábtér, és mindkét kezünknek jut kényelmes könyöklő. Kijutni sem egyszerű, bár egy kis nyújtózás árán el lehet érni az első kilincset, szűk parkolóhelyeken azért szükségünk lesz egy segítő kézre, legalábbis a fényezés épségének megőrzéséhez. Ez a szekrényajtós megoldás még mindig kényelmesebb, mintha csak az első ajtókon át kellene hátra mászni, de a szerkezet felépítése miatt hátrányokkal is jár.

Ennek ellenére az utastér kifejezetten hangulatos, úgy passzol, mint egy méretre készített ruha, és olyan jól is érzi benne magát az ember. Ülései puhák, de van tartásuk, a vezetési pozíció ideális, a kormány igazi műremek, van a fejünk felett klasszikus tolótető, és ami felteszi a pontot az i-re, kanapékról ismerős, szürke kárpitozást kapott fehér bőrszegéllyel, melyek nagyon jól mutatnak a több helyen is megtalálható parafabetétekkel együtt. Ismét egy csokor ellentmondásos megoldás, hiszen otthonos környezetet kapunk, a használat során azonban meggyűlik majd a bajunk a tisztán tartásával. A berendezés döntő része más Mazdákból ismerős, öröm nézni a félig analóg, félig digitális műszeregységet, és jó látni, hogy bár a kifogástalan klímakonzolt egy érintőképernyőre cserélték, meghagyták a fizikai szabályozás lehetőségét is.

Ez rögtön egy jó pont a vezethetőség szempontjából is, erre a márkavédjegyre az elektromos MX-30-as esetében is nagy figyelmet fordított a Mazda. Motorját előre építették be, így az első kerekeket hajtja, 145 lóerős teljesítménye és azonnal elérhető, 271 Nm nyomatéka annak ellenére elég, hogy a 310 kilós akkumulátorral és a szabványosan 75 kilós sofőrrel együtt több mint 1,7 tonnát nyom. 9,7 másodperces gyorsulása nem passzíroz az ülésbe, de ez nem hiányzik, többet ér, hogy nem hirtelen, hanem természetesen épül fel a teljesítmény, akárcsak egy benzinmotoros autóban. Kormányzása kissé szintetikus, mégis élénk, futóműve feszes, mégsem kényelmetlen, a fékerőt néhány kilométer után jól adagolja majd a lábunk. Az energia-visszatáplálás miatt a motorfékhatás is jelen van, az intenzitását a kormányon a „váltófülekkel” szabályozhatjuk. Menettulajdonságai nem csak a városban, a nagyobb tempójú útszakaszokon is ideálisak, racionális hangolásának köszönhetően a 19,0 kWh/100 km-es gyári fogyasztási érték is megközelíthető.

A küldetés sikerrel járt, elektromos autó létére is élmény utazni az MX-30-assal.

További részletekért olvassa el a teljes cikket az Autó-Motor oldalán.

Korábbi cikkünkben arról írtunk, hogy rövidesen hivatalosan is megismerjük a BMW M5 CS változatát. A hivatalos bejelentés előtt megvannak az első sajtófotók a BMW M5-ös növelt teljesítményű, könnyített változatáról.

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.