A következő lépés előtt – Digitalizáció az utakon

A legifjabb autós nemzedék már egészen más körülmények között lesz részese a közlekedésnek.

null

A hazai közútkezelésben is egyre nagyobb szerepe van a digitalizációnak. Olyan rövidítések és szavak jelentek meg a mindennapokban, mint a C-Roads, a CEDR, a PIARC, az ETSI, az ITS, az RSU és az 5G. Hogy ezek pontosan mit jelentenek, hol és hogyan kapcsolódik be a Magyar Közút Nonprofit Zrt. az autonóm autóvezetés támogatásába, miért mondhatják el magukról, hogy Európán belül is élen járnak a jármű és infrastruktúra közötti kommunikációs technológiák tesztelésében és kiépítésében, arról rendhagyó módon és a jelenlegi pandémiás helyzet miatt online workshopot tartott a Magyar Közút, a Budapesti Műszaki Egyetem és a Commsignia.

A Magyar Közút előadói bemutatták, hogyan változtatják meg egy kívülről hagyományosnak tekinthető szektor mindennapjait a modern technológiák, és ezen kihívásokat hogyan kezelik. Betekintést adtak több hazai és nemzetközi szervezet erőfeszítéseibe, a közútkezelői munkát jelentősen befolyásoló új trendekbe, az önvezető autózás felé vezető folyamatokba és különösen a jármű és infrastruktúra közötti kommunikáció területébe. A Magyar Közút nagy hangsúlyt fektet az együttműködésekre, az oktatás, kutatás és fejlesztés, valamint az ipari kapcsolatok terén is. Emellett részt vesznek számos nemzetközi és hazai szervezet munkájában, ami a tudástranszfert és a külföldi tapasztalatok, jó gyakorlatok hazai alkalmazását segíti elő. A digitalizáció térnyerésével a klasszikus közútkezelői munka is egyre inkább adatvezéreltté válik, segítve ezzel a döntés-előkészítést, a közúti infrastruktúra teljesítményének értékelését és az utastájékoztatást is. Jól felfogott érdeke a közútkezelőnek, hogy igyekezzen a digitalizációban rejlő lehetőségeket kihasználni, de ennek alapja a megfelelő minőségű adat és a megfelelő vállalati kultúra.

A hazai közútkezelésben is egyre nagyobb szerepe van a digitalizációnak
Fotó: MTI/Krizsán Csaba

Ugyanakkor nemcsak tervezés, hanem már konkrét projektek megvalósítása is folyamatban van. Győrben például befejeződött a jármű és infrastruktúra közötti fejlesztési munka kivitelezése, így a kisalföldi megyeszékhely lesz az első hazai település, ahol jelzőlámpákkal szabályozott kooperatív rendszert építenek ki hosszabb szakaszon a még biztonságosabb közlekedés érdekében. A rendszer a tervek szerint 2021 első negyedévében élesedhet. A győri pilot projektben elérhető lesz az optimális sebesség ajánlása zöld jelzéshez, a zöld jelzésből hátralévő idő mutatása, tilos jelzés megsértésére figyelmeztetés és néhány gyorsforgalmi úton kiemelkedően fontos szolgáltatás is, amelynek van városi relevanciája, mint például a figyelem felhívása torlódásra, úton folyó munkákra vagy az időjárási körülményekre.

A teljes cikket IDE kattintva olvashatják!

Ekkortól lesz elektromos márka a Jaguar

Reimagine névre hallgat a Thierry Bolloré által most ismertetett terv, amely a Jaguar/Land Rover márkák jövőjét vázolja fel.

Tovább...

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.